<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har monterat en 2-vxl. motor på min skogsmoppe men den går ej som den borde.
Den slirar inte som dom brukar göra när kopplingen är dålig, den går mer som att man slirar själv på kopplingshantaget eller att växlen hoppar ur tillfälligt och det kommer när man minst anar det (oregelbundet).
Det är både på 1-an och 2-an och jag kan ej komma på vad det är för fel.
Alla förslag på problemlösning är välkommena. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det hugger!
Hur gör jag för att justera växlarna?
Vajern är inte "spännd" när 2-an ligger i. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om växlarna hugger/hackar så har du nog utnötta delar i växellådan! tapparna på växeldreven eller den där runda växelväljaren med fyra hål i. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->handväxlad eller ? om det är det så kan du hänga dit en hjälpfäder
till växelarmen brukar hjälpa <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det värsta är att:
monterar man en hjälpfjäder,
som ofta hjälper
men bara tillfälligt,
i och med att det är slitet i växel¨ådan hjälper detta bara till att slita sönder prylarna än mera.
Men en tillfällig rep är ok. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då får jag ju sätta en fjäder åt varje håll.
Det är ju konstigt att det är på båda växlarna.
En kompis hade en annan ide som jag måste kolla och det var att det kanske saknas kil till drevet så det rappar ibland. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tompa: Då skiter jag nog i det å undviker helt enkelt att varva på ettan, det e inga problem att axxa upp till tvåanhastighet men kör jag längre så blir det hugg då å då.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det fel shimsat eller nött på utgående drevaxeln så den glappar för mycket in och ut kan det blir växelhopp! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Drevaxlen är super glapp (ca 8mm) så jag får spräcka motorn.
Vilka lager är det på veven?
Behöver även byta dom när motorn ändå är isär. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har samma problem.
Känns som motorn slirar och slutar driva om man "ger fullt" på 1:an.
På 2:an är det inga problem.