Nytillverkade motorer !!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:Jag är inte säker på hur man gjorde, men på vägverkets museum ska det i alla fall finnas ett ex av alla typgodkända motorer.
förmodligen var det enklare om man godkände motorn för sig och sedan
kunde man ha ett enklare förfarande när det kom en ny modell med samma motor.
så bara för att motorn skulle vara godkänd behöver det inte innebära att
den blev såld i en moped.

Standard-mopederna fanns ju med 4-vxlat och även någon Rex har jag för mig.
Växelmekaniken är ju ännu lita känsligare än på treväxlade sachs, jag antar att det var det som skrämde tillverkarna.

erlan
Intressant det du skriver.... jag tror jag förstår bättre nu... Förmodligen ville man kolla att motorn inte hade större effekt än tillåtet och att den var nedstrypt på ett godtagbart sätt.

Kan det har varit så tror du? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

56:an skrev:Jag tror också det var Svenska Cykelfabriken som introducerade YAMAHA här i Sverige. Jag har en broschyr på en tidig 100cc twin som de förmodligen började med. Den är alltså före AS1:an.

Stämmer nog bra det, jag har fortfarande kvar reklambladet för 26-hästars
trimsatsen för Yamahas 125cc, någonstans.
Även helkåpa, racersadel, och clip-on-styre fanns att köpa bl. a. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

Re: Nytillverkade motorer

valter skrev:Svar till 56an.Det finns nog en hel del folk som skulle köpa både PV,Amazon,P1800 om dom nytillverkades.Med den gamla B18 eller B20 motorn.
MVH/Valter.
Jo, så är det kanske men de är alla nedlagda för att försäljningen började dala... Modellerna som kom efter var bättre. Kallas "utveckling" :lol:

Jag har några fina gamla Pentium II datorer med Windows 98. Är det någon som..... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

56:an skrev:
erlan skrev:Jag är inte säker på hur man gjorde, men på vägverkets museum ska det i alla fall finnas ett ex av alla typgodkända motorer.
förmodligen var det enklare om man godkände motorn för sig och sedan
kunde man ha ett enklare förfarande när det kom en ny modell med samma motor.
så bara för att motorn skulle vara godkänd behöver det inte innebära att
den blev såld i en moped.

Standard-mopederna fanns ju med 4-vxlat och även någon Rex har jag för mig.
Växelmekaniken är ju ännu lita känsligare än på treväxlade sachs, jag antar att det var det som skrämde tillverkarna.

erlan
Intressant det du skriver.... jag tror jag förstår bättre nu... Förmodligen ville man kolla att motorn inte hade större effekt än tillåtet och att den var nedstrypt på ett godtagbart sätt.

Kan det har varit så tror du?
Det var säkerligen priset som var billigare ... samma fenomen som idag , men det som jag hakar upp mig på är ju inte LKH motorn utan vad gör den andra motorn på bilden <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Menar du den schematiska bilden till vänster som ska illustrera antalet växlar?

Om du tänker så är säkert förklaringen att de tog den bild som fanns tillhands för tillfället. Helst så häftig som möjligt för målet var ju att sälja....

Det fanns fler exempel. Du ska få se senare. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanske de har något kvar på hyllorna i Lomma,
Bejrup står fortfarande som ägare, troligen en yngre generation.... :roll:

http://www.118100.se/foretag/93891708/svenska-cykelfabriken-beirup-ab :l <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar