Sachs 4pet med 80cc cylinder.. Vad är detta för motor!?

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Energizer

Sachs 4pet med 80cc cylinder.. Vad är detta för motor!?

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som rubrik lyder, vad är detta för motor?. Försökt kolla lite på nätet men inte hittat mycket, dock så verkar blocken vara densamma som de kallade cross motorerna :?: Finns ingen typskylt så kan inte se något där..
Motorn har korta pinnbultar därför det igentligen ska sitta någon typ av "EKF" cylinder men 80cc cyllen passar rakt på med ett par genomgående pinnbultar iaf, och vad har då den cyllen suttit på ursprungligen? och varför ser vevhuset ut som på bilden nedan?.

Ett par frågor jag undrar över.

Tacksam för svar och all info ni kan bidra med :idea:
Några bilder också så klart

Bild
Bild
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->sachs gjorde väl både 50 o 80 cc crossar, stämmer spolkanalerna
med blocket ? <!-- </EdIndex> --></div>
Energizer

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hm ja det kan vara så men det fanns väll även många mopeder utomlands som hade liknande motorer om jag inte minns fel?.
Hade crossarna verkligen så enkelt tändsystem som en "vanlig" sachs motor då? eftersom denna har ett enkelt system med ljusspolar och tändspolen i plattan, så att säga :roll:

Ja spolkanalerna matchar varandra bra mellan cylle å vevhus men varför är kanalerna i vevhuset som dom är? jag menar då varför det ena är mycket bredare med en smörjkanal (:?:) till lagret. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lustigt! S-motorerna jag har sett har två små kanaler eller två stora.
På krossmotorn med fem växlar är det små överströmmare, samma motor som 80 Ts. En annan jag har 50 cc och vattenkyld har stora äverströmmare 6 växlar.
Jag har en lika cylinder som bild den har små överströmmare lika båda sidor 46 i borr och 48 i slag. <!-- </EdIndex> --></div>
Esso

Inlägg av Esso »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Måste vara ett hopplock, blockhalvor från olika motorer :? <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nje överströmmarn stämde ju med cyllen :o <!-- </EdIndex> --></div>
Esso

Inlägg av Esso »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bodda skrev:nje överströmmarn stämde ju med cyllen :o
Jag vill nog se en bättre bild på cyllen innan jag tror på det :!: :hmm: <!-- </EdIndex> --></div>
Lordhelmet

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tycker det ser ut som en 501:a (50S) botten med Cylinder och topp från en Sachs 506, Motorerna var snarlika men 506:an hade horisontalt delat block och var väl efterträdaren till S-motorerna? Vissa 501:or hade dubbla lager på ena sidan av veven, det är väl därför det finns ett "smörjhål" till det yttre lagret. Kolla den här sidan så klarnar det säkert http://home.arcor.de/wawa.the.duck/ <!-- </EdIndex> --></div>
Energizer

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motorn är så pass bra i skick utan att vara renoverad, åtminstone inte på väldigt länge, så det verkar nästan som om denna motor aldrig varit delad en del tyder på det.

Men vad jag kan se verkar cylinder/topp komma ifrån en 80SA ? vilken förgasare användes då till dessa isf :?: . Kan väll tillägga att den har hastighetsmätar drivning som är fungerande, knappast cross motor men moped/mc då?.

Tog försiktigt av packningen och så mätte jag lite snabbt, vad jag kan se matchar det. Påverkar det inte funktionen något när kanalerna är olika? lite logiskt för mig borde väll båda sidor vara likadana just för bensin flödets skull.

Här är i alla fall en bild på cylinder som bör visa lite bättre kanalerna

Bild

Nu efter lite mer provning å mixtrande så märkte jag att med kolven fasst i veven så verkar det fattas cirka 1centimeter i slaglängd när den är i sitt högsta läge. Dock utan kolvbults lager! så är det bara jag som är idiotisk eller är något väldigt fel? För enligt säljaren passade denna cylinder till S motorn, och motorn är från samma person, motorn är då alltså en S motor enligt hans beskrivning.

Jag är väldigt dåligt upplyst vad de gäller denna typ av sachs motor så vad är då en S motor? det säger väll inte hela historien, finns väll en hel del typer som är en så kallad S motor :o <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det fins vevstakar som är 85 mm cc och det fins dom som är 95 mm cc.
Dessutom fins det olika slaglängd på dom, 39,7 42.0 44,0 48.0.
Min cylinder är lika din och kräver en slaglängd av 48,0 mm och en stake på 95 mm. <!-- </EdIndex> --></div>
Energizer

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för den informationen Conrad :idea: .
Då blir det nog att jaga tag i en annan passande cylinder och sälja denna, värde?. Då vet vi iaf att staken är på 85mm cc och slaglängden antagligen 44,0mm så vilka cylindrar passar då till denna motor :?: Än en gång,
jag kan inte mycket om den här.

Tanken är eventuellt att motorn kommer användas till en E-type, men det ligger en bit fram i tiden då det finns en del annat just nu att bita tag i,
vill bara få ihop den komplett så kan den lugnt vänta på hyllan sen :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Prova att söka på sachs motoren dom två första där är det ganska myckett data på. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Athena har en 80 cc cylinder som passar. <!-- </EdIndex> --></div>
Esso

Inlägg av Esso »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det fins Parmakit cyllar som passar oxå 50, 70, 80cc :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här är den 5vxlade stora kanaler och den 6vxlade små kanaler 80s motorn har korta pinnskruvar orginal.kolla att du har samma sifra på båda blockhalvorna sitter längs bak på under sidan blev lite dålig bild.
Bild

Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar