<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller på med en mopedrenovering och har för första gången i mitt liv
plockat isär en framgaffel.
Det var ju en finurlig konstruktion med fjädrar inuti,
så man bara kunde "gänga loss" framgaffelbenen,
men nu till min fråga:
Ska det inte vara olja i framgaffeln också,
eller det till en annan gaffeltyp???
Kan någon bringa klarhet i detta för mig,
innan jag monterar ihop grejerna? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om det fins små avtappningsskruvar i nedre ändan av gaffeln, då skall det vara olja i den. I min Ceriani har jag 1,5 dl. Den är till en Herkules 125. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inga avtappningsskruvar på min gaffel.
Detta tyder alltså på att det inte ska vara olja i gaffeln?
Åtminstone inte mer än en liten skvätt för att hindra fjädrarna osv från att rosta??? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror inte alltid det finns avtappningsskruvar fastän det vara olja i gaffeln, men kanske det är så på alla ceriani. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Zündapp KS50 Sport ska ha en liten skvätt olja i varje gaffelben och där finns inga avtappningsskruvar.
På den tiden uppfattade jag att det var för smörjningens skull. Någon hydraulisk dämpanordning fanns ej i famgaffenln på de mopederna. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej, jag förstår inte heller riktigt hur olja ska kunna
ha någon dämpande effekt i den typen av konstruktion,
så smörjning låter ju som en tanke.
Frågan är hur mycket olja man ska ha i, och av vilket kvalitet??? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det bara för smörjnings skull, så kan det kanske vara lämpligt med någon tjockare variant, bakaxelolja till exempel 85w eller så. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Till F50 ska det vara 1,5dl SAE30 enligt raketsports sida. Så jag slängde i 1,5dl gräsklipparolja i vardera ben. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I brist på annat så blev det vanlig motorolja tills vidare.
Det blev dock lite för mycket i ena benet, så det trycktes ut
olja när jag testade, men efter lite avtappning så fungerar nu framgaffeln finfint.