Sachs - funkar bara ett tag.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
sedated
Inlägg: 32
Blev medlem: 01 sep 2010, 23:00

Sachs - funkar bara ett tag.

Inlägg av sedated »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Jag har satt ihop min 2013 (med fläktkyld sachs 2vxl) och provkört. Den kan gå bra i 3-15 minuter sen börjar den sacka och bluddra. Oftast börjar den i detta läge smälla ut ur förgasaren. Det kan då hjälpa att justera munstycket lite, men det blir aldrig riktigt bra igen när den väl börjat gå dåligt, förens den svalnat.

Har vid ett par tillfällen fått loppa på stiftet.

Tändningen justerad till ca 2mm förtändning.

Några ideér? <!-- </EdIndex> --></div>
Matte
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 jul 2009, 23:00
Ort: 4 mil öster om Nymans Byhåla

Inlägg av Matte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dålig konding? <!-- </EdIndex> --></div>
sedated
Inlägg: 32
Blev medlem: 01 sep 2010, 23:00

Inlägg av sedated »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lät testa tändplattan hos en mek innan montage. Men det är ju enkelt att byta, så det kan man ju testa.

Vad beror loppor på? <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
sedated skrev:Vad beror loppor på?
Har för mig det det beror på mager bränsle/luftblandning och kanske för mycket olja i bensinen. Själva "loppan" är egentligen kokspartiklar som inte blivit förbrända.

Troligtvis har jag läst om det här i Tekno's Mopedhandbok, första upplagan, som jag råkade hitta på ett ställe ganska nyligen....

Boken har omslag i ljusgrått och en guldbrun och beige monarped med Flintamotor som är fotograferad rakt framifrån på bokens framsida. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Loppor kan det bli av mekaniskt slitage också.

En gång när jag hade min gamla compact. På en sträcka på 2 mil fick jag c:a 5-6 loppor på raken. Vid sista km började motorn gnissla och gå grymt tungt! Kolvbulten hade nypit och det var metall emot metall. Alla spån samlade sig vid tändstiftet. <!-- </EdIndex> --></div>
kga
Inlägg: 12
Blev medlem: 07 mar 2009, 00:00
Ort: Nässjö

Inlägg av kga »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trasig kondensator. Hade en Dakota som funkade klockrent i 10-15 min sen började den bludra och leva. Bytte kondensator och sen gick den som en klocka. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar