Nytillverkade motorer !!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja 85 gjorde min compact med sån cylinder med 38 borr dellorto 19 UA
och 14/26 i drevning. mättt efter en volvo amazon. själv påstod jag att den gjorde 70 ungefär. Och det är väl mer i linje med vad liknande setup har presterat på toppspeed. Lite reservationför att jag hade 26 kuggade bakdrevet på då men jag är nästan säker.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
och 14/26 i drevning. mättt efter en volvo amazon. själv påstod jag att den gjorde 70 ungefär. Och det är väl mer i linje med vad liknande setup har presterat på toppspeed. Lite reservationför att jag hade 26 kuggade bakdrevet på då men jag är nästan säker.
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
http://www.polini.it/catalogo/en/risultato.php?op=po&id=158408&categoria=10&modello=1412&marca=54&from=camamo <!-- </EdIndex> --></div>
Torde ju fungera bra även i andra klasserConrad Engström skrev:Nu kommer Sachs motorena, svensksåld enhästare.
En 50 cc på 201 m piskar alla. 40 kolv 39,7 i slag.
http://www.polini.it/catalogo/en/risultato.php?op=po&id=158408&categoria=10&modello=1412&marca=54&from=camamo <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Torde ju fungera bra även i andra klasser
]http://www.polini.it/catalogo/en/risultato.php?op=po&id=158408&categoria=10&modello=1412&marca=54&from=camamo[/quote]
Vad blir resultatet om man sätter en cylinder för 39,6 slag på en motor med 42 eller 44 i slag? Blir det okörbara porttider eller??
]http://www.polini.it/catalogo/en/risultato.php?op=po&id=158408&categoria=10&modello=1412&marca=54&from=camamo[/quote]
Vad blir resultatet om man sätter en cylinder för 39,6 slag på en motor med 42 eller 44 i slag? Blir det okörbara porttider eller??
erlan[/quote]
Det är ju 39,7 i vissa motorer
Vad blir resultatet om man sätter en cylinder för 39,6 slag på en motor med 42 eller 44 i slag? Blir det okörbara porttider eller??erlan skrev:Torde ju fungera bra även i andra klasser
http://www.polini.it/catalogo/en/risultato.php?op=po&id=158408&categoria=10&modello=1412&marca=54&from=camamo
erlan[/quote]
Det är ju 39,7 i vissa motorer
Nya möjligheter ?! <!-- </EdIndex> --></div>Rexxy skrev:Är dem 4 växlade CP-motorena svensksålda nu?!![]()
Nytillverkade motorer
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svar till 56an.Det finns nog en hel del folk som skulle köpa både PV,Amazon,P1800 om dom nytillverkades.Med den gamla B18 eller B20 motorn.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag misstänker att han bara använde den bilden för att ilustrera att det var 4-växlat. men om den motorn verkligen blev typad för sverige
så måste det väl finnas ett exemplar i samlingen i vägverkets museum i kjula?
Själv har jag grunnat på den treväxlade varianten med trampor som satt
på packmoppen ett år eller två. men eftersom jag antar att den är tillverkad efter 1980 så har jag hittils lagt mitt krut på mera jordnära projekt.
så måste det väl finnas ett exemplar i samlingen i vägverkets museum i kjula?
Själv har jag grunnat på den treväxlade varianten med trampor som satt
på packmoppen ett år eller två. men eftersom jag antar att den är tillverkad efter 1980 så har jag hittils lagt mitt krut på mera jordnära projekt.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Erland! 
Det var väl mopederna i helhet som typgkändes och inte motorerna i sig
Eller???
Jag minns 4-pet sachs satt på tidiga DBS Sport skulle tro 68-69 så där. Sedan blev de treväxlade, jag vet ej varför. Borde funnits någon mer moped med 4-växlad Sachs tycker jag. Är väl ett försäljningsargument så bra som något.
<!-- </EdIndex> --></div>

Eller???
Jag minns 4-pet sachs satt på tidiga DBS Sport skulle tro 68-69 så där. Sedan blev de treväxlade, jag vet ej varför. Borde funnits någon mer moped med 4-växlad Sachs tycker jag. Är väl ett försäljningsargument så bra som något.

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej igen...
Det var den här jag menade om vi nu pratar om samma saker jag vet inte riktigt....
http://mo-ped.se/noreg/t_67pt1.htm
Dom klumpiga skärmarna försvann sedan och så blev de treväxlade istället. Ett par killar som jag kände fick blåa DBS Sport av sina föräldrar sådär runt 1971... <!-- </EdIndex> --></div>
Det var den här jag menade om vi nu pratar om samma saker jag vet inte riktigt....

http://mo-ped.se/noreg/t_67pt1.htm
Dom klumpiga skärmarna försvann sedan och så blev de treväxlade istället. Ett par killar som jag kände fick blåa DBS Sport av sina föräldrar sådär runt 1971... <!-- </EdIndex> --></div>
Undrar hur dom mätte hastigheten 110 km/h ?????? <!-- </EdIndex> --></div>56:an skrev:Javisst ja, det var 1:a april...men jag tror ändå inte på någon nytillverkning för de här motorerna är alldeles för komplicerade att bygga så 4.995 kronor skulle kanske hamna rätt. Hur är det med emmisionskraven förresten? Jag tror inte en sådan gammal konstruktion funkar idag. Och finns det verkligen någon efterfrågan, för vem skulle köpa en ny Volvo PV idag???
Nä, det här är en ren motornostalgi och det blir nog till att fortsätta lappa, laga, NOS och Tradyra och nytillverkade reservdelar från någon liten fabrik där borta i Kina....
En fyrpetad motor kostade 525 spänn från Svenska Cykelfabriken alldeles i början av sjuttiotalet vilket motsvarar cirka 3.600 kronor idag. Jag kommer ihåg att de här motorerna satt på de tidiga DBS Sport mopederna.
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag förstår ni reagerar. Det fanns ingen begränsning på superlativen i Svenska Cykelfabrikens reklam och allt gick ut på att jag som kund skulle bli först, bäst och snabbast. Jag tillhörde dem som rekvirerade broschyrer och reklammaterial i slutet av sextiotalet och i början av sjuttiotalet. Köpte lite av dem också bl.a. mopedverktyg. De sålde de tyska ELDI verktygen. Annars var det mest italienska prylar, ungefär som Kina-grejer är idag. Det fanns annat också t.ex. Encarwi KL7 förgasare, JLO TS50 motorn, massor med gokartgrejer, mopedtillbehör lyktor, positionsljus, hjälmar skinnjackor m.m. m.m.
När man köpt något där kom sedan då och då i brevlådan stora, tjocka och vita kuvertpåsar med massor av papperskopior och även blanka färgbroschyrer. Jag tror de hade den svenska agenturen för Standard cyklar och mopeder. Jag tror också det var Svenska Cykelfabriken som introducerade YAMAHA här i Sverige. Jag har en broschyr på en tidig 100cc twin som de förmodligen började med. Den är alltså före AS1:an.
Jag kollade igenom materialet men det verkar som jag "städat ur" en hel del och huvudkatalogen saknas också. Det som finns kvar är tre vita kuvertpåsar med en hel del innehåll, bl.a. Yamaha-broschyrerna och dito Standardmopeder och cyklar samt en massa papper om trimdelar och ett stort papper om Sachsmotorer som bilden ovan är saxad ur. <!-- </EdIndex> --></div>
När man köpt något där kom sedan då och då i brevlådan stora, tjocka och vita kuvertpåsar med massor av papperskopior och även blanka färgbroschyrer. Jag tror de hade den svenska agenturen för Standard cyklar och mopeder. Jag tror också det var Svenska Cykelfabriken som introducerade YAMAHA här i Sverige. Jag har en broschyr på en tidig 100cc twin som de förmodligen började med. Den är alltså före AS1:an.
Jag kollade igenom materialet men det verkar som jag "städat ur" en hel del och huvudkatalogen saknas också. Det som finns kvar är tre vita kuvertpåsar med en hel del innehåll, bl.a. Yamaha-broschyrerna och dito Standardmopeder och cyklar samt en massa papper om trimdelar och ett stort papper om Sachsmotorer som bilden ovan är saxad ur. <!-- </EdIndex> --></div>
förmodligen var det enklare om man godkände motorn för sig och sedan
kunde man ha ett enklare förfarande när det kom en ny modell med samma motor.
så bara för att motorn skulle vara godkänd behöver det inte innebära att
den blev såld i en moped.
Standard-mopederna fanns ju med 4-vxlat och även någon Rex har jag för mig.
Växelmekaniken är ju ännu lita känsligare än på treväxlade sachs, jag antar att det var det som skrämde tillverkarna.
Jag är inte säker på hur man gjorde, men på vägverkets museum ska det i alla fall finnas ett ex av alla typgodkända motorer.56:an skrev:Hej Erland!
Eller???
förmodligen var det enklare om man godkände motorn för sig och sedan
kunde man ha ett enklare förfarande när det kom en ny modell med samma motor.
så bara för att motorn skulle vara godkänd behöver det inte innebära att
den blev såld i en moped.
Standard-mopederna fanns ju med 4-vxlat och även någon Rex har jag för mig.
Växelmekaniken är ju ännu lita känsligare än på treväxlade sachs, jag antar att det var det som skrämde tillverkarna.