Vilken förgasare till ILO trim cylinder?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Oldie

Vilken förgasare till ILO trim cylinder?

Inlägg av Oldie »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ropade in en monarped 54a på tradera i helgen med en massa extra delar bl.a. En ILO trim cylinder, den är för piano motorn men med lite enklare ingrepp passar den på FP50 motorn, frågan är bara vad jag ska köra med för förgasare? Puch 12-15-17mm passar i ramen så någon av dem får det bli?

Någon som trimmat fp50 motorn här? Eller kör med ILO trim cyl? <!-- </EdIndex> --></div>
Oldie

Inlägg av Oldie »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.tradera.com/monark-monarped--auktion_302484_131710277
Känns som om jag gjort ett fynd, nyrenoverad motor komplett borde vara värd 800-1200, ILO trim cylindern 600-700.
Hur som helst, den ska sättas ihop och inte styckas. Detta är min 4e 53.a på mindre än 6månader så jag har lite delar liggandes för att få den komplett, styre och sadel saknades bl.a. <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du sålde en raketare, för att köpa en moped i delar...hmm :wink: haha, nä, grattis till fyndet. <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Amstaff_Loco

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Härligt köp! grattis :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Re: Vilken förgasare till ILO trim cylinder?

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Oldie skrev:Någon som trimmat fp50 motorn här? Eller kör med ILO trim cyl?
Här är det väl ingen som trimmar...
Men lite viktkompensering har väl alla...

På min -54a (tror jag att det är) så sitter det en sån där dyr ILO trimcylle.
Hade den setat på en G50 motor så skulle det vara perfekt med en 14mm pallas den passar precis mot det ovala insuget i cylindern :D

Men på en FP50 motor sitter det ett motorfäste ivägen så pallasen passar inte.
Jag har en mellanplatta som är 15mm tjock sen en bing12 , lite borrad , från hva äggmotorn
men den sitter nästan emot ramen på vänster sida
(jag har böjt ut den lite och lagt 10mm bricka mellan ram o motor)
sen fick jag borra ett hål i ramkåpan som ställbara munstycket tittar ut igenom

Sen till det jobbiga
FP50 motorn har ju både primärdrev och koppling i vevhuset hate-wall.gif
Så nån vidare vevhuskompression blir det ju inte så den där farten en G50 skulle få med samma grejor liksom uteblir

Men skam den som ger sig...
Jag har ett litet projekt (nu börjar det bli många) med en cylle från en ILO stationärmotor
Den har 45 borr och kolvhöjden stämmer med FP50 (alucylle med urpressbart foder)
Det höjer ju volymen så det blir lite mer tryck sen blir det ett stort insug ev med reed och en Tillotson 19mm

Om man sen försöker "mura igen" allt dödutrymme i vevhuset (mellan koppling och drev) så ska den nog kunna väckas upp :twisted:

Men det slutar väl med att dom 11 plåtarna som ligger mot varandra och ska föreställa en koppling ger upp staff_annoyed <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Skriv svar