Försäkra moped månadsvis?
- ZVEZDA M50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man är medlem i en MHRF-ansluten klubb så betalar man 273:-/år för en helförsäkring. Finns både lokala- och rikstäckandeklubbar.
Dock måste man ha varit medlem i minst ett år innan man kan "ansöka" om försäkring och moppen måste "besiktas/värderas" av klubben. (ev. kan man slippa värdering om värdet understiger 10.000:-)
Lite krångligare med papper, foton och besiktning än vid vanlig försäkring men det är det värt.
Läs mer på http://mhrf.se/
/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
Dock måste man ha varit medlem i minst ett år innan man kan "ansöka" om försäkring och moppen måste "besiktas/värderas" av klubben. (ev. kan man slippa värdering om värdet understiger 10.000:-)
Lite krångligare med papper, foton och besiktning än vid vanlig försäkring men det är det värt.
Läs mer på http://mhrf.se/
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>Kuli skrev:Om man är medlem i en MHRF-ansluten klubb så betalar man 273:-/år för en helförsäkring. Finns både lokala- och rikstäckandeklubbar.
Läs mer på http://mhrf.se/Kräver väl att man är helnykterist?Fy fan va trökit...
/Kuli...
- ZVEZDA M50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Men vissa krav finns det, bl.a.
- Moppen måste vara från 1980 eller äldre.
- Hemma måste den stå i ett låst garage.
- Man får inte använda moppen som bruksfordon, till från jobbet heller t.ex.
- Troligen går det inte att försäkra uppenbart väldigt trimmade moppar heller. I alla fall inte om trimmet sitter på vid besiktningen.
Men tycker det är rimliga krav för att få en billig försäkring där vi veteranantusiaster delar på risker och kostnader.
Tar man en "vanlig" försäkring så får man väl vara med betala för alla 15 åriga självmordspiloter på tok trimmade plastraketer.
Besiktningen/värderingen är mer en kontroll att det du försäkrar finns i verkligheten och är i det skick som du uppger.ZVEZDA M50 skrev:Hej!
MHF och MHRF är två ganska olika saker....
GISSNINGSVIS så blir det nog svårt att få försäkra "vilka moppar som helst" moppar hos MHRF, om de skall inspekteras av en klubbbesiktningsman?
Men vissa krav finns det, bl.a.
- Moppen måste vara från 1980 eller äldre.
- Hemma måste den stå i ett låst garage.
- Man får inte använda moppen som bruksfordon, till från jobbet heller t.ex.
- Troligen går det inte att försäkra uppenbart väldigt trimmade moppar heller. I alla fall inte om trimmet sitter på vid besiktningen.
Men tycker det är rimliga krav för att få en billig försäkring där vi veteranantusiaster delar på risker och kostnader.
Tar man en "vanlig" försäkring så får man väl vara med betala för alla 15 åriga självmordspiloter på tok trimmade plastraketer.
- ZVEZDA M50
-
- Kontakt:
Re: Försäkra moped månadsvis?
Jag har köpt cykel med Victoria påhäng, kontaktade IF ang. trafikförs.på Victorian där jag f.ö. har min DBS förs. (572 kr. om året) kontaktpers. på IF svarade cykel med motor ingår i hemförs. ?? F.Ö. har IF hyfsade priser på moped och bilförs.
Folksam vill ha 1500 kr. per år och moppe.
undras om han trodde det var en sån där modern sak, som får gå i max 15 kmh?
erlan
erlan
-
- Kontakt:
Jag sa att den är från 1952.
och dom slår i sin dator på cykel + motor. så får dom upp el cykel typ, och så va den saken klar för den telefonoperatören, nästa man i telefonkön tack!
- ZVEZDA M50
Hej!nissebro12 skrev:Jag har köpt cykel med Victoria påhäng, kontaktade IF ang. trafikförs.på Victorian där jag f.ö. har min DBS förs. (572 kr. om året) kontaktpers. på IF svarade cykel med motor ingår i hemförs. ?? F.Ö. har IF hyfsade priser på moped och bilförs.
Givetvis är det smidigt om cykel med motor ingår i hemförsäkringen, men jag ställer mig frågande.
Jag skulle inte lita på det med mindre än att jag dubbelkollat, ett skriftligt svar är ett måste.
Vidare finns det väl andra legala aspekter kring cykel med påhängsmotor, kanske nå'n som är insatt i detaljer kan redogöra?
En cykel med påhängsmotor typ veteran som vi håller på med måste väl vara samma försäkring som en veteranmoped
Jag har svårt och tänka mig något annat...

-
- Kontakt:
Otroligt så olika fösäkrings priser, man får hoppas på att försäkrings"agenterna" har en bra dag. 

-
- Kontakt:
Jag håller med känner mig lite orolig, jag får kontakta förs.bolaget igen.56:an skrev:En cykel med påhängsmotor typ veteran som vi håller på med måste väl vara samma försäkring som en veteranmoped![]()