Vill absolut inte trycka ner eller framstå som någon som vet allt. Men V-Power är 99oktan. Oktan är måttet på hur pass bra bensinen motstår självantändning pga värme.MMonarscoot skrev:Ang aspen 2 takt.
Mopeden måste vara helt tom på din vanliga bensin, även förgasaren, innan man byter till Aspen 2 takt, annars skär sig bensinen och oljan från din vanliga bensin sjunker tillbotten och hamnar i förgasaren.
Varför? Ingen aning.
Så ni som tankat Aspen och moppen går dåligt, har ni vanlig bensin i tanken innan? På ren Aspen 2 takt går de bra!
Tog mig ett tag att komma på felet, låg en seg blandning i flottörhuset, i princip enbart olja.
Så gör inte samma misstag som min farsa gjorde, att fyll på aspen , när du har vanlig bensin kvar i tanken.
Har inte provat att göra tvärtom, och vill inte pröva heller, själv kör jag på 98 okt och 3% med bra olja på min moppar.
Testade även med Shell V-Power, men spikade för mig, så gick tillbaka till 98.
Orkade inte ställa om tändningen och byta munstycken, helt enkelt.
Ju högre oktan desto större tålighet mot spikning (alltså självantändning pga värmeutveckling vid exempelvis Kompressionstakten i en motor) Så att det skulle spikat med 99 oktan och gått klockrent på 98 köper jag inte riktigt.
Vad gäller Blandtankning med aspen mot vanlig bensin så stötte jag under trimningsperioden på min Puch aldrig på det problemet du nämner. Då den blandtankades med 95okt och aspen fram tills kompressionen ökades så 100%aspen var tvunget. <!-- </EdIndex> --></div>