dr.novolette skrev:När du får bort den så kommer fler problem..en medbringare som kräver speciell avdragare.
Sen när den är borta skruvar du bort dom försänkta skruvarna som täcker vevhuset. Om motorn ska klyvas demonteras vevstaken från tappen (Seegersäkring) staken tas bort när den är i sitt nedersta läge. Sen behövs en press som skruvas i hålen där den trekantiga brickan med korkpackningen satt med den pressar du ut vevaxeln. samtidigt som blocket delas med en annan press som pressar på utgående axel.
När sedan motorn är delad så använder man en speciell avdragare för att få lös utgående axelns bottenlager.
Jag kan fota alla verktyg så du får en inblick hur den ska demonteras.
Min 1a Novolettemotor demonterade jag utan specialverktyg men man får använda värme å knacka försiktigt å det finns alltid risk att man pajar prylarna så därför tillverkade jag mina verktyg allt eftersom..
mvh/Dr
Jösses. Var inte medveten om att det var så avancerat. Lite blåögt av mig kanske. Får väl kanske bara bli en service av tänddelar och det som redan är gjort. Jag vil ju hinna åka i år...
Känner mig lite feg, men eftersom jag har ett speciellt förhållande till moppen så vill jag inte riskera att inte få ihop den igen.
Imorgon fortsätter iaf jobbet med att rengöra motorn. Är riktigt äcklig nu faktiskt, men oljan har iaf konserverat motorn. Ska kolla upp var man kan få tag i tänddelar också. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaaduuu frallansson..... den motorn är inte lika lättmekad som man först kan tro....
Lite svårt för mig att spekulera i men det kanske inte är säkert att du måste plocka isär motorn. Minns inte riktigt hur det ser ut men om vevaxeltätningen är dålig kanske den går att byta utifrån menar jag. Tyckte du lossat någon bricka med något sådant på...
Förutom svänghjulsavdragare har jag ett (1) enda specialverktyg till Novolette och det är just den avdragaren som doktorn berättar om och så här ser den ut:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det sitter ingen packbox på vevlagret eftersom oljan från bensinen smörjer transen det är dessutom två extra hål borrade i vevhuset.
P-boxen som finns sitter på axeln bakom svänghjulet.
Även jag e lite ringrostig pga. att det är 3 år sedan jag plockade i en Novolettemotor men det jag vet är att Novoletterna alltid har ett lager som är dåligt. Och det är det inre lagret på utgående axeln det får grymt lite smörjning å brukar därför alltid vara kasst. å för att byta detta måste motorn molekyleras.
tyvärr kräver dom små motorerna mer spec.verktyg.. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man bara har en svarv så är det inga problem att göra en sån där avdragare. Då jag renoverade min novolette motor så gjordes en sådan med goda resultat. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för alla svaren. Har idag bara kolla över tändplattan. Kommer köpa allt nytt. Sladdarna var i riktigt dåligt skick och brytarna var lite snedslitna. Tändkabeln var oisolerad runtom på ett ställe som var ca 5mm långt. Kanske var därför som den gick lite lustigt ibland. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tändspolen (49 mm cc )kan vara lite knepig att finna men kolla med Mopedfantasterna...http://www.mopedfantasterna.se/ <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu kommer före och efter bilder på kopplingsarmen. Fattas en saxsprint till vajerfästet bara. Ska se om jag hittar nån på jobbet ikväll. Hade bara för små hemma.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej igen. Var ett tag sedan jag skrev här.
Har sen sist fått hem tändningsdelar. Monterade dom häromdagen och skulle nu ställa in brytaren. Vet inte om jag gör rätt. Har aldrig gjort det innan.
Så här har jag gjort:
Plockar bort tändstiftet och kör ner ett skjutmått i hålet. Sen skruvar jag på svänghjulet och när kolven är i topp så stoppar jag i 0,35 mm mellan brytarna, ser till att den lilla armen ligger mot axeln och sen skruvar jag åt.
Men om jag skruvar lite till på svänghjulet, bara några grader, så får jag in 0,4 mm.
Ska jag ställa in på nåt annat sätt? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Helgen var ingen bra mekarhelg. Skulle dra dit svänghjulsmuttern och när jag skruvade dit den så gick "kilen" av. Så nu funkar inte den veven mer.
Har dock hittat en annan motor som jag troligtvis kommer köpa och flytta över det jag fixat till. Inget roligt när sånt här händer. <!-- </EdIndex> --></div>