Hur sotar man ur ljuddämparen smidigast och bäst?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
cyklamera

Hur sotar man ur ljuddämparen smidigast och bäst?

Inlägg av cyklamera »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej på er.

Jag har en Crescent/Monark Trapper som jag håller på att plocka ihop innan Mopedveteranrallyt i Huskvarna den 6 juni 2009.

Jag skulle nog behöva sota ur luddämparen men vet inte hur man gör det smidigast och bäst.

Är det någon som vet?

Tack på förhand för din hjälp!

Mats McLund <!-- </EdIndex> --></div>
Ricky

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bästa vet jag inte men det funkar:

Böj en svetstråd på mitten, fäst några uttjänta wires med silvertejp i böjen så det spretar och alla håll, twinna upp kardelerna så det er ut som en stålborste. Sätt fast svetstråden i en borr eller skruvdragare.
Sen är det bara att raspa på, fungerar även bra till "kröken"

//Ricky <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
mallgroda

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett bra sätt som det garanterat blir rent av är att först ta isär avgassystemet (krök-ljuddämpare-insats-slutdel) och sedan jobba med en del i taget. Jag brukar sätta fast delen jag skall göra rent i ett skruvstycke och sedan bränna på med en gaslåga innifrån. Rejält munstycke men ändå kontrolerat för man vill ju inte att det skall bli blåanlöpt. Det brukar bli en eldkvast/låga ut ur ljuddämparen på någon meter så man får vara försiktig så att det inte finns något brännbart i närhetern. Efter att man har "eldat" ur avgasdelarna är det bara lite sot/kolrester kvar som lossar om man försiktikt knackar på avgasdelen. Efter lite polering med Autosol är avgassystemet som nytt igen. Är inte den enklaste metoden men som sagt det blir garanterat rent. Annars så finns ju den "gamla" hederliga metoden att plocka isär avgassystemet. Lägga det på marken och slatta i lite bensin, låta det brinna ur slå i lite till och upprepa proceduren till det blir rent. Pilla och peta med något så man får loss det mesta <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska funka med kaustiksoda också.

Ungefär såhär funkar det;

Ta ca 1.5dl pulver och blanda med hett vatten och sedan hälla i röret, skaka sedan och låt stå ett dygn och skaka med några timmars mellan rum, dagen efter spolar du bara ur röret noga. Se till att använda gummihandskar då det är frätande, var även ute då det bildas gas när pulvret läggs i vatten. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bra tips med "sotviska" och kaustiksoda, kan behövas på min dämpare som någon putte helsvetsat, inklusive böjen... :x <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar