<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ett nav som det står AB TORPEDO NV UPPSALA SWEDEN 49A i. Och det är tre drev på det. Jag skulle vilja veta vad det ska sitta på för cykel?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror inte det är något särkskilt med det där hjulet. Det är nog bara en särskild kedjekrans med flera utväxlingar. En sorts föregångare till de modernare växelnaven.
Har för mig jag haft ett sådant hjul men kastat den påskruvade kransen med flera drev. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ok, men vilka cyklar kan ha haft sådana hjul,,,och vilket år kan dom vara ifrån.skulle vara tacksam för svar <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag skulle gissa på en sånn här:
Crescent (NV) cykel som fanns under 40-talet. Tre olika drev inte växlar. Bilden är från 1941. Jag har svårt att tro om det är ett sånt nav, att det är lätt att få tag på idag. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vanligt på 50 talet, Simplex med flera.
Jag hade ett antal. Framförallt på en fin Unioncyckel med treväxlad Simplexväxel, trummbroms fram. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström skrev:Vanligt på 50 talet, Simplex med flera.
Jag hade ett antal. Framförallt på en fin Unioncyckel med treväxlad Simplexväxel, trummbroms fram.
Var det inte treväxlade nav. alltså med växelreglage för att automatiskt flytta kedjan eller har jag missförstått? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo den flyttade kedjan, med reglage oftast på ramen. När man vurpade på höger sida hade man kedjan i ekrarna, bara att rikt växelföraren.
Rex med dubbelran var vanlig med den växeln. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Torpedo NV är helt vanliga Torpedo nav. De licenstillverkades av Nymans när fabriken i Scheweinfurt låg i skottgluggen under andra världskriget.
Tillverkningsåren har jag sett någonstans. <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle skrev:Torpedo NV är helt vanliga Torpedo nav. De licenstillverkades av Nymans när fabriken i Scheweinfurt låg i skottgluggen under andra världskriget.
Tillverkningsåren har jag sett någonstans.
"Den tyska baknavstillverkaren Fichtel & Sachs AG knöts till tysk krigsindustri och blev ett mål för de allierades attacker som mot slutet skadade fabriken svårt. Då inga Torpedonav fanns att tillgå bildades ett separat bolag, AB Torpedo NV, för att licenstillverka dessa mellan 1947 till 1950-talets början."
Jag äger ett par, herr o dam, från den perioden, och har ägt en mer tidigare. Oerhört snygga cyklar, men enligt min erfarenhet är dom svensktillverkade naven inte lika bra som dom tyska. <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle skrev:Torpedo NV är helt vanliga Torpedo nav. De licenstillverkades av Nymans när fabriken i Scheweinfurt låg i skottgluggen under andra världskriget.
Tillverkningsåren har jag sett någonstans.
"Den tyska baknavstillverkaren Fichtel & Sachs AG knöts till tysk krigsindustri och blev ett mål för de allierades attacker som mot slutet skadade fabriken svårt. Då inga Torpedonav fanns att tillgå bildades ett separat bolag, AB Torpedo NV, för att licenstillverka dessa mellan 1947 till 1950-talets början."
Nej troligtvis fick Nymans modifiera sina maskiner för att kunna tillverka dem, fast med sämre precision.
Jag äger ett par, herr o dam, från den perioden, och har ägt en mer tidigare. Oerhört snygga cyklar, men enligt min erfarenhet är dom svensktillverkade naven inte lika bra som dom tyska.