rikta vevaxel

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Jo, tänkte värma hastigt och kraftigt runt om men inte rödvarmt. Men det kanske inte går att vrida loss ena halvan på det viset?

Jaha, du har kallpressat itu vevpartiet. Menar du då att du pressat tappen genom bägge halvorna eller har ut pallat mellan dem. I så fall måste "örat" (om det inte är helrunt vevparti) utsättas för en böjning.

Om du pressat genom båda halvorna kan man då alltid veta att vevtappen är cylindrisk?
Brukade pressa tappen rakt igenom alla gånger det var genomförbart. De flesta vevar har cylindrisk tapp, Sachs är enda undantaget jag stött på hittills.

SKF anger att kullager och liknande inte ska värmas över 120 grader, härdningen börjar visst ta stryk vid högre temperatur. Jag misstänker att vevtapp & eventuellt lagret hinner komma en bra bit över den temperaturen om man värmer vevskinkorna så att det bara är att lägga ihop vevpartiet. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->doktorn....

Nu har du fått napp! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aldrig pressa tappen genom , tappen sliter i hålet. Vevlagret kan ha grader.
Ett grovt rör som axeln går ner i, med urtag för vevstaken. En stålplåt som går in mellan skinkorna med ett urtag som ett U.
Röret skall vara svarvat eller skuret i båda ändar och i vinkel. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->doktorn...

Läs Conrads inlägg noga. De är som ljuv musik... 8)

Det var det här "hantverket" jag menade innan fastän det egentligen bör kallas yrkesskicklighet. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->du skriver "Om klockan ligger på rakt uppifrån, ligger oftast vevtappen i läge kl 3 eller 9 Då skall axeln vridas runt vevtappen.
Om vevtappen ligger rakt upp eller rakt ner, skall man trycka eller ta isär skinkorna."

hmm ..menar du om klockan är placerad rakt uppifrån & jag får utslag på klockan när tappen är i läge 3 eller 9 så ska skinkorna justeras i vridning å om om klockan ger utslag när tappen är i läge 6 el. 12 så särar man / pressar man på skinkorna ...jag vet inte om jag är trött men jag fattar inte ett skit av det du skrivit har jag fattat rätt?
:roll: :D

Och om jag nu förstått rätt kommer då en följdfråga.. hur vet jag att det inte är axeländorna som är krokiga mot skinkorna :roll:

å den där pressmojängen :roll: om det var bilder skulle jag fatta utan text :( <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, som Conrad säger. Om vevtappen är vid läge 3 eller 9 (Sett ifrån sidan) ska vevskinkorna vridas runt vevtappen. Så långt måste du hängt med.

Om vevtappen ligger 12 eller 6. Så ska vevskinkorna pressa ihop, eller isär.

T.ex sätter du skinkorna i skruvstycket (På den sidan vevtappen inte sitter) och pressa ihop lite. Lite som att böja veven. Så flyttar du på axlarna lite. Och förhoppningsvis blir veven "rakare".

Om du inte hänger med kan jag rita en bild.

EDIT:

Såhär.

Pressas ihop.

Bild

Pressas isär.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo jag fattar rexxy men det var mest det han skrev "om klockan ligger på" vaddå på?? han förklarar ju inte att den ska ge utslag när tappen är i läge 3 eller 6 bara att den ska va på rakt uppifrån ville bara ha det bekräftat men det är ju å andra sidan ganska logiskt..
Men jag ville veta hur kollar man att det inte är axeltapparna som är krokiga i skinkorna å i vilka steg går man för att utröna att så icke är fallet?
jag har i mina tidigare inlägg gång på gång frågat om "steg för steg" men men..

låt säga.. en enkel beskrivning kan vara som följer.

1. vi börjar alltid med att kolla om det är tappen på sväghjulssidan som är skev mot skinkan å det gör man på följande sätt: placera klockan där å där osv....
2. sen kollar vi tappen på transsidan på detta sätt: placera klockan där å där osv...
om axlarnas bägge ändar är bra så går vi vidare in på steg
3. och där kollar vi stakens tapp å den fattar även jag hur man kollar! För det är ju logiskt att klämmer man ihop/isär skinkorna rör sig axeländorna uppåt å neråt å skevar man skinkorna far tapparna åt sidorna. du behöver inte rita ja e int dum i huvudet.. :D
men i vilken ordning kollas en axel är det i den ordningen eller :roll:
FYLL I STEG 1-2-3 så blir jag nöjd å kommer inte behöva fråga ngt mer om ni nu inte förklarar så jag inte fattar ha..ha
För jag vill ju inte hålla på att vrida å bryta i skinkorna om det är axeländorna som är skeva mot skinkorna ej heller bryta i axlarna om det är skinkorna som skevar mot vevtappen.. <!-- </EdIndex> --></div>
Norman

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"Men jag ville veta hur kollar man att det inte är axeltapparna som är krokiga i skinkorna å i vilka steg går man för att utröna att så icke är fallet?"
Om någon av tapparna är krokig blir det endast utslag på den sidan. I De andra fallen blir det utslag på bägge. Som jag skrev i mitt första inlägg...; "om vevskivorna är vridna runt vevtappen kommer maxutslaget ligga 180 grader från varandra när man mäter på båda sidor. Om skivorna går ihop eller isär är det 0 grader. Om det bara är utslag på ena sidan är förmodligen den axeln krokig." <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om axeltappen är krokig.
Då får man lägga axeln i v-blocket med skinkorna ytanför v-blocket, men fortfarande på cylindrisk del av axeln. Nu kan man sätta mätklockan på olika platser på axeln och hitta "toppen" på kroken.
Om axeln är krokig i skinkan eller inte är vinkel mot skinkan sätter man mätkockan mot skinkan och ser var det slår.
Garagemurveln <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eftersom det var omöjligt att få en steg för steg beskrivning av hur man riktar en vevaxel så har jag nu födjupat mig själv i ämnet. Å jag blev förvånad av hur enkelt det var att få fason på en vev
& hur lite det behövs för att påverka en axeln. Har aldrig orkat ta mig tid att klura men när man väl satte sig in så var som sagt inga konstigheter överhuvudtaget..löjligt enkelt faktiskt för så fort man gör ett fel så visar det ju sig omedelbart å då hittar man enkelt tillbaka på rätt väg. så nu slår mina NV vevar absolut inget trodde först att mätaren inte låg an vi slutkontrollen :D <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ungefär som jag skrev: den vilda fantasin, till hjälp. :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja men nu fick jag ju slösa en hel timme på att gorma å knacka å treva mig fram istället för att veta den magiska turordningen..
Men som sagt nu vet jag å det var inte svårt. Men det blir nog mer utmaning att rikta en 2-cylindrig eller 4-cylindrig (hemska tanke) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har repat massor med Penta axlar 1,2 och3 cylindriga. Man riktar en cylinderdel och sedan nästa hava, där den skall sitta, sedan tapp och skinka. , och rikta o.s.v <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar