Frågor kring Husqvarna motor

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
tole

Frågor kring Husqvarna motor

Inlägg av tole »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Nyligen ägare av en husqvarna med den så kallade "äggmotorn" på. Det jag är konfunderad över är det står Typ-A, på motorblocket, är det samma då som Typ- D motorn? Har sökt lite varstans på internet för att hitta delar t.ex pakcningssats, men hittar inget alls?..finns de inte få tag på? Hittat på Alvars endast lite om förgasare. Hittar mest om E-motorn bara (Flinta-motorn).
Såg även att den tidigare ägaren svetsat fast svänghjulet?...säkert dragit av gängan där då, men motorn fungerar idagsläget, blir kanske problem när byte av brytare eller kondensator skall göras, men det är då de.....vore tacksam för svar om någon vet mer om dessa motorer!! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej och grattis till ett bra val av moped!
Kort kan jag säga att det som är direkt lika flintan och äggmotorn är följande:
- Kolv
- Toppackning och cyl.fotspackning
- Stefa brytare
- transmissionsremmen
Blockpackningar kan man ersätta med ett tunt lager packningsklet.
Svänghjulsmuttern är "bakgängad", så det är väl därför den är sönderdragen på din.
Svårfunna delar till äggmotorn är bl.a. kedjekugghjul, cylindrar (särskilt Roulette) och vevparti som är glappfritt.

Övrigt finns äggmotorn i olika utföranden:
- Tidiga vevhusmatade satt bl.a. på Roulette, senare med förgasaren på cylindern på nyare modeller bl.a. Cornette och 4112
- Treväxlade satt på Roulette Lyx.
- Med frihjul satt på Corona.
Äggmotorn kalldes D-motorn, ersattes med Flinta sk. E-motorn <!-- </EdIndex> --></div>
tole

Inlägg av tole »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej & Tack Bryggaren!
Mycket tacksam för din beskrivning av vad jag kan använda från flinta-motorn.

Det var nog det jag även misstänkte att de vridit åt "fel" håll då svänghjulet skulle av.

Du verkar vara insatt i dessa Husqvarnamotorer och de är inte omöjligt att de kommer fler frågor framöver. Jag har precis börjat och håller på och ska rusta upp den nu, börjat isärplockningen(ej motor). Ska målas och elen skall dras om helt. Lite småpyssel såhär på vårvinten men min förhoppning är att den ska vara klar till sommaren.....om allt går som jag vill.

Ps. Du kanske har en vevaxel om det skulle visa sig framöver att en sådan skulle behövas bytas? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tole skrev:Hej & Tack Bryggaren!
Mycket tacksam för din beskrivning av vad jag kan använda från flinta-motorn.

Det var nog det jag även misstänkte att de vridit åt "fel" håll då svänghjulet skulle av.

Du verkar vara insatt i dessa Husqvarnamotorer och de är inte omöjligt att de kommer fler frågor framöver. Jag har precis börjat och håller på och ska rusta upp den nu, börjat isärplockningen(ej motor). Ska målas och elen skall dras om helt. Lite småpyssel såhär på vårvinten men min förhoppning är att den ska vara klar till sommaren.....om allt går som jag vill.

Ps. Du kanske har en vevaxel om det skulle visa sig framöver att en sådan skulle behövas bytas?
Du får starta en tråd under projekt & renoveringar
och lägga ut bilder så vi får se hur det går för dig <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Användarens profilbild
Dan L

Inlägg av Dan L »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hos mig finns det ÄGGMOTOR + delar till dessa <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
tole

Inlägg av tole »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Braxmatte!

Bra tänkt där!!....har faktiskt fotat mopeden som den var när den kom hem i lördags;)...nu är den isärplockad, för tanken är den att den ska få ny färg på sig....ska se vad ja kan göra med bilder...men de ska väl inte vara nåt problem o lägga ut under projekt/renoveringar. <!-- </EdIndex> --></div>
tole

Trampaxel samt kick

Inlägg av tole »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->...har en till undran angående denna motor, det är så att den har kick men på denna sitter även fotpinnen som sitter ihop?...är det nån övergång från trampor till kick som fanns att köpa som x-tra utrustning på den tiden??? ser inte ut att vara nåt hemmabygge heller...på bilder jag sett hittils så har ja antingen sett kickpedal eller trampor, är detta något ovanligare?...tyckte de var besvärligare att kicka nu då fotpinnen slår emot vaden då den kickas framåt....många som vart fröbannade över detta på 60-talet kan ja tro? :bike_pedalare: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var så i början, kick/fotpinne i en enhet i stället för trampor. Men en Husqvarna behöver man väl inte "kicka" så många gånger innan den startar, så det kan väl inte vara något problem? 8)
Kickfjäder ska det sittta på kicksidan, men den brukar vara trasig, svårfunnen del. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Dan L

Re: Trampaxel samt kick

Inlägg av Dan L »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tole skrev:...har en till undran angående denna motor, det är så att den har kick men på denna sitter även fotpinnen som sitter ihop?...är det nån övergång från trampor till kick som fanns att köpa som x-tra utrustning på den tiden??? ser inte ut att vara nåt hemmabygge heller...på bilder jag sett hittils så har ja antingen sett kickpedal eller trampor, är detta något ovanligare?...tyckte de var besvärligare att kicka nu då fotpinnen slår emot vaden då den kickas framåt....många som vart fröbannade över detta på 60-talet kan ja tro? :bike_pedalare:
detta var den lösning dom hade för att ha kick på äggmotorn
lite skumt när fotpinnen på andra sidan vrir sig vid kickning.
jag har en 4012 med den motorn ståendes nånstans fast utan hjul och jag tror gaffeln är smälld , <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
tole

Vevaxelfråga.....

Inlägg av tole »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har skruvat och skruvat med denna moped för att få igång och fart på den...men vad händer idag... startade upp och det lät bra i motor i ca 2 minuter tills ja hörde ljudet som en växel hoppat i...de var inte de utan det var svänghjulet som lossnat från vevaxeln :evil: .....detta visste jag att det var svetsat då ja kom hem med den och tog bort kåpan på magnetsidan ...jag trodde iof inte trodde inte de skulle hålla i oändlighet...men längre än 2 minuter hade jag hoppats på!!! :roll:

Nu till min fråga....passar flintas vevaxel på denna äggmotor?
eller finns det andra vevar som passar in???....finns säkert någon här på forumet som vet detta och jag skulle bli tacksam för svar..... :o <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om det är slidmatad motor (förgasaren sitter på motorblocket) så passar inget annat
Om förgasaren sitter på cylindern så kanske det går att pilla dit en flintavev <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
tole

Inlägg av tole »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vet inte vad slidmatad är då??...men hur som helst så sitter förgasaren fast i 2 skruv på cylinder...
Så man skulle kunna pilla dit en flintavev??... har en känsla att den veven är lättare att få tag på??? :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->varför inte köpa en motor och ta delar från ligger några på tradera nu. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar