En liten undran....

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

En liten undran....

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skulle gärna höra vad ni på forumet säger om tändstiftsgnistans färg.
Det sägs att den ska vara blå.
Hur syns detta tydligt?
Om gnistan inte är blå vad är då felet?
Vad påverkar gnistans färg?
Tändspolen?
Kondensatorn?
Brytarna eller brytaravståndet?
Tändstiftets hårdhet?

I mitt fall gäller det en JLO med ny tändspole, ny kondensator och bra men inte nya brytare. Kommer inte ihåg vad det är för stift.
Men inte fasen tycker jag att gnistan är blå.
TIPS? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
bodda
Inlägg: 563
Blev medlem: 30 jul 2008, 23:00
Ort: linköping

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag brukar inte bry mig om färgen på gnistan jag brukar sätta en skruvmejsel i tändhatten o testa om jag har en cm gnista om så bra
om inte dåligt :) <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2764
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bodda skrev:jag brukar inte bry mig om färgen på gnistan jag brukar sätta en skruvmejsel i tändhatten o testa om jag har en cm gnista om så bra
om inte dåligt :)
Om inte annat så är det ett jättebra sätt att knäcka tändspolen på, inget motstånd= brand inne i spolen <!-- </EdIndex> --></div>
bodda
Inlägg: 563
Blev medlem: 30 jul 2008, 23:00
Ort: linköping

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->man gör ju likadant i en tändspoleprovare testar hur långt gnistan kan hoppa brukar räkna på en tiondel av gnista i kompression jag gör det bara lite enklare o billigare :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar