Skillnad korta & långa insug?
Skillnad korta & långa insug?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har för mig att jag har hört att det blir skillnad i bottendrag med olika längd på insugsrör? Kan det stämma? <!-- </EdIndex> --></div>
Tomos TS50 -72, Puch Florida -64
Re: Skillnad korta & långa insug?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag gillar Tomos märket med den springande haren.
Att en hare är snabb vet ju alla!
<!-- </EdIndex> --></div>
Ja, det stämmer.Forsgren skrev:Kan det stämma?

Jag gillar Tomos märket med den springande haren.

Re: Skillnad korta & långa insug?
Min hare é snabb rätt snabb56:an skrev: Jag gillar Tomos märket med den springande haren.

Hade gärna tagit del av den långa förklaringen men jag nöjjer mig f.t. med att det är som det ärG-son skrev:Det finns en lång förklaring, och en kort. Den korta är att längden påverkar funktionen, precis som ett avstämt avgasrörs längd men i mindre omfattning.

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tvåtaktare med kolvstyrt insug, särskilt de med insuget öppet länge, har ju problem med att luften hinner börja blåsa ut genom insuget igen innan porten stängs på låga varvtal. Såna motorer blir ett bra exempel här.
Luft väger inte mycket, men den lilla vikt den har gör att det tar lite tid att få luften att börja röra på sig, och på samma sätt tar det en stund för den att stanna (eller vända riktning, som i exemplet ovanför).
I ett långt insug har man alltså mycket luft som när den en gång börjat röra sig vill fortsätta i samma riktning, även om vevhuset är "fullt" (samma eller högre tryck tryck än utanför motorn) kommer luften i insuget fortsätta in i vevhuset en kort stund "av bara farten". Med ett kort insug stannar luften mycket snabbare och börjar blåsa ut igen, med resultatet att motorn går dåligt på lågvarv.
Sedan har man en resonansfrekvens i insuget beroende på dess längd också, som kan påverka gången vid olika varvtal (positivt och negativt, på olika varvtal). <!-- </EdIndex> --></div>
Luft väger inte mycket, men den lilla vikt den har gör att det tar lite tid att få luften att börja röra på sig, och på samma sätt tar det en stund för den att stanna (eller vända riktning, som i exemplet ovanför).
I ett långt insug har man alltså mycket luft som när den en gång börjat röra sig vill fortsätta i samma riktning, även om vevhuset är "fullt" (samma eller högre tryck tryck än utanför motorn) kommer luften i insuget fortsätta in i vevhuset en kort stund "av bara farten". Med ett kort insug stannar luften mycket snabbare och börjar blåsa ut igen, med resultatet att motorn går dåligt på lågvarv.
Sedan har man en resonansfrekvens i insuget beroende på dess längd också, som kan påverka gången vid olika varvtal (positivt och negativt, på olika varvtal). <!-- </EdIndex> --></div>