spårning kedja 1252 desperat! (snart rally i Kungälv)

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
gubbracer

spårning kedja 1252 desperat! (snart rally i Kungälv)

Inlägg av gubbracer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har just satt ihop mopeden efter genomgång av alla delar och lackering.
Får inte kedjan att spåra korrekt mellan framdrev och bakdrev. Hjulet verkar komma för långt till vänster (mot kedjesidan) har 2 st svingar och 2st bakhjul bägge suttit på 1252 men det är ingen skillnad. Har läst inlägg om 1248 sving respektive 1252 sving men det verkar inte vara problemet då det i sådant fall skulle innebära det motsatta problemet. Jag har även två bromsarmar med olika långa distanser när jag provar med den kortare distanser och lägger brickor på drevsidan tar bromsskölden i klacken för bromsarmen på svingen. det ser ut som om hela hjulet sitter för långt åt drevsidan. Har försökt kolla om ramen är sned men det ser inte så ut kan man mäta det?

Något tycks vara fel, men vad? :(

Är inne på att såga bort en bit av stoppklacken på bromsarmen så bromskölden får plats men det bär emot!

Kan någon compact "räv" hjälpa mig!? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man kan kryssmäta vaggan. Om den är sned kan man ha ett vedträ under hjulaxeln och trycka till med foten där svingaxeln sitter :wink: Ja moppen ligger ju. <!-- </EdIndex> --></div>
gubbracer

Inlägg av gubbracer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Detta, tänkte jag, kommer jag aldrig att prova, men så tänkte jag igenom kraftspelet om man gör som Du skriver och kom fram till att det kanske kan funka. Sagt och gjort, kedjeskydd, svingskydd samt fotpinnar demonterades. Mopeden lades up på ett vedträ, insåg att den måste fixeras och skruvade därefter fast framhjulet i golvet med spikband. När jag sedan klev upp på hjulaxeln såg jag hur lätt allt rörde sig mest verkade motorfästet vrida sig men det gav effekt!

Kedjan går nu om inte som en dröm, så oerhört mycket mjukare och tystare och hjulet sitter praktiskt taget mitt i skärmen hela vägen.

Tack för ett bra tips! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ved är bra till mycket! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Dan L

Inlägg av Dan L »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Detta problem är vanligt på compakten när man trimmar för mycket och kör på bakhjulet , har sett dom som brukade använda järnspett att rikta med utan att demontera moppen , det funkade !! <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Användarens profilbild
Dan L

Inlägg av Dan L »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu när detta är fixat blir det raka spåret till Kungälv ??

:) <!-- </EdIndex> --></div>
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
gubbracer skrev:Detta, tänkte jag, kommer jag aldrig att prova, men så tänkte jag igenom kraftspelet om man gör som Du skriver och kom fram till att det kanske kan funka. Sagt och gjort, kedjeskydd, svingskydd samt fotpinnar demonterades. Mopeden lades up på ett vedträ, insåg att den måste fixeras och skruvade därefter fast framhjulet i golvet med spikband. När jag sedan klev upp på hjulaxeln såg jag hur lätt allt rörde sig mest verkade motorfästet vrida sig men det gav effekt!

Kedjan går nu om inte som en dröm, så oerhört mycket mjukare och tystare och hjulet sitter praktiskt taget mitt i skärmen hela vägen.

Tack för ett bra tips!
Inte alls bra om motorfästet rör sig , läck risk <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar