<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Conrad,
Nu börjar bilden klarna.

Jag fick söka mig runt Mälarens inre delar och kända (industri)städer som Västerås, Hallstahammar, Köping, Arboga, Kungsör, Torshälla och Eskilstuna. De två sistnämda tycks ha växt ihop.
J.A. Bensons Motorfabrik har visst från början funnits i centrala Eskilstuna men övergått till cykeltillverkning under namnet Maraton och i början av åttiotalet flyttats till Torshälla och strax efter övertogs tillverkningen av MCB-koncernen.
Kanske har förhållandet varit precis som i cykelaffärerna. Ett stor mängd cyklar och ett mindre antal mopeder? Om merparten av tillverkningen var cyklar kanske fabriken i Torshälla kallades cykelfabrik?
JB motorer minns jag väl. Har haft både 128 och 150 kubikare. Dock ej någon moped med JB motorn men jag har läst när den presenterades. Det var något speciellt med en helsvensk motor då.
Om jag nu förstår saken rätt så brukar du/ni vara och fika i konditori Amarant som finns i f.d. Maratons industrilokaler i Torshälla som idag utgör de nordvästra delarna av Eskilstuna?
Även i Kalmar fanns en motorfabrik som då hette Bergmans Motorindustri. De tillverkade den kända bergborrmaskinen Pionjär. Fabriken lever fortfarande och tycks vara mycket livaktig. I dag är namnet Atlas Copco (tror jag) och tillverkningen är väl fortfarande bergborrmaskiner men nu under namnet Cobra.
F.d. Bergman Motor är en-plans industri medans Maratonfabriken var i två våningar vad jag kan se på en bild här nedan.
http://www.cykelhobby.com/maraton1307.html <!-- </EdIndex> --></div>