Marathon -57 utan bakhjulsfjädring och med tvåväxl JLO Piano

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:FD Maraton fabriken har ett fint fik, Amarant och goda mackor. Var det det du menade.
Jätteintressant... men jag har ingen aning snälla du.... för jag har aldrig varit där och inte heller hört talas om det. Jag ska söka på nätet men om du har någon digitalkamera så vore det kul med några bilder på den gamla Maratonfabriken och fiket där.

Conrad Engström skrev:Eller att Veges morsa jobbade där, inte nog med det hans Morfar hade cykelaffär ca 100 m därifrån. Jo han sålde Maraton. Kanske går att få lite historik av dom.
Låter som en bra informationskälla. Spännande att få veta vart i produktionskedjan som Maratonmopederna blev till där. Var det fullständig hopsättning eller kanske bara godsmottagning av färdiga mopeder från Varberg? <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Conrad,

Nu börjar bilden klarna. :P Jag fick söka mig runt Mälarens inre delar och kända (industri)städer som Västerås, Hallstahammar, Köping, Arboga, Kungsör, Torshälla och Eskilstuna. De två sistnämda tycks ha växt ihop.

J.A. Bensons Motorfabrik har visst från början funnits i centrala Eskilstuna men övergått till cykeltillverkning under namnet Maraton och i början av åttiotalet flyttats till Torshälla och strax efter övertogs tillverkningen av MCB-koncernen.

Kanske har förhållandet varit precis som i cykelaffärerna. Ett stor mängd cyklar och ett mindre antal mopeder? Om merparten av tillverkningen var cyklar kanske fabriken i Torshälla kallades cykelfabrik?

JB motorer minns jag väl. Har haft både 128 och 150 kubikare. Dock ej någon moped med JB motorn men jag har läst när den presenterades. Det var något speciellt med en helsvensk motor då.

Om jag nu förstår saken rätt så brukar du/ni vara och fika i konditori Amarant som finns i f.d. Maratons industrilokaler i Torshälla som idag utgör de nordvästra delarna av Eskilstuna?

Även i Kalmar fanns en motorfabrik som då hette Bergmans Motorindustri. De tillverkade den kända bergborrmaskinen Pionjär. Fabriken lever fortfarande och tycks vara mycket livaktig. I dag är namnet Atlas Copco (tror jag) och tillverkningen är väl fortfarande bergborrmaskiner men nu under namnet Cobra.

F.d. Bergman Motor är en-plans industri medans Maratonfabriken var i två våningar vad jag kan se på en bild här nedan.

http://www.cykelhobby.com/maraton1307.html <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Dan L
Inlägg: 1390
Blev medlem: 24 jan 2011, 00:00
Ort: Kareby / Kungälv

Inlägg av Dan L »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Funkar framgaffeln ? när den stått i regnet med trasiga bälgar brukar vattnet leta sig in där .
Synd om mopeden , dom kunde ju lagt en lite pressening över ! <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Dan L skrev:Funkar framgaffeln ? när den stått i regnet med trasiga bälgar brukar vattnet leta sig in där .
Jag har ställt in mopeden i pannrummet men var och tryckte där fram efter ha läst ditt inlägg och kunde konstatera att det är en "stummis" där fram också... :P

De äldre monarpederna hade mjukare fjädrar än de senare. Jag minns att man på somrarna kunde med hjälp handbromsen åtdragen trycka ihop och dra isär gaffeln så det plufsade, glufsade och fräste i fettet där inne i gaffelbenen. :lol:
Dan L skrev:Synd om mopeden , dom kunde ju lagt en lite pressening över !
Om mopeden kanske... men inte om mej... Solklar prutmån givetvis! :twisted: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Dan L
Inlägg: 1390
Blev medlem: 24 jan 2011, 00:00
Ort: Kareby / Kungälv

Inlägg av Dan L »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag var liten monterade jag en HVA 4012 framgaffel på cykeln ,
Vi åkte upp och ner för skogsbacke och fascinerades av gaffelns rörelser

Mamma kom utrusande med en gruvhjälm som vi måste ta på oss
Nu efteråt inser jag att den måste ju ha varit alldeles för stor !! <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Dan L skrev:Vi åkte upp och ner för skogsbacke och fascinerades av gaffelns rörelser...
De du... Det där lät bra. 8)

I fredags cyklade jag till ett skogsområde en bit härifrån. När jag var liten hade vi en 8:a där som vi körde runt i. Först med cyklar och sedan med mopeder. Den ena ringen av åttan var lite doserad.

Nu hade jag inte varit där på massor av år och först kunde jag inte lokalisera åttan men efter några minuter kom både minnet och åttan tillbaka ur marken och hade jag haft en moped med mig så hade det bergis blivit några varv... och gärna ståendes på fotpinnarna. :P <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Dan L
Inlägg: 1390
Blev medlem: 24 jan 2011, 00:00
Ort: Kareby / Kungälv

Inlägg av Dan L »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ta mopeden nästa gång!

I göteborg virade man stubintråd i olika färger runt ekrarna.
Far var bergsprängare så beg stubintråd fanns i massor.

Apparaten som tände dynamiten via stubintråden finns fortfarande kvar i källaren efter 50 år , likaså div mopesaker <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En sak till apropå gaffeln....

På den tiden hände det att vi gjorde en och annan cross av någon gammal moped. Även så ung kunde jag känna det förfelat att medelst bågfil såga av en skärm, ljuddämpare eller något annat om det var en gammal moped i bättre skick.

Jag kommer ihåg att jag vid ett sådant tillfälle räddat en framgaffel och framskärm till en blå monarped som jag noga bäddade ner i kutterspånen här uppe på vinden. För ett par veckor sedan gick jag upp på vinden för att återfinna delarna och efter någon kvarts rotande i spånen så kom de fram. Det är kompl. gaffel, skärm och skärmstag men lyktan saknas. Gummibälgarna hade klarat sig oväntat bra och var mjuka och hela så de går att använda igen. :)

Jag gillar kulören på de gamla blå monarpederna. Det är en metalliclack åt de blågröna hållet. Tillsammans med gräddvit/gulvit dekor blir det jättesnyggt. :P <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Dan L
Inlägg: 1390
Blev medlem: 24 jan 2011, 00:00
Ort: Kareby / Kungälv

Inlägg av Dan L »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På min vind ligger det en helt ny monarkram av någt slag , gaffel är monterad
blå till färgen , vet inte vad för motor det skall vara , kanske pilot ??
Nya skärmar ligger på ett annat ställe + lite till , kanske blir det en moped nån gång ??

Kul att du sparat gaffel i kutterspån , den blev nog konserverad där.

finns mycket skumt på gamla vindar!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Skriv svar