rikta vevaxel

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

rikta vevaxel

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sitter å spånar om hur man lättast mäter upp var exakt en vev skevar..
Har ett v block för att kolla vevaxlar å satte dit en nv axel som jag var lite skeptisk på eftersom jag fick köpa mopeden som ett repobjekt.
Den motorn hade börjat läcka mellan blockhalvorna kanske pga obalans i vev tänkte jag å lade veven i v-blocket..
Mycket riktigt kunde jag se att den slår en aning. Då till frågan hur kollar jag på enklaste sättet var den skevar den kan ju som sagt vara skev i ngn av dom bägge ändarna sedan kan den även vara vriden mellan skinkorna å slutligen ihoppressad eller särad mellan skinkorna..(nu blev det äckligt..) Det finns mao 5 olika skevhetsfaktorer å hur kollar jag lättast vilken av dessa faktorer det är som skevar å hur rätar jag den på enklast möjliga sätt...? garage murveln? :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har riktat vevaxlar till motorsågsmotorer som är nästan precis lika mopederna. Min erfarenhet är att man förvillar sig mellan vevhalvornas förhållande till varandra axiellt och radiellt. Istället för att knacka lite på ena vevhalvan för att den ska röra sig ytterst lite på tappen får man istället bända isär eller trycka ihop de båda vevhalvorna på andra sidan vevtappen.

Har vevaxeln dubbhåll i bägge ändar spänner du försiktigt upp vevaxeln med dem i t.ex. en svarv. Sedan kan du med hjälp av indikatorklocka/or kolla radiella rörelser på vevtapparna.

Min erfarenhet är också att det fordras lite träning, ungefär som att rikta ett ekerhjul.

Förr såldes vevstakar med lager och tapp som reservdel. Att få isär vevpartiet, få ihop det med den nya vevstaken och vevtappen och sedan rikta upp tror jag inta alla fixar direkt idag. Inte jag i alla fall.

Lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag håller själv just på att försöka lära mig rikta vevpartier, inte lätt... Lundberg skriver om detta i tvåtaktsboken. Han skriver bland annat att om vevskivorna är vridna runt vevtappen kommer maxutslaget ligga 180 grader från varandra när man mäter på båda sidor. Om skivorna går ihop eller isär är det 0 grader. Om det bara är utslag på ena sidan är förmodligen den axeln krokig. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3570
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sån här gjorde jag
Bild
Bild
Bild
OBS det är inte min vev


Bara att lägga upp veven och kolla med klockan :wink:
Sen är det "bara" :lol: att banka med hammaren tills den är rak.
Övning ger färdighet <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Levve
Inlägg: 1224
Blev medlem: 20 apr 2009, 23:00
Ort: Norrbyn Kilafors. Hanebo socken

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"Klockrent" Brax! :D <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja det är ett liknande v-block som jag har. (kullagrat :wink: )
men hur vet du var på dom 3 ställena axeln felar?
Å var bankar du å hur fixerar du axeln så det inte påverkar staktappen :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3570
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är ju oftast skinkorna som ska "vridas" runt staktappen
Jag lägger den ena skinkan på ett mothåll och bankar på den andra <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Liknande sätt jag gör (Lärt mig efter Conrad). Där axeln bli hög, så bankar jag ner vevskinkan med ett lätt slag. Och mäter igen. Man ska ju eftersträva att indikatorklockan slår 0. Men max 0.03 kan man leva med, kanske något högre.

I Hondas verkstadshandbok tillåter dem ända upp emot 0.10mm skevhet. Lite väl mycket! <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hmm då kanske mina 2 vevar är funkis.. slår ngn stans runt 0,03-0,04
men det är ju ändå kul att veta hur man kollar STEG FÖR STEG DOM OLIKA STÄLLENA som veven kan skeva på & hur man åtgärdar en vev på enklast sätt.. :roll:
trodde jag skulle få ngr smarta råd av kunniga på området men det verkar torftigt på den fronten.. men det kanske inte är ngn som vet svaret. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns nog inga enkla och precisa lösningar här. Lite hantverksbetonat....
Övning ger färdighet. :wink:

Sätt igång och du blir bättre och bättre. Jag lovar.... :P

Jag har aldrig haft isär ett vevparti för byta vevlager men det vore kul och prova. Jag skulle nog försiktigt värma loss tappen och sätta ihop på samma sätt tror jag. En sak vet jag i alla fall, man gör en rits över vevslängarna innan demonteringen och som man fluktar efter vid monteringen. Sedan måste efterjustering göras enligt inlägg ovan.

Det här doktorn blir ditt gesällprov! :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nee inget jag börjar bryta å bända i på måfå får nog köpa den där 2taktarboken där Jim tipsar lite :wink:
Här var det ju som en samling musslor ha ha :D <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Jag skulle nog försiktigt värma loss tappen och sätta ihop på samma sätt tror jag.
Du får nog värma mycket för att få loss stål pressat i stål, när båda delarna utvidgas lika mycket. :wink:

Har renoverat ett antal moppevevar på den tiden jag kunde låna hydraulpress & verktyg på den lokala verkstaden. Att pressa itu veven är inga konstigheter, när den ska ihop igen behöver man se till att den hamnar någorlunda rakt från början (en rits underlättar som sagt) och man får inte pressa ihop för långt - ett bladmått med rätt tjocklek mellan staken och ena skinkan ( :roll: ) visar när man har pressat tillräckligt långt.

Riktningen är mest fråga om att mäta med indikatorklocka på flera platser för att se vad som rör sig åt vilket håll, och när man ser det är det rätt uppenbart på vilket sätt man riktar veven för att minska felet.

En bra sak med att rikta vev själv är att man inser hur lite misshandel under motordemontering/montering som räcker för att sabba riktningen totalt. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, tänkte värma hastigt och kraftigt runt om men inte rödvarmt. Men det kanske inte går att vrida loss ena halvan på det viset?

Jaha, du har kallpressat itu vevpartiet. Menar du då att du pressat tappen genom bägge halvorna eller har ut pallat mellan dem. I så fall måste "örat" (om det inte är helrunt vevparti) utsättas för en böjning.

Om du pressat genom båda halvorna kan man då alltid veta att vevtappen är cylindrisk? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ungefär som att svarva cylindrar, den vilda fantasin.
Om klockan ligger på rakt uppifrån, ligger oftast vevtappen i läge kl 3 eller 9 Då skall axeln vridas runt vevtappen.
Om vevtappen ligger rakt upp eller rakt ner, skall man trycka eller ta isär skinkorna.
Om vevtappens plcering är ungefär 7,30 eller 10,30 eller 13,30 eller 16,30. Då skall axeln både vridas och avsåndet mellan skinkorna justeras.
Då börjar man justera runt vevtappen tills man får felet endast i skinkorna. Sedan justeras felet i skinkorna.
Det är viktigt att v-blocket ligger riktigt nära skinkorna, utan att ta i skinkorna. (Dörför har jag mitt v-bloch tillverkat av plåt) Ju mindre yta som ligger mot axeln ju mindre fel från v- blocket.
Sachs axeln kan man trycka ihop i skruvstycke, för vevtappen är konisk. Om man använder skruvstycket fins risk att krokigheten blir stor i skinkorna.
Ilo, dappe, Puch med flera har cylindrisk tapp och bör "grovriktas" innan man trycker ihop den helt.
Man kan ta en vinkelhake och ritsa tvärs över skinkorna med ritsnål, det är en bra hjälp vi ihopmonteringen.
Frågor varsogod.
Garagemurveln. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Medans jag skrev ser jag om värme.
Ingen väme för då löper man ur härdningen i skinkor, tappen och nålar mm <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar