Hur får man loss en kolv?
Hur får man loss en kolv?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolven verkar ha satt sig i cylindern i motorn någon som ha ett bra tips på hur jag får lös den? Sprutade in lite CRC tidigare som jag tänkte låta verka över helgen.
Ska man knacka på den med en träkloss och hammare? <!-- </EdIndex> --></div>
Ska man knacka på den med en träkloss och hammare? <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du kan prova med att hålla på diesel också om du tror att det är rost som orsakat problemet. Annars kan du ta en fettspruta och fylla loppet via tändstifthålet för att skapa ett tryck och samtidig smörja (måste vara tätt för att det ska ge effekt).
Men de finns de gånger jag har varit tvungen att ta till våld, med risk att sabba vevstaken. Då kan du ta till hammare och träbit.
Är det en 3vxl finns det risk att den låst sig i ett växelläge och att det orsakar att den sitter fast. <!-- </EdIndex> --></div>
Men de finns de gånger jag har varit tvungen att ta till våld, med risk att sabba vevstaken. Då kan du ta till hammare och träbit.
Är det en 3vxl finns det risk att den låst sig i ett växelläge och att det orsakar att den sitter fast. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tillägg till svaret ovan:...men då krävs det förstås att kolven ska ha rostat fast också eftersom du inte kan lossa cyllen. Så hur som helst måste du lösa rosten eller ge dig på att knacka med risk för att vevstaken tar stryk. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Marinarkeologer och liknande använder vanligt vatten att lösa rost med.
Conrad Engström har tipsat om det i en annan tråd om samma problem.
Rigga upp motorn över en hink så bara cylindern hänger ner i vattnet.
ett par droppar diskmedel i vattnet tar bort ytspänningen så vattnet tränger in bättre.
Vanlig vapenolja är annars den absolut bästa rostolja jag provat.
Jag brukar köpa "skyttens vapenolja" hos min lokala vapenhandlare.
den näst bästa jag använt heter TriPak LDL 1.
den absolut jävligaste cylinder jag träffat på var en 1,5 hästare som satt på en Husqvarna flinta från en norsjöshopper. Den stod med vapenolja i loppet flera veckor. Sen gängade jag pinnbultshålen genom alla kylflänsarna M8 så lag fick dit en avdragare. Nitade bara kolven värre.
det slutade med att jag fick offra vevstaken, ingen förlust den satt också fast.
Sedan lade jag cylindern en burk med Kaustiksoda och frätte bort kolven.
Som ni säkert alla vet så angriper Kaustiksoda aluminiun men inte gjutjärn.
Nu har jag skaffat en adapter så jag får dit fettsprutan om det blir nån mer. Men jag tror inte det hade fått loss den kolven.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström har tipsat om det i en annan tråd om samma problem.
Rigga upp motorn över en hink så bara cylindern hänger ner i vattnet.
ett par droppar diskmedel i vattnet tar bort ytspänningen så vattnet tränger in bättre.
Vanlig vapenolja är annars den absolut bästa rostolja jag provat.
Jag brukar köpa "skyttens vapenolja" hos min lokala vapenhandlare.
den näst bästa jag använt heter TriPak LDL 1.
den absolut jävligaste cylinder jag träffat på var en 1,5 hästare som satt på en Husqvarna flinta från en norsjöshopper. Den stod med vapenolja i loppet flera veckor. Sen gängade jag pinnbultshålen genom alla kylflänsarna M8 så lag fick dit en avdragare. Nitade bara kolven värre.
det slutade med att jag fick offra vevstaken, ingen förlust den satt också fast.
Sedan lade jag cylindern en burk med Kaustiksoda och frätte bort kolven.
Som ni säkert alla vet så angriper Kaustiksoda aluminiun men inte gjutjärn.
Nu har jag skaffat en adapter så jag får dit fettsprutan om det blir nån mer. Men jag tror inte det hade fått loss den kolven.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eftersom kolvar oftast är i aluminium brukar dom inte rosta fast i cylindern.
det är bara ringarna som fastnar.
om du törs kan du blanda till lite kaustiksoda med varmvatten och doppa hel cylindern i lösningen (med motorn hängande upp o ned i en hink).
lösningen löser så småningom upp aluminiumkolven och sen är det lite lättare. det tar nog ett par tre timmar för en kolv .
slutar det bubbla innan det är klart blandar du bara till en ny lösning.
det bildas lite ånga och en sorts "skumfradga" med det går lätt att tvätta bort efteråt
skölj sedan noga med vatten och avsluta med nå´n slags rostolja.
får du lösningen i blocket är du av med hela problemet och kan gå in och ta en öl till
<!-- </EdIndex> --></div>
det är bara ringarna som fastnar.
om du törs kan du blanda till lite kaustiksoda med varmvatten och doppa hel cylindern i lösningen (med motorn hängande upp o ned i en hink).
lösningen löser så småningom upp aluminiumkolven och sen är det lite lättare. det tar nog ett par tre timmar för en kolv .
slutar det bubbla innan det är klart blandar du bara till en ny lösning.
det bildas lite ånga och en sorts "skumfradga" med det går lätt att tvätta bort efteråt
skölj sedan noga med vatten och avsluta med nå´n slags rostolja.
får du lösningen i blocket är du av med hela problemet och kan gå in och ta en öl till


-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo den där fettsprutemetoden har jag provat men den har ibland skevat toppen. Så man tillverkar istället en 1cm platta med bultindelning å gängar ett m6 hål i mitten där man skruvar i fettnippeln.
Men sitter den fortfarande så kan man svarva en tjock klump i nylon/aluminium om man släpper ner i cyllen på den klumpen kör man med en slag hammare samtidigt som man belastar svänghjulet med en filteravdragare, små vibrationer får det mesta att släppa. När det börjar släppa ska man inte bli ivrig utan istället försöka jobba fram å tillbaka samtidigt som man sprayar rostlösare genom insug/avgas. Annars kan det hända att när kolven kommer ut på dom tunna partierna av cyllens underkant så spricker cyllen.. <!-- </EdIndex> --></div>
Men sitter den fortfarande så kan man svarva en tjock klump i nylon/aluminium om man släpper ner i cyllen på den klumpen kör man med en slag hammare samtidigt som man belastar svänghjulet med en filteravdragare, små vibrationer får det mesta att släppa. När det börjar släppa ska man inte bli ivrig utan istället försöka jobba fram å tillbaka samtidigt som man sprayar rostlösare genom insug/avgas. Annars kan det hända att när kolven kommer ut på dom tunna partierna av cyllens underkant så spricker cyllen.. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Många bra tips här ovan men den här rekommendationen reagerade jag särskilt på eftersom det är bra att veta innan det är försent!
<!-- </EdIndex> --></div>
Jättebra doktorn!dr.novolette skrev:..... Annars kan det hända att när kolven kommer ut på dom tunna partierna av cyllens underkant så spricker cyllen..

Många bra tips här ovan men den här rekommendationen reagerade jag särskilt på eftersom det är bra att veta innan det är försent!

-
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
- Ort: Småland.
Lösa en kolv
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag fick en gräsklippare med kolven fast .Och en liten utombordare.
Det var svänghjulen som hade rostat fast,fick loss med lite våld.Och
5.56 och sandpapper.Sen kolvarna runt.Ett tips kolla det först. <!-- </EdIndex> --></div>
Det var svänghjulen som hade rostat fast,fick loss med lite våld.Och
5.56 och sandpapper.Sen kolvarna runt.Ett tips kolla det först. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
va händer med vev-staken är inte den av någon alu-legering eller kommer jag ihåg fel <!-- </EdIndex> --></div>om du törs kan du blanda till lite kaustiksoda med varmvatten och doppa hel cylindern i lösningen (med motorn hängande upp o ned i en hink).
lösningen löser så småningom upp aluminiumkolven