Vad fanns det för trimcylindrar till Ilo?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Vad fanns det för trimcylindrar till Ilo?

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fick med en cylinder i en affär som jag aldrig sett förr.

Är nån slags köptrim till Ilo.

Insuget är ca 16mm och runt ut mot förgasaren, blir rektangulärt in i cylindern (har inte mätt det, men runt 14*20 kanske), kanalerna är lite större än original, utblåset är lite högre än original, men ser lika brett ut.

Är en gjutjärnscylinder men stosen för avgasröret ser ut att vara separat. Är några siffror på cylinderfoten också.

Nån som känner igen beskrivningen? Nån 1,5-2,5hk el nåt kanske? Eller är det nån nyare (typ 61 o nyare) för nån utländsk marknad som hade högre effekt än Sverige?


Ska försöka fixa nå bilder i morrn om jag hinner.

Men nyfikenheten väcktes, vad fanns det egentligen för köptrim till Ilo på den tiden det begav sig? <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hemma filat?

Bild tack :) :) <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag ser skillnad på filning och om det är gjutet så :wink:

Det är alltså en cylinder som är gjuten på det här sättet.

Hinner inte få in några bilder ikväll. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Till en finne <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Till en finne
Aha, vad hade dom för effektgräns där? Runt 1,5hk eller?
Hade dom nån 15mm förgasare också?

(har inte hunnit fixa nån bild) <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har glömt att lägga in bild, ska försöka få in det.

Har iaf monterat den och provkört idag, men inte var det så mycket att åka med direkt :)

Hade en original gjutjärn innan som jag filat utblåset nån mm högre och bredare och ca 11mm insug samt jackad kolv en par mm, och den här org trim blev bara lite bättre, starkare och ca 5km/h mer i toppfart, men det är med original encarwi förgasare och original avgassystem. Med större förgasare kanske det blir bättre.

Men det är perfekt för mig, för jag vill bara ha den starkare egentligen (man väger ju inte 70kg direkt :) utan att den ska gå så fort. mellan 35-40km/h är perfekt (har 11kuggs drev fram). Så jag är nöjd. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag köpte min erlan satt en gjutjärnscylle med insuget borrat till 17mm, och en orginal encarwi. Den vaknade till rejält med E85 blandat med 4% castrol R30 i tanken. På sachsar med bättre balanserade setup märktes däremot ingen skillnad..
Jag antar att du vet att Ilo har 12 eller 13 kugg framdrev orginal

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jepp, vet att det är större drev original, har medvetet drevat ner för att den ska va starkare :) Och därmed inte gå fortare. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar