Casal

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
HillBilly
Forumsponsor

Casal

Inlägg av HillBilly »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha då har man köpt sig en Casal K190
men är det någon som vet om Zyndappcyllar passar på denna motor?
:D :D <!-- </EdIndex> --></div>
Glad skit
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nästan allting passar från zundapp, då casal är kopia, fast med 4 pet ist, för oftast 3 pet. har haft en casal motor på en mamba ram med en rolig 70cc...så nog funkar det allt <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->på veteranmopeder.com finns blommen,och hans kompis, riktiga Casal friek 8) <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grattis! Jag har NOS framhjul om du skulle behöva. Komplett med bromssköld, backar o hela biddevitten. <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rätta mig om jag har fel, men har inte Casal 39 i slag och Zündapp 42!? :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
fatchance skrev:Rätta mig om jag har fel, men har inte Casal 39 i slag och Zündapp 42!? :roll:
Zundapp 41,6 ? <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

Neifelheim skrev:nästan allting passar från zundapp, då casal är kopia, fast med 4 pet ist, för oftast 3 pet. har haft en casal motor på en mamba ram med en rolig 70cc...så nog funkar det allt
Nu är det 21 år sedan jag hade en Casal och en Zundapp, men jag har för mig det var rätt så lite som passade emellan?? <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim

Inlägg av Neifelheim »

Amarace skrev:
Neifelheim skrev:nästan allting passar från zundapp, då casal är kopia, fast med 4 pet ist, för oftast 3 pet. har haft en casal motor på en mamba ram med en rolig 70cc...så nog funkar det allt
Nu är det 21 år sedan jag hade en Casal och en Zundapp, men jag har för mig det var rätt så lite som passade emellan??
Inte jag som byggde den motorn, så jag vet inte vad som var gjort....sen att man var en klåfingrig 13åring utan vett, det gjorde det hela inte bättre...men nog var det en gammal dappe cylle på....trist nog så hamnade det grus i den motorn...(hmm) <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Olika slag på dom ja men samma bultdelning och cylinderdiameter så toppen passar rakt av, Casal har kortare slag, kan tillägga att ingenting i motorn är samma och passar inte alls motor till motor, att Casal är en kopia av Zündapp är en myt som många verkar tro på beror nog på att dom utseende mässigt är lika. Casal startades av ingenjörer som jobbat på Famel som licenstillverkade Zündappmotorer i Portugal och det kan vara därför många tror det är samma motor. Men nog går det att mixtra på cylindrar från dom olika motorerna på varandra det gör det m.h.a. spacer plattor och dylikt. Kan till och med vara så att det går att få på en Casal cylinder på en Zündapp motor med en kolv till en kort Zündappvev utan nån modifikation alls, men det är jag osäker på. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
jonsa99
Kontakt:

Inlägg av jonsa99 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Växelsystemet skiljer sig vill jag minnas, Jag hade en K190 som min 15års moppe, den gick fint och var varvvillig. Dessa moppar såldes av OK fast det visste ni redan.... <!-- </EdIndex> --></div>
SM6WXA
Kontakt:

Inlägg av SM6WXA »

S_Compakt skrev:
fatchance skrev:Rätta mig om jag har fel, men har inte Casal 39 i slag och Zündapp 42!? :roll:
Zundapp 41,6 ?
39 / 41,8 KS50 Supersport 517-10L6

Motor 278-03 L2 <!-- </EdIndex> --></div>
Berglund

Inlägg av Berglund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Casal och Zundapp är två helt olika motorer.
Den enda likheten är utseendet. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar, det var en intressant tråd. Det här var sådant som jag undrat över innan. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar