cylinder ilo
cylinder ilo
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjo!
Finns det andra kompatibla cylindrar till ilo g50 motorerna <!-- </EdIndex> --></div>
Finns det andra kompatibla cylindrar till ilo g50 motorerna <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilken puch som helst nästan, men fläktkyld ser ju bäst ut (mest original), sen ska man ha en Puch kolv med 10mm kolvbult och har för mig att jag gjorde en höjningsplatta mellan cylinder och block på en par mm. Var 20 år sedan jag gjorde det sist så minnet kan svika.
Har dock funderat på att göra det nu också, saknar dock en kolv så det har inte blitt av. <!-- </EdIndex> --></div>
Har dock funderat på att göra det nu också, saknar dock en kolv så det har inte blitt av. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har monterat en puch fläktkyld 60cc på min Ilo.
Kolven till den cylindern är dock ca 5 mm lägre än original så jag fick
svarva av cyllen både på ovansida och undersida för att det skulle bli optimalt. Var dock inget större problem. Bultcirkel på puchen är lite större ,men det är bara att borra upp skruvhålen i cyllen lite. Jag provade först med en gammal originalcylle där jag kunde använda ilons kolv för att se om det passade och då vart cylindern för låg. Så 60cc kolven är mycket lägre av någon anledning. Längden under kolvbulten är lika, medans höjden över skiljer även jämfört med puchens originalkolv. <!-- </EdIndex> --></div>
Kolven till den cylindern är dock ca 5 mm lägre än original så jag fick
svarva av cyllen både på ovansida och undersida för att det skulle bli optimalt. Var dock inget större problem. Bultcirkel på puchen är lite större ,men det är bara att borra upp skruvhålen i cyllen lite. Jag provade först med en gammal originalcylle där jag kunde använda ilons kolv för att se om det passade och då vart cylindern för låg. Så 60cc kolven är mycket lägre av någon anledning. Längden under kolvbulten är lika, medans höjden över skiljer även jämfört med puchens originalkolv. <!-- </EdIndex> --></div>
- pangerva
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bara några tiondels millimetrar högre <!-- </EdIndex> --></div>ilo55cc skrev:Nej det behövs inte.Det går fritt.Ett alternativ kan vara att prova med en 40mm kolv till flinta.Eftersom den är högre kanske man inte behöver svarva.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
- pangerva
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ja då är vi helt överens
BTW så har jag en Kreidlercylinder som sitter på en JLO. Har inte provat den ännu men ska lite senare efter att få mer tips av Conrad.
Kanske den kommer att gå utav bara h....e.
<!-- </EdIndex> --></div>
ilo55cc skrev:Jag menar jämfört med puchkolven som är till 60cc cyllen.Den är mycket lägre än originalkolven.Därför måste flintakolven vara flera mm högre.
ja då är vi helt överens

BTW så har jag en Kreidlercylinder som sitter på en JLO. Har inte provat den ännu men ska lite senare efter att få mer tips av Conrad.
Kanske den kommer att gå utav bara h....e.

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hade lite mätövningar idag men jag har ingen G50 så det är lite osäkert
Men jag kom fram till följande...
Puchcylindern är 1mm högre mätt från foten till toppen
Kolvarna skiljer i höjd från c-c kolvbult till topp puchen är ca 5mm lägre
Flintakolv 40mm och ILO kolv är ungefär lika höga
Bultcirkeln är som ilo50cc säger lite större men går enkelt att borra upp hålen lite
Det borde bli bra snurr med en Metrakit Till puch med 40 borr ihop med en Flinta 40mm då behöver den inte svarvas i botten bara längst upp
(mät hur långt ifrån kolven vänder) alternativt så kan man svarva toppen så den "försänks" ner i cylindern
Det roliga för mig är att på FP50 motorn så är det en annan kolvhöjd på kolven (samma som puch)
Jag kör nu med puch kolv och ILO-trim-alu-cylle men man måste ta av kolven några millimeter för att den ska öppna insuget ordentligt
Tyvärr så håller nog inte kopplingen på en FP50 för metrakit eftersom den "bara" består av 11 plåtar som ligger mot varandra utan nån beläggning
<!-- </EdIndex> --></div>
Men jag kom fram till följande...
Puchcylindern är 1mm högre mätt från foten till toppen
Kolvarna skiljer i höjd från c-c kolvbult till topp puchen är ca 5mm lägre
Flintakolv 40mm och ILO kolv är ungefär lika höga
Bultcirkeln är som ilo50cc säger lite större men går enkelt att borra upp hålen lite
Det borde bli bra snurr med en Metrakit Till puch med 40 borr ihop med en Flinta 40mm då behöver den inte svarvas i botten bara längst upp
(mät hur långt ifrån kolven vänder) alternativt så kan man svarva toppen så den "försänks" ner i cylindern
Det roliga för mig är att på FP50 motorn så är det en annan kolvhöjd på kolven (samma som puch)

Jag kör nu med puch kolv och ILO-trim-alu-cylle men man måste ta av kolven några millimeter för att den ska öppna insuget ordentligt
Tyvärr så håller nog inte kopplingen på en FP50 för metrakit eftersom den "bara" består av 11 plåtar som ligger mot varandra utan nån beläggning

Ordförande i Hallstamoppers