VW Bubbla -70 renovering

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
bjo
Kontakt:

VW Bubbla -70 renovering

Inlägg av bjo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Förutom att vi renoverar en Opel Kadett Coupé, Norsjö Packy och en Zündapp Sport Combinette så renoverar jag även en VW Bubbla från 1970!

Jag köpte den för typ 2 år sedan, så det är min första egna bil :)

Det som hänt, den har stått hos en snubbe som skulle hjälpa mig med att byta golvet och en tröskel...men han har inte gjort något än :/ Skicket på den var värre än vi trott :/

Så nu till helgen ska vi hämta den igen och fixa det själva i verkstan.
Sen ska den sänkas! framvagnen skall av och byggas om.
Fälgar skall lackas röda, byta däck, vita däcksidor och nya kapslar :)
Takräcke är införskaffat!

Bild
Bild

Såhär ska den bli!
Bild

Detta saknar jag!

-Ett hårt gitarrfodral att ha på taket, helst sliten med klistermärken :)
[/b] <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ser ju ut att bli en trevlig folka av den där... :) <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Härligt med en VW för då bankar mitt hjärta lite extra!
Trevlig stuk du tänkt dig och jag hoppas vi ses på Bug Run... <!-- </EdIndex> --></div>
bjo
Kontakt:

Inlägg av bjo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->!!!HJÄLP!!!

Jag har fått en som skulle laga rosten under bilen, byta ena golvsidan och en tröskel.
Innan jag nu lämnar in den så frågade jag han vad han trodde att det skulle gå på, och han sa 4'000-5'500!!!!! :o

Golvplåt och tröskel har jag, så dom pengarna var asså för arbetet!!
Är det så dyrt, eller tog han bara överpris :?:

Är det kanske någon här på forumet som kan hjälpa mig med rosten :?: <!-- </EdIndex> --></div>
bigge

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tycker det är lite dyrt men om han bara ska sätta upp plåten å svetsa så e de dyrt å om han ska kapa å greja så är det la värt de beroennde på hur mö :) <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rostlagning är dyrt för det blir ALLTID mer än man tänkt sig. <!-- </EdIndex> --></div>
jutte

Byt golv.

Inlägg av jutte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varför inte lyfta karossen och byta hela golvet, nya golvplåtar kostar inte mycket och är mycket lätt att byta.
Varför inte göra det ordentligt från början, sagt av en man som har haft en folka i garaget ca 3 år. <!-- </EdIndex> --></div>
bjo
Kontakt:

Inlägg av bjo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har det hänt grejer!
Jag hade inte råd att lämna bort det för svetsning, så jag lärde mig att svetsa själv!

Fick tag i de äldre (snyggare) framskärmarna. (inte jag på bilden, utan min vän)
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild

Nu återstår karossen! Den blir lite knöligare, båda trösklarna skall bytas.
Detta kommer ske i höst, men har bara haft råd att köpa en tröskel än, så väntar på att pengar skall komma från himlen :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ser ju ut som det gått åt några timmar på det där golvet... :wink: kul att se att det blir en bil av den igen.. :) <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser riktigt bra ut , ni är ju för fan mästare :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fantastiskt tjusigt ! ! thumb_up Men nu måste jag nästan ställa frågan : Hur mycket fritid har ni igentligen :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilken skillnad lite färg gör :clapping: <!-- </EdIndex> --></div>
kreidlertm

Inlägg av kreidlertm »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->finns ingen anledning att byta golv på plats eftersom man inte kommer åt att svetsa cak vit toritionsröret... glöm nu inte att sätta ett kryss i dörren så du inte tappar måttet ; det som inte är helt ovanligt på bilar som är tröskelbytta är att dörrglipan blir kass och då går den inte att justera bort..., dörren justeras sedan delvis genom att dra åt karossfästena i framvagnrn och bakre karossfästena... så det är även viktigt att gummikuddarna där kommer tillbaka... <!-- </EdIndex> --></div>
bjo
Kontakt:

Inlägg av bjo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lasse väss skrev:Fantastiskt tjusigt ! ! thumb_up Men nu måste jag nästan ställa frågan : Hur mycket fritid har ni igentligen :shock:
Man får ju prioritera tiden rätt så går det allt :) Verkstan är 12 mil från där jag bor nu så det blir helgerna :)
kreidlertm skrev:finns ingen anledning att byta golv på plats eftersom man inte kommer åt att svetsa cak vit toritionsröret... glöm nu inte att sätta ett kryss i dörren så du inte tappar måttet ; det som inte är helt ovanligt på bilar som är tröskelbytta är att dörrglipan blir kass och då går den inte att justera bort..., dörren justeras sedan delvis genom att dra åt karossfästena i framvagnrn och bakre karossfästena... så det är även viktigt att gummikuddarna där kommer tillbaka...
Tack för tipsen! Har ju aldrig gjort sånt här innan. Jag har skaffat rör som jag ska svetsa ett kryss av.
Vart mer exakt skall jag sätta krysset?
Blir det bak dörrarna nertill, till motstående sida ovankant baksida dörr?
Någon mer stans som skall stadgas upp?

Just nu är dörrarna bärande då trösklarna är så dåliga så krysset måste din snarast! <!-- </EdIndex> --></div>
bjo
Kontakt:

Inlägg av bjo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Liten uppdatering med min bubbla :)

Efter jag bytt golv så lyfte vi på karossen igen.
Eftersom trösklarna tydligen var dåliga så är karossen nu helt skev, så det går inte stänga dörrarna :(
Detta tror jag går att lösa genom att lyfta av karossen och ställa den på plan mark.
Palla upp med klossar under så att dörrarna går att stänga. Sen svetsar jag i stagen i dörröppningarna och ett tvärs över.
Kapar bort trösklarna, och svetsar dit nya.
GÅR DETTA TROR NI?
Lättast att lyfta karossen är med baklastarn tror jag?
Alla säger att den är så lätt att lyfta men lätt är väl en definitionsfråga :P

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar