Identifiera denna motor

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
G-son

Identifiera denna motor

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kollade igenom det som flyttat in i garaget när jag var frånvarande förra året, och jag passade på att ta lite bilder på denna ganska udda fågel. Jag har fått veta vad det ska vara för något, men kan någon här räkna ut det också? :wink: Kan ge lite ledtrådar: två kolvar, två cylinderlopp, men bara ett tändstift. Det motorn sitter fast i ska visst vara rester av originalramen som byggts om till något oidentifierbart...

Bild

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
HillBilly
Forumsponsor

re

Inlägg av HillBilly »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan det vara en Puch 250 dubbelkolvsmotor ? <!-- </EdIndex> --></div>
Glad skit
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den dubbelkolvmotorn var verkligen originell med vevaxeln i motorcykelns längdriktning typ "BMW". :D

Jag minns endast två fabrikat jag för länge sedan läst om och även sett en och annan i verkligheten.

Fabrikaten var TWN (Triumph Werke Nürnberg) och PUCH i Österike.

Jag gissar det är en TWN :hide: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det enda märket jag vet om som har dubbelkolv är ju puch men jag vet ju inte så mycket om motorcyklar. Men jag tycks inte känna igen den här motorn som en puch så jag gissar också på en twn. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det en motorvinch?

Kan var bra att dra en stock ur skogen med eller dra upp en liten båt framåt höstenkanten.... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fast dom TWN (Triumph) jag sett har ju haft på riktigt, alltså två avgasrör och två tändstift o.s.v. Skillnaden mot en "normal" var ju att kolvarna gick tillsamans istället för varannan.
Men det är ju möjligt det fanns nån annan variant

Edit, kollade upp det, och jag minns nog halvfel iaf, dom var som puch tydligen, men har iaf dubbla avgasrör.

Min Morfar hade en TWN boss 250, och den hade dubbla avgasrör, hade för mig det var två tändstift också, men minns nog fel. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Möjligt det är så, jag minns dem bara som dubbelkolvmotorer. Puch däremot funkade som motorn på bilden ovan.

Kanske det är en Puch då? :roll:

...två minuter senare....

Jovisst är det en Puch och från tidigt 30-tal skulle jag tro. Efter en enkel google bildsök kom svaret direkt. Tänk vad webben har förändrat informationssökandet. 8) <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->56 poäng till 56:an! Bäst att alla andra som sagt Puch får några poäng också förresten. :wink: En Puchmotor från 30-talet är precis vad det ska föreställa. Den slumrar i väntan på någon som vill göra något med den... <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:Den slumrar i väntan på någon som vill göra något med den...
Hmm....
Det enda jag skulle vilja göra med den är att köpa den. :P

För övrigt tycker jag den är bra som den är. Hur har dom startat den? Finns kickpedal?

Jag känner inte igen förgasaren. Står det något fabrikat på den? <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ägaren är öppen för bud, så det är fritt fram att försöka köpa den. Eller byta till sig den, jag behöver väl inte förklara att personer som skaffar såna motorer även kan vara intresserade av andra gamla oljiga prylar. :wink:

Jag tror att den har vevats igång, men någon vev eller liknande finns inte med den nu. Som vanligt lite av en arkeologisk utgrävning när man försöker räkna ut hur hembyggda konstruktioner använts när man varken vet vad de använts till eller vilka delar som försvunnit längs vägen.

Tittade tyvärr inte så noga på förgasaren, och jag har bara tre foton på motorn så några fler ledtrådar finns inte att hämta i kameran heller. Tyckte mest att det var kul att ta ett par bilder på en såpass udda konstruktion. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag brukar åka till Motorns Dag i Målilla. Ägaren kanske kan ta med den dit?

Om inte annat så skulle den här Puch-motorn passa mycket bra i den samlingen. <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan säkert gå, han brukar ställa ut en eller annan udda sak och det kriteriet uppfyller ju puchmotorn med råge. Men det är nästan fyra månader kvar dit, och det är inte ovanligt att jag upptäcker att det köpts/bytts/sålts något nytt var och varannan gång jag besöker garaget - mycket kan hinna hända på den tiden. <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Jag brukar åka till Motorns Dag i Målilla. Ägaren kanske kan ta med den dit?

Om inte annat så skulle den här Puch-motorn passa mycket bra i den samlingen.
Varför inte motorns dag i vetlanda, eller en söndags fika med fordon och titta på? <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Skriv svar