sachs värmenyper

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
erikda

sachs värmenyper

Inlägg av erikda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har borrat till 60cc och köpt ny 41mm kolv. men den blir otroligt varm. har värmenypit 3 gånger. kan köra ca 3 km innan den nyper. kan ställa upp munstycket så den ligger på gränsen till att 4-takta. då kan jag köra 5 km innan den nyper. har labborerat med olika nålmunstycken och förgasare. nu tänker ni garanterat att den är för trångt borrat, men har en till 60cc cylinder som är uppborrad med 4/10 spel så man kan nästan kasta in kolven på tvären i cylindern och den värmenyper också!! motorn är nyligen helt totalrenoverad. inget glapp i vevstake eller nått sånt. har nästan börjat fundera på att köpa en suzuki kolv. kan det vara att sachs kolven har för tunnt material så den sväller alldeles för mycket eller någon som har varit ute för samma problem?

mvh erik <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad har du för topplock (högkomp?) Ljuddämpare? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om tändningen står fel så blir det väl också mer värme

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
erikda

Inlägg av erikda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har ett original topplock som jag planade som jag brukar göra med dom, det var bara det att när jag fick hem cylindern som jag borrade upp så var den nersvarvad uppe på cylinder vilket medförde att kolven tog i toppen. fick slipa till toppen lite så kolven inte tog i. men det blev ett sjujävla komp i den.
lite väl mycket komp tilloch med. tänkte att ju högre komp desto mer värme
(vet inte om det stämmer) men gjorde då en egen 2.5 mm tjock packning som jag satte emellan för att minska kompen men värmen är kvar ändå. den värmenyper fortfarande. tändningen har jag inte ändrat sen jag körde med 3.5 hk 50cc cylindern och då tände den felfritt och gick bra. <!-- </EdIndex> --></div>
erikda

Inlägg av erikda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ljuddämparen är original 28mm mutter. har däremot svetsat dit en 34mm krök på den så den så den passar 50cc cylindern. hoppas ni förstår hur jag menar. <!-- </EdIndex> --></div>
erikda

Inlägg av erikda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ska tillägga att jag har inte rört kanalerna eller insuget något. hade funderingar på att ta upp insuget och förstora upp kanalerna så den för mer bensin och kyler då bättre. men det vet jag inte om det ska behövas egentligen. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->& du har oljeblandning som är okey? <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Höj cyllen ett par mm med en "spacerplatta", då brukar spolportarna
lira bättre med kolven.
Prova sedan med en originaltopp om du har ngn. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du är inne på det själv med kopet. det fins ett förhållande mellan den volym när utblåset stänger och tills kolven vänder, kompförhållande. om det är för högt blidas för hög värme. Förslag, montera en 2.5 mm aluminiumplåt under cylindern och kopesera med en "lucka" i kolven, vid insug. En tunn topp packning.
Utformningen på toppen kan leda ut värmen till ytterkanten på kolven, därför har man en skvitch på toppen som riktar in förbränningen mot centrum av kolven.
Kylningen av kolven sker när kolven är nere och vänder, framförallt under utblåset. Därför skall cylindern vara ren under avgasporten på utsidan, kylflänsar mm. Om man har en papperspackning under cylindern hindras värmetransporten från cylindern till vevhuset. <!-- </EdIndex> --></div>
jerry666

Inlägg av jerry666 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hur mycket spel är det mellan kolv och cylinderväggar? bör inte vara där felet ligger men iochmed att du har borrat upp den så kanske spelet har blivigt för tajt. i annat fall tror jag på "komp teorin". lycka till <!-- </EdIndex> --></div>
erikda

Inlägg av erikda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->oljeblandningen har jag 3%. efter att den nypit så skvätte jag i säkert upp till 6-7% till slut för att se om det hjälpte.. gjorde inte det med facit i hand.
ok höja cylindern ska jag prova. ska jag ta bort topplockspackningen då eller. för annars kommer det ju bli uppemot 5 millimeter mellan kolv o topplock. så inte kompen försvinner radikalt. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med tanke på att det även nyper med en cylinder som har 4 tiondelar i spel så blir det verkligen mystiskt. Jag förutsätter att du vet att det bara finns en punkt där man korrekt kan mäta en kolv. har du använt två-punkts eller tre-punkts mikrometer när du mätt cylindern. har du mätt cylindern hela vägen så den är rak i loppet. Suzukikolvarna brukar vara specade med 5 hundradelar i spel. saphs 38 mm kolvar brukar vara specade med 4 hundradelar i spel. köåte en sachs tre-å-en-halva på tradera som var borrad till 41,5 en gång. den var borrad 1 hundradel för trång. 41,49mm. alla kolvar jag borrat cylindrar till har legat i mått så jag kunnt borra loppet till xx,00 mm. den här cylindern nöp obönhörligen tills jag honade ur den lite. Men när en cylinder är så stor som 4 tiondelar i spel som du provat med ochså nyper så funderar jag om det kan nypa någon annanstans men jag kan inte komma på något.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
erikda

Inlägg av erikda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har gjort efter konstens alla regler 3 punktsmikrometer kryss henat den o allt
kollade lite på ettansmopeder.se. där kan man köpa ett 60cc kit med allt, kollade sen på enbart kolven till 60cc. man ser att det är skillnad på dom. finns det olika fabrikat på kolv till sachs. isf så kanske man ska prova ett annat fabrikat. de kanske sväller olika mycke pga värmen?? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har 6 hundradelar + högkompstopp har aldrig nypit... <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
erikda

Inlägg av erikda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vart köpte du din kolv ifrån?
min är köpt på garage24 <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar