Hjälp Kabeldragning (Crescent med Flinta)

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Kirre
Inlägg: 383
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: Kalmar

Hjälp Kabeldragning (Crescent med Flinta)

Inlägg av Kirre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag håller på att dra ett nytt elsystem på moppen men då dök det upp ett problem.
Jag har utgått från ett schema som jag hittade här på forumet och det verkar stämma med dom gamla kablarna.
Men nu till mitt problem, omkopplaren vid styret köpte jag en ny och på den finns 6 anslutningar men den gamla har 7.
Den ända kablen som inte har något nummer på den gamla omkopplaren är den svarta, kan jag koppla ihop den med någon annan (den gula) eller bara strunta i den?
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej den svarta är dödaren och den ska vara koplad till en knapp som jordar mot styrett och gul är +IN den du borde slopa är grön men du får säkert fler förslag: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Kirre
Inlägg: 383
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: Kalmar

Inlägg av Kirre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På den gamla kabelhärvan så är grön kopplad på dödaren men det kan vara så att dödarknappen träffar både den gröna och den svarta för dom ligger brevid varandra. <!-- </EdIndex> --></div>
bodda
Inlägg: 563
Blev medlem: 30 jul 2008, 23:00
Ort: linköping

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->den svarta är ju dödaren om du inte har nån dödare på omkopplaren
så kan du skippa den ,den gula är väl ljusspolendu kan få koppla ihop gul o grå eventuellt för att ljusspolen slår inte alltid igång utan den grå, hoppas jag inte trasslat till det nu i hjärnkontoret :? <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan det vara så att kablarna är flyttade på motorn det är ju flatstift på alla har jag för mig. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Kirre
Inlägg: 383
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: Kalmar

Inlägg av Kirre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är samma färger som kommer från tändplattan grön, gul, svart som jag har vid motorn den grå är bara en vidarekoppling till bakljuset.
På tändplattan är svart och gul ihopkopplade på brytarna så dom borde ju ha samma funktion eller? Den gröna är ju en annan lindning på ljusspolen så den är till bromsljus och tuta. <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här är bild på stefa system
Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Kirre
Inlägg: 383
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: Kalmar

Inlägg av Kirre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->TACK :D
Då vet jag vad jag skall ängna kvällen åt! <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men med dom förklaringarna blir det nog en riktig såppa
Gul, matning till omkopplaren via signalhornet samma läge där den går in går den ut. I omkopplaren delar den sig till hel eller halvljus.
Svart kabel från brytarspetsarspetsen i svänghjulet upp till stoppknapp och till jord(oftast en blank liten knapp)
Grön kabel går raka vägen till bromsljusbrytare och vidare till bromsljus.
Grå kabel går raka vägen till bakljus (utan brytare)
Från signalhorn en brun kabel till omkopplarn oftast en svart knapp som jordar.
Hel och halv en vit och en gulsvart
Jag har orörda orginalhärvor ett antal och från minnet så det är som det skall vara.
Conrad <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Kirre
Inlägg: 383
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: Kalmar

Inlägg av Kirre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det stämmer inte riktigt med min härva men inget är omöjligt i mopparnas värld :lol:
Jag kopplade efter det schemat som jag visade först och det funkade nästan bra, bara ett problem är att den dör när jag bromsar om jag har lampa i.
Men det ska nog lösa sig, jag får väl lura den lite. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar