hjälp

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
reefan

hjälp

Inlägg av reefan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hejsan skulle villja ha hjälp med en grej jag har min mammas gammla compakt från 1972 med hussqvarna 2 vxl hand närmare 300 mil på mätaren helt original men nu har den stått i tjugo år skulle försöka få igång den idag gjorde rent förgasaren kolla tändstift och de hadde mycket stark gnista samt bytte bensin men nu vägrar den starta ändå... bensin får den för tändstiftet blir rätt blött tänkte bara kolla med er om de är något vanligt fel man gör när man plockar ihop förgasaren igen eller dyl eller något annat man kan behöva se över effter den har stått en längre tid tycker de är så konstigt bara gnista har den och bensin får den ser inget problem hehe och tändningen är aldrig rörd och komp har den men de är inte ett liv i den <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det bra komp på den, :?: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Försök med ett nytt stift. <!-- </EdIndex> --></div>
reefan

Inlägg av reefan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->fick igpång den men nu till en annan sak jag ska byta olja i den ska de vara växellåds olja eller motror olja för jag har en burk växellåds olja castroll manuell heter den vet inte om den är för just mc dock.. men den är på 75-85 vad kör ni i era och hur mycket ska de vara <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det beror väl på om det är REM eller KEDJE transmission i den, innan du vet det, slå inte i nån olja på måfå, är det remtransmission, så äter dom vanliga oljorna upp remmen. <!-- </EdIndex> --></div>
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köp "gräsklipparolja". Finns ett antal märken. Är rak sae30. Passar bra i de flesta gamla moppar inklusive dom med rem i. Har du motornummer över 90000 har du kugghjulstransmission. Annars rem. <!-- </EdIndex> --></div>
reefan

Inlägg av reefan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->mitt motornummer är över 15000 :wink: slänger upp en bild på den! den är helt orörd
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
reefan

Inlägg av reefan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild <!-- </EdIndex> --></div>
reefan

Inlägg av reefan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->GRYMT .. vilket praktexempel mistick_yes.gif
var rädd om den <!-- </EdIndex> --></div>
reefan

Inlägg av reefan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja du de är ett putsobjekt den är inte riktigt så fin som den ser ut finns en och annan skada men de behövs inga drastiska åtgärder för att den ska bli kanon fin bara en tub autosol och en trasa sen undrar gummi bystningarna som sitter i stötdämparfästerna har typ brytits ner de va bara kladd kvar av dem lite skumt... någon som vet om man kan få tag på nytt gummi dit bara <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->JÄTTE FIN!!! slider_score.gif
Det är fruktansvärt dåliga bussninger nere i stötdämparna på tidiga Compacter. Brukar bara vara en smetig sörja kvar.
Nya bussningar finns på Norscand. http://www.norscand.com/

Jag ser inte vad det står för motornummer, men som Norman skrev: rak sae 30 olja för gräsklippare funkar. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
reefan

Inlägg av reefan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tackar aa precis de va bara en smetig sörja :P får åka försiktigt :D tack för länken! <!-- </EdIndex> --></div>
reefan

Inlägg av reefan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->måste bara passa på att fråga då jag är lite ny på ämnet med gammla mopeder motorn på min compakt alltså en husqvarna två växel hand är de den man kallar ''flinta'' och om så varför kallas den just flinta:P och vet någon nåt bra stäla vart man kan få tag i grejer till den de verkar rätt svårt att få tag på typ hur ska man göra om växellådan rasar eller skär eller något är de bara skrota då? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du kan alltid prova med nydels och begagnat butiker som: http://rosebackenscykelomotor.se/ Annars kan du lägga ut annonser och så finns det några få delar till Flintan som är nytillverkade som går att köpa på bl.a http://rinab.jetshop.se/ se på 30moppar och Övriga delar. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar