56:an skrev:Minns också att de körde med sådana här ombyggda Qvarnor inuti stora runda "tunnor" av trä när jag var på marknader och tivolin som liten. Runt om överst på tunnan fanns läktare där man såg motorcyklarna köra runt, runt nere i tunnan. De kunde vara också var två motorcyklar som körde i motsatt riktning till varandra. Hela tunnan och läktarna gungade med av centrifugalkraften.
Har för mig det var någon tältduk som tak på tunnan för att skydda åskådarna mot regn och oväder men blårök och farliga avgaser tänkte man kanske inte så mycket på då. Inte jag i alla fall....
Minns oxå tunn-åkarna på hudikmarknaden när man var pöjk, sala motorcirkus.
Men inte körde dom kvarna. Dom hade två indian scout från sent 20-tal el .tidigt
30-tal. Glömmer aldrig stånket å råstyrkan i dom gamla twinnarna <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bengt Carlström i sala har/hade en gammal sådan tunna. han hade den med på Power Big Meet i västerås för några år sen. det var jättefränt att
han körde själv också. Ca 70 år ung. Klädd i kostym om jag inte minns fel.
Då påstod dom att just 1928 års Indian var klart bästa motorcyckeln
för sådana övningar. varför förklarade dom inte.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Även jag kommer ihåg dessa tunnor där det kördes med motorcyklar, och visst var det indian cyklar med v-motorer och utan ljuddämpare som användes. Kommer även ihåg att jag sett att det kördes i en stålkula.
Här finns det information dessa saker: http://www.tivoliforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2948
/tmn <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var fortfarande ombyggda 118cc Qvarnor i de tunnorna jag såg men det kanske var någon "billighetsmotorcirkus" som farsan drog iväg mej på.... Jag kommer till och med ihåg att de körde utan svänghjulskåpa för man såg svänghjulet snurra runt. Ingen kick heller - för de sprang igång dem...
Nä, nu ska jag sova en liten stund för i morgon ska jag iväg sväng där det kan finnas lite grejer.... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kollade lite på det där tivoliforumet....
"Cigarrbilen" minns jag de körde med och så kommer jag ihåg de stod och gasade med en fyrtaktsmotorcykel för att locka folk innan föreställningen men inne i tunnan var det 118cc Qvarnor de körde med. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag känner tre stycken som körde i tunna ,Helge Lundin Från Almunge, han körde ihop pengar till ett hus sen slutade han,han körde på 40-50talet,och sålde sedan sin tunna( till två andra killar från samma socken, och lärde dom att köra, dom hette Larsson och Lindkvist, dom körde omkring i Sverige några år på 70- 80 talet Dom två sista körde visst Husqvarna, men Helge som jag föresten var arbetskamrat med på 50 talet, körde en Indian om jag inte missminner mej <!-- </EdIndex> --></div>
Om det dyker det upp någon som finns i närheten så.......
Ja dom står inte högt i kurs om man kan leva med lite slitage Men det är ju en sån enkel konstruktion och ts trading har de mesta i reservdelsväg <!-- </EdIndex> --></div>
tmn skrev:Även jag kommer ihåg dessa tunnor där det kördes med motorcyklar, och visst var det indian cyklar med v-motorer och utan ljuddämpare som användes. Kommer även ihåg att jag sett att det kördes i en stålkula.
Här finns det information dessa saker: http://www.tivoliforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2948
/tmn
Jag känner en kille som har tre Indianer å frågade honom en gång varför dom var så vanliga i motorcirkusarna. Han sade att.. utan att direkt ha det i beräkningen hade Indian lyckats med konststycket att få en extremt balanserad hoj där alla faktorer stämde klockrent tex rejkningen på gaffeln hjulbasen tyngdpunkten mm. hojen som hade "allt" var en scout 600 å modellen fanns bara ngr år i mitten av -20talet sedan designade Indian om sina hojar kortade hjulbasen å dom "magiska drömförhållandena" försvann. Hojen blev snyggare att se på men sämre att köra.
Killen som jag känner har bla just en sådan scout å han berättade att man är otroligt säker i sadeln å känner ingen som helst oro över att släppa styret. den går som på räls i alla hastigheter.. <!-- </EdIndex> --></div>