ZFP (Zweirad Fatty Project!)

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Wiklund
Inlägg: 677
Blev medlem: 09 nov 2009, 00:00
Ort: Västerås, Hallstamoppers.

Inlägg av Wiklund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilka häftiga linjer!! 8) Riktigt läcker! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->[quote="
Någon som vet var en sådan kan ha suttit från början?
(Min gissning: i en väldigt liten Dodge :lol: )

Bild[/quote]

kanske i en sån här

Bild

Uploaded with ImageShack.us

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco
Inlägg: 471
Blev medlem: 08 jan 2010, 00:00
Ort: Lödöse

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:respekt: Bara att lyfta på hatten! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mycket snyggt och välarbetat! Jag misstänker att det kommer fler applåder än från fotbollsgrabbar.

Din granne måste ju ha fått tillfälligt hjärtflimmer då den drog igång... <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Imponerande,helgrym slider_score.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Riktig GULDFISK mefipallina_yahoo.gif <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har nu testat den ordentligt!

Det var förgasarstrul från början..
Jag började med en Bing 17 (Ubåt) för enkelhetens skull.
Men den levde sitt eget liv i den milda grad att den fick sluta
sitt moppeliv på en hylla!
(Typiskt Zündapp grejor att inte funka, det visste jag ju i.o.f innan! Bli inte
sura nu, ni som åker på dessa åbäken, spar det tills ni blir ifrånåkta istället <skämt)

Så det fick bli en 19mm:s Tillotson hemmahörande i en gammal Jonsered
motorsåg. Svårigheterna med dessa membranförgasare är att få ihop
den lilla "armen" som styr gas-spjället med gaswiren.

Jag har "luskat" runt och försökt ta del av andras lösningar, men det
varierar på vilken moppe arangemanget ska sitta på. Så man får
tänka till lite och försöka "pickla" ihop det efter de förutsättningar man har.

I mitt fall blev det så här:

Bild

Körde fallförgasarmodellen, mest för enkelheten att kunna justera den även
när alla kåpor är monterade, men vet även att andra högpresterande hojar har liknande lösningar. :nod:
Filade till den lilla aluminiumbiten som sitter på spjällaxel och som förbinder
den med gaswiren på rekordtid, endast 2 timmar! :?
Vidare ser man slangen som skickar pulserna från vevhuset
så att mebranet får jobba lite. Borrade ett litet hål i ena överströmmaren
och gängade i den fina nippeln, (Tack Mats T!) kopplade slangen mellan den och
insugsplattan som har en likadan nippel monterad mitt för det lilla hålet på förgasaren.
Och vips så funkade det!

Bild

Svarvade även ett litet hjul som vajern kunde löpa i
(ideen snodd från Conrad :wink: ), monterat med presspassning
på ett 22mm:s spårkullager från Jula 8)

Hoppas ni förstår bilderna och att andra med "konstiga ideer" kan ha hjälp av dessa.

Var ute på en 3 mila test/injusteringsrunda idag. Till en början var
hon lite tjurig. Men eftersom jag inte har ngn erfarenhet av dessa skapelser
sedan tidigare var jag lite villrådig...
Skruvade lite "random" på både låg och högfarts skruvarna och efter ett tag började hon svara!
Hade ingen GPS med mig, men tror att vi kom upp i ca 70km/h.
det tycker jag är OK med en 50cc Victoria.
(Men det går att justera mera!)

Fint väder var det också! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
tture
Inlägg: 1408
Blev medlem: 07 maj 2009, 23:00

Inlägg av tture »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->riktigt snygga lösningar du knåpar med fatchance .Det är just den biten som jag inte är så haj på men hoppas att lära mig snabbt :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mikuni is the shit spocht_winner , skämt å sido det där blir greeeaat.. slider_cheers.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Riktigt grymt 8) Ser ut som om den skulle passa i Boneville spocht_winner

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Lason
Inlägg: 82
Blev medlem: 28 jan 2010, 00:00
Ort: Kalmar, Blårökens Mekka!

Inlägg av Lason »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Riktigt snyggt!
Fräcka linjer, och smart lösning med förgasaren :)

Har du lite fler bilder på bromsen med? Såg ut som en snygg installation :)
Har du provkört ännu? Hur funkar det? En moppe är ju något tyngre än en MTB-cykel tänker jag... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lasse väss skrev: Ser ut som om den skulle passa i Bonneville spocht_winner
Been there.... :nod: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack, tack!

Det är bra bett i bromsen, man justerar bara in så att beläggen har
rätt avstånd från skivan med de röda rattarna på oket.
Skulle nog kunna påstå att den är dubbelt så bra som den gamla trumbromsen.
Själv är jag ganska lätt, så totalvikten på ekipaget blir nog inte så
mycket högre än en "fullvuxen" på en MTB.
Och för er som inte provat skivbromsarna på en sådan kan jag bara
säga: Var försiktiga första gången!


Här är en bild på "adaptern" som jag svarvat, med plats för ett extra
kullager på utsidan.
Man måste tänka på att få rätt avstånd mellan skivan och ekrarna så
att oket får plats. (Det glömde jag på första försöket :oops: )

Bild


Och sedan en bild på baksidan av den, med urfräsningarna som passar
gjutförstärkningarna i trumman.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
turbouffe
Inlägg: 133
Blev medlem: 17 maj 2009, 23:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av turbouffe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Faaeen va bra det blir!

Vi får tacka för tipset om fäste för Tillotson, har en 24'a som ska dit på nåt fordon sen. <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
turbouffe skrev:Faaeen va bra det blir!

Vi får tacka för tipset om fäste för Tillotson, har en 24'a som ska dit på nåt fordon sen.
Inga problem Uffe!

Ska du ha mikuni 33:an och i såfall, räcker det med att jag tar med den till Vår-Rallyt? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar