<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänkte köpa på mig en moped till för att fixa liite med och trimma lite smått i sommar, mest för att få tiden att gå och ha nått att göra har hittat två intressanta objekt, men kan inte bestämma mig för vilken som är bäst att "bygga" på. Det är inga Cresent modeller så jag hoppas ni inte kastar ut mig Vilken skulle ni ha valt?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjaa du.. mussen är ju den rejsigare moppen, ganska uppkäftig liksom, dessutom ger ju en Surdapp lite mer om det är trimning som gäller. Pantern är ju den snyggare och "större", väldigt trevlig att köra men lite "tamare" att trimma med Sachsmotorn. Jag skulle ta Pantern utan tvekan, mer användbar och bekvämare än en racer. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mjo..har gått i dom tankarna själv...ska åka och titta på bägge imorgon täkte jag..OM dom finns kvar. Kan bli lättare att välja när man fått se och känna lite på dom. Men mussen ser rätt rå ut tycker jag. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tycker dbs:en, sant att sachs motorn inte är lika trimvänlig som zundapp men sitter hellre på dbs:en i farter över 50 då den ser mycket stabilare ut. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har läst nånstans att det går att sätta på en Yamaha cylinder eller honda cylinder på sachsen, då kan man sätta på en 70cc med reedventiler och mikuni 24mm. Borde bli lite flås i sachsen då ju Men antar att det är en rätt stor operation, antar att bultdelningen på sachsen inte stämmer överens med yamaha. Till att börja med blir det portad std cylinder, kanske större förgasare och ett uträknat ryk rör är det tänkt. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Helt klart du ska ta pantern till ett bra pris ochså ,har en 72a panter den är stadig och skön att åka på. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det blev Pantern fick den billigare för att den var utan gnista. Åkte hem och tog av svänghjulet och filade brytarna lite och kollade över allt sen var det gnista. Men tyvärr så går mopeden inte alls bra. Cylindern är orginal och orörd, kolven är lite jackad, förgasaren ser ut att vara upp borrad. Den går bara på full gas och är jätte svag. Kan det vara förgasaren som spökar? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det låter som förgasaren eftersom den ändå går på fullgas. Får den bensin och är förgasaren ordentligt inställd? Vrid in tomgångsskruven och munstycket. Först ställer du in vajerspelet, sedan tomgången och sist munstycket (optimalt är 3/4 varv för ställbart).
Men jag rekommenderar att använda en orörd originalförgasare eller köpestrim. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om den är rätt inställd har jag ingen aning om, har provat vrida munstycket när motorn är igåg men den går likadant. Tomgångsskruven?? Vart sitter den?
Den ska trimmas men vet inte riktigt hur än. Antingen blir det 60cc cylinder och 17mm kyrkportare, eller så portas orginal cylindern upp. Hade tänkt göra det sist nämda men nu när den inte vill gå så känns det som att det kanske är bäst att köpa fräscha nya grejor att utgå i från. Har läst lite på forum om liknande problem, där tipsar dom om att det kan vara packboxarna till vevhuset. Nån som varit med om det? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är inte säkert att du har någon tomgångsskruv och det enda är att du flyttar upp trotteln ,kan du lika bra med att spänna vajer lite mer.Vrid nästan munstyckett i botten brukar funka bäst där. <!-- </EdIndex> --></div>