straff trimmad moped

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
sachs

straff trimmad moped

Inlägg av sachs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->är det någon som vet vad straffet brukar bli om polisen tar en med trimad moped <!-- </EdIndex> --></div>
bigge

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köra trimmad moppe
Dagsböter (grundar sig på den inkomst man har). För hemmavarande barn utan inkomst ligger böterna på mellan 900-1200:- Det är åklagaren som skickar ut böteslappen, inte polisen.
Länsstyrelsen beslutar i normalfallet om 6 månaders spärrtid. Det betyder att man inte kan få körkortstillstånd inom den tid spärrtiden löper. Har man körkortstillstånd så kan man få det återkallat i 4 månader.

hittade detta här : http://www.twostrokerider.se/artiklar/772

står du still med din moppe kan polisen inte ta dig om polisen inte sätt dig köra å så vidare :) <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->oförsäkrat fordon, oregistrerat fordon, olovlig körning och säkert nått mer också.
Det blir böter och uppskutet körkort 2 år som mest.

Är det något mer? <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
DavidS

Inlägg av DavidS »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ii <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du får "gå" hur mycket du vill med en trimmad moped på vägarna. Själv har jag alltid "gått" med moppen till skolan :roll: Så det är inget olagligt. Men att köra en trimmad mopeden på allmän väg, är olagligt.

Dem måste ha bevis på att du har kört den också. Film, foto eller vittnen. (Så du är rätt körd om du har dåliga kompisar)

Jag går alltid in i skolan med hjälmen på huvudet. (Svårt att se ansiktet och det blir bristande bevis om man har tur)

Det man åker fast på är oregistrerat fordon och olovlig körning. Den bli ju en Lätt MC i lagens mening. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man trimmar lite borde det bli EU moppe och den får man köra på B-kort <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev:Om man trimmar lite borde det bli EU moppe och den får man köra på B-kort
Eftersom EU moppe är registrerade så går det ej :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förr tog polisen de trimmade delarna i beslag och "förverkade" dem, d.v.s. slog sönder dem.

Gör dom så fortfarande???

Trimningsdelar är ju skitdyra. :( <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

56:an skrev:Förr tog polisen de trimmade delarna i beslag och "förverkade" dem, d.v.s. slog sönder dem.

Trimningsdelar är ju skitdyra. :(
Både ja och nej.

Har du tur får du tillbaka allt oförstörd. Eller att dem helt enkelt ha missat just den trimdelen. Eller så tar dem allt och förstör. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Re: straf trimad moped

Inlägg av S_Compakt »

sachs skrev:är det någon som vet vad straffet brukar bli om polisen tar en med trimad moped
1500:- oavsett inkomst
och inga problem med lämplighetsintyg till B kort

försäkring kan man ha även på trimmad moped
Rexxy skrev:
56:an skrev:Förr tog polisen de trimmade delarna i beslag och "förverkade" dem, d.v.s. slog sönder dem.

Trimningsdelar är ju skitdyra. :(
Både ja och nej.

Har du tur får du tillbaka allt oförstörd. Eller att dem helt enkelt ha missat just den trimdelen. Eller så tar dem allt och förstör.
En fråga är ju om motorn ALDRIG varit godkänd för moped , då borde dom inte kunna ta en enda del <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

Rexxy skrev: Både ja och nej.

Har du tur får du tillbaka allt oförstörd. Eller att dem helt enkelt ha missat just den trimdelen. Eller så tar dem allt och förstör.
Som rexxy säger. Det kan dem göra, men inte alltid.

när jag blev stannad så frågade dem vad den var trimmad men (jag berättade) och därför fick jag ha kvar allt. hade jag inte sagt nått hade dem tagit mopeden och sedan skruvat ner den i 1000 delar! <!-- </EdIndex> --></div>
Pop

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->i mitt fall är det ganska klart, trim är billigare utomlands, säkert 1000 spänn bara på cylinder i vissa fall.

fast det finns även en dom, mot en man som körde en moped, som av naturligt slitage gick fortare än den va byggd för, han vart friad, just på grund av att slitaget hade gjort så den gick fortare, och inte han :wink:

även så får man på 30 mopeder, som är av äldreslag(?) ersätta delar med liknande delar, om det inte finns original utförande att få tag på, alltså så går det se genom fingrarna på trimsidan också.

annars är ju ett tips, hörs den inte, syns den inte.
polisen bryr sig inte om mopeden hörs. ser den original ut så brukar man slippa undan. blivit stannade flera gången, bara håll ditt cool face och vara trevlig så går det alltid bra. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

ilogurra skrev:
Rexxy skrev: Både ja och nej.

Som rexxy säger. Det kan dem göra, men inte alltid.

när jag blev stannad så frågade dem vad den var trimmad men (jag berättade) och därför fick jag ha kvar allt. hade jag inte sagt nått hade dem tagit mopeden och sedan skruvat ner den i 1000 delar!
Så är det nog om polisen som tar en tycker att det räcker med att skrämmas, men min fråga gäller ju motorer som bara ser ut som mopedmotorer ... Dom som torskar på en fiddy får ju ALLTID tillbaka grejjerna.
Pop skrev:fast det finns även en dom, mot en man som körde en moped, som av naturligt slitage gick fortare än den va byggd för, han vart friad, just på grund av att slitaget hade gjort så den gick fortare, och inte han :wink:
Skulle tro att det där är en skröna <!-- </EdIndex> --></div>
Levve

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Använd insidan av skallen när du kör trimmat, och se till att moppen
är i bra skick i övrigt, dvs. bra bromsar och belysning mm.
Då brukar inte farbror blå bry sej speciellt mycket. 8)
(jag känner tom. poliser som kör trimmat) <!-- </EdIndex> --></div>
Oldie

Inlägg av Oldie »

bigge skrev:Köra trimmad moppe
Dagsböter (grundar sig på den inkomst man har). För hemmavarande barn utan inkomst ligger böterna på mellan 900-1200:- Det är åklagaren som skickar ut böteslappen, inte polisen.
Länsstyrelsen beslutar i normalfallet om 6 månaders spärrtid. Det betyder att man inte kan få körkortstillstånd inom den tid spärrtiden löper. Har man körkortstillstånd så kan man få det återkallat i 4 månader.

hittade detta här : http://www.twostrokerider.se/artiklar/772

står du still med din moppe kan polisen inte ta dig om polisen inte sätt dig köra å så vidare :)
Det ligger inte längre på Länsstyrelsen, Transportstyrelsen tog över det 1jan 2010.
(jobbar på lst) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar