

Men där är den det

Crossgaffel


O där med!
Crossgaffel !:)

Motorn intagen på rummet o lagt dit Zetacyllen

Skulle behöva orgcylle,kolv,topp o orgfögge.
Någon som har billigt liggandes?



// PipaZ <!-- </EdIndex> --></div>
Hehe, då kanske jag ska öppna min racermotor så kan du få titta på lite värre saker56:an skrev:Jag har aldrig sett en sådan här motor på närmare håll och inte alls invändigt. Tycker det lyser kvalité lång väg. Allt ser ut att vara kraftigt och tilltaget. Ja, ungefär som som jag upplevde en dappemotor på den tiden det begav sig...
För min del är väl felet att jag helt saknar förhållande till den men det beror väl på att jag aldrig haft eller kört någon sådan moped. Visst jag har sett dem på gatan och när jag tänker efter så ser de rejäla ut. Kanske lite som en strypt lätt motorcykel ungefär...
Köpte den för att den var billig56:an skrev:Nya och nya.... Dom är väl bortåt tjugo år i alla fall... Inte bara plast heller för den delen... Kolla bara ram,sving och gaffel så perfekta konstruktioner, arbeten och svetsningar. Det får man väl ändå uppskatta.
Med risk för mothugg får jag nog lov att säga de är ett ett antal strå vassare än gammalt svenskt plåtskrammel..
Ja, ja, jag gillar dem också men av annan anledning. Kult, nostalgi osv.
Jodå, jag gillar en gammal Sachs motor också men någon särskild kvalité tycker jag inte de har. Dålig gods i block och kåpor, lager som fort blir glappa, muttrar vid cylinderfoten istället för dragstänger, koppling som härstammar från 1930-talet osv. och ändå vill jag gärna ha en....
Här i alla fall såg jag en Yamaha på Blocket som jag fastnade för:
Yamaha DT -92 för 1500 spänn. Hmm... Ett bra köp tycker jag. En lagom dagsresa för mig också...
http://www.blocket.se/blekinge/Yamaha_dt___92_Reservdelsmoped_33863068.htm?ca=18&w=2
http://212.112.179.20/images/08/0870066196.jpg
Japanerna kan bygga bra grejer, men ibland har dom lite otur när dom tänker. Kopplingsmekanismen på denna motor är ett riktigt bra exempel, om man tittar på bilden av motorns vänstersida så ser man en 6mm(?) stång en bit framför drevaxeln och motorn frikopplas genom att den stången trycks in av en arm monterad i motorkåpan (ej på bild).56:an skrev:Jag har aldrig sett en sådan här motor på närmare håll och inte alls invändigt. Tycker det lyser kvalité lång väg. Allt ser ut att vara kraftigt och tilltaget. Ja, ungefär som som jag upplevde en dappemotor på den tiden det begav sig...
DT50R med den motorn tillverkades 1992-97.PipaZ skrev:Denna DTR är lite nyare, tror det är 94-98årsmodell.
Men ändå samma gamla sletna dt50mx motor.
Framgaffeln är ej original. Kommer tydligen från någon 125cc cross,
Kraftigare gaffel antagligenNeifelheim skrev:Dt50 motorn är skräp, kommer alltid vara dålig komp, och ingen vidare effekt heller. fs1a är rejäl komp och en rejäl effekt. vid trimmning dvs.
Ja, skivbromsen va en klar fördel, men varför byter man ut till trumbroms...?
ilogurra skrev:De är utväxlingen på kicken till motorn som gör att de inte känns som att det är nått komp!Neifelheim skrev:Dt50 motorn är skräp, kommer alltid vara dålig komp, och ingen vidare effekt heller.
Komp finns de...
Stor ytterdiameter på kopplingen, men tyvärr mycket "smala" lameller med väldigt liten greppyta. En sachslamell har väl 2½cm bred yta som greppar, Yamahalamellen har i bästa fall 1cm. <!-- </EdIndex> --></div>56:an skrev:Konstigt att kopplingen vill slira, den ser ju inte för liten ut precis...
Förvisso bara två lameller men det har väl Sachs också?