drevningsfråga 60cc? (sachs)

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
DavidS
Inlägg: 72
Blev medlem: 20 sep 2010, 23:00

drevningsfråga 60cc? (sachs)

Inlägg av DavidS »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tjena, jag har en cylinder till en sachs, cylinderloppet är på 41mm i diameter med kyrkportinsug. Så att det är en 60cc vet jag Men någon som vet vad det kan vara mer specifikt? italiensk, tyskgjuten..

langar upp lite bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Cylindern har nog sett sina bättre dar.. undrar om den ens är körbar eller fungerar bättre som pennställ :lol:

Bild
avgasporten ser lite ut att vara ganska "manglad"

Bild
samma sak med spolporten till höger om insuget

Bild
sen är det några "gropar" över insugsporten. Jag känner inte av dem med fingret men om jag pillar där med en penna känns dom av.

blev ganska många bilder, kanske skulle ha postat i foton ist.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har sett ännu värre cylindrar som går att köra med, så den där är absolut körbar.
Avgasporten skulle jag snyggat till lite för att få bort dem fula märkena.

Vad det är för modell vet jag tyvärr inte. <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hona loppet och snygga till avgas porten sen ut å gasa :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den går förmodligen bättre än en orörd kinesisk nytillverkad cylinder.
Men det finns överdim. suzukikolvar så det går att borra om den.
Om jag inte missminner mig så har VRM barakitkolvar på var 0,25e mm
om man vill borra så lite som möjligt. Dom enda reporna som påverkar effekten är dom ovanför avgasporten. Om moppen gör 70 som cyllen är nu så skulle jag gissa att den gör 73 efter en borrning.
Är det ingen som känner igen loggan på cylindern? jag tycker jag sett den pånågon helt annan pryl men kan inte komma på var.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
DavidS
Inlägg: 72
Blev medlem: 20 sep 2010, 23:00

Inlägg av DavidS »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->okeyy då honar jag loppet och jämnar till vid avgasporten :) <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tycker cyllen ser ut som de italientillverkade trimcylindrarna som Svenska Cykelfabriken sålde på 60- och 70-talet. Har för mig sådana cylindrar såldes lite överallt bl.a. i vissa cykelaffärer och av Hobbex och kanske Hobbyförlaget också.

Kvalitén var inte alltid den bästa, man kan här se det på insugkanalens oregelbundna form.

Konstigt, idag är en gammal ASSO kolv högt värderad men på 60- och 70-talet var det billigt xxxx.... Lååååååååångt ifrån en originalkolv.

Men jag förstår om cyllen ovan är attraktiv idag för det är ju också en nostalgipryl från den tiden. 8) <!-- </EdIndex> --></div>
DavidS
Inlägg: 72
Blev medlem: 20 sep 2010, 23:00

Inlägg av DavidS »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->okej <!-- </EdIndex> --></div>
DavidS
Inlägg: 72
Blev medlem: 20 sep 2010, 23:00

Inlägg av DavidS »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fortsätter på den här tråden ist för att en ny..

Vad skulle ni rekommendera för drevning till mig?
vill ha en till brukskörning men ändå inte varvar som f@n :wink:

jag väger ca 70kg och har tänkt köra 3v compact med 60cylinder(tidigare här i tråden) encarwi kl-7super (16mm förgasare med ställbart) och http://shop.ettansmopeder.se/ljuddampare-32mm-kromad-jamarcol/21-0

byter man fram eller bakdrev? vågar man lita på "Trickard"

tacksam för svar! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dom flesta på den"gamla goda tiden" körde med 14/28 med liknande setup. Här i bergslagen är det ju rätt kuperat, men på den tiden var det toppfart som gällde. Ska utseendet vara tidstypiskt här nere så ska det vara ett litet bakdrev i alla fall.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:Den går förmodligen bättre än en orörd kinesisk nytillverkad cylinder.
Men det finns överdim. suzukikolvar så det går att borra om den.
Om jag inte missminner mig så har VRM barakitkolvar på var 0,25e mm
om man vill borra så lite som möjligt. Dom enda reporna som påverkar effekten är dom ovanför avgasporten. Om moppen gör 70 som cyllen är nu så skulle jag gissa att den gör 73 efter en borrning.
Är det ingen som känner igen loggan på cylindern? jag tycker jag sett den pånågon helt annan pryl men kan inte komma på var.

erlan
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag komit på var jag kände igen märkningen.

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Men om Moto Morini gjorde piratdelar till sachs eller om det är en slump
att dom är lika har jag ingen aning om.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar