Sprängt svänghjul...

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
RoRRe
Inlägg: 486
Blev medlem: 26 aug 2008, 23:00
Ort: Timrå

Inlägg av RoRRe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hittade svaret på min fråga på en annan tråd här. De verkade ju inte helt svårt. De ska väl va de där med shimsningen då, men de märks :? <!-- </EdIndex> --></div>
Pierre
Inlägg: 397
Blev medlem: 08 apr 2008, 23:00
Ort: Nästan i mitten

Inlägg av Pierre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Förmodligen har en spole låssnat någon gång i tiden och tryckt ut en magnet lite, det kan ju gå en tid innan hjulet sprängs. Om det varit mitt hjul skulle jag skratta åt det och placera det bland lite annan kuriåsa jag har, trasiga vevstakar skrotade fyrväxlade lådor mm. mefipallina_yahoo.gif
Kanske inte roligt för dig. :x
det är kanse där för dom är så dyr fyrväxlade låder Conrad förbrukar dom :hmm: <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2764
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men alu svänghjulen är gjorda för att snurra åt fel håll, till dom väldigt tidiga motorerna med kedjetransmission.

Det är ett under att du har fått maskinen att funka med det svänghjulet, brytarspelsarna öppnar när dom ska stänga t ex. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aluhjulat fans även på nyare utan kedjetransmosion. <!-- </EdIndex> --></div>
RoRRe
Inlägg: 486
Blev medlem: 26 aug 2008, 23:00
Ort: Timrå

Inlägg av RoRRe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jasså de kan va så pass.
Men ja hittade inget märke på svänghjulet när ja skulle ställa tändningen. På den gamla motorn så finns de ett inristat streck som ska stämma med piggen på motorn.
Finns de olika varianter på de oxå eller har de bytts ut svänghjul helt enkelt?

Den va lite tjurig från början men sen öppnade ja munstycket lite till, då tände den till å gick normalt några sekunder.... sen kling... <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Alla treväxlade med fot har orginal järnhjul. Förmodligen är motorn "garagerens" :x <!-- </EdIndex> --></div>
RoRRe
Inlägg: 486
Blev medlem: 26 aug 2008, 23:00
Ort: Timrå

Inlägg av RoRRe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, de va bra att veta.
Vilken tur att de folk med kunskap här :D <!-- </EdIndex> --></div>
RoRRe
Inlägg: 486
Blev medlem: 26 aug 2008, 23:00
Ort: Timrå

Inlägg av RoRRe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hoppas inte det här inläget hamnar i fel tråd...

Ja måste bara höra hur ni ställer in tändningen när det inte finns nån markering på svänghjulet. Kör man på känsla när brytarn e som mest öppen?

Har nämligen fått mitt nya (bättre beg) men det har ingen markering alls. För enligt dom instruktioner som finns här så verkar de ska finnas bokstäver och allt möjligt. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
CR1151
Inlägg: 85
Blev medlem: 21 jan 2008, 00:00
Ort: Sockna
Kontakt:

Inlägg av CR1151 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
RoRRe skrev:Hoppas inte det här inläget hamnar i fel tråd...

Ja måste bara höra hur ni ställer in tändningen när det inte finns nån markering på svänghjulet. Kör man på känsla när brytarn e som mest öppen?

Har nämligen fått mitt nya (bättre beg) men det har ingen markering alls. För enligt dom instruktioner som finns här så verkar de ska finnas bokstäver och allt möjligt.
Gör egna streck :wink:

Om du menar bokstäverna "M" och "O" som visas här så beskrivs ju det i texten vad de betyder.

O - passar mot streckmarkering på vevhuset när kolven står i övre dödläge.
M - anger tändinställningen vid kolvens motsvarande läge under (före) övre dödpunkt. (förtändning enligt tabell)

Ställ kolven i topp(penna/skjutmått i tändstiftshålet), rita streck på block och svänghjul - "O".
Mät avståndet mellan tändstiftshålet och kolvtopp = Xmm.
Lägg till förtändningen enligt tabell, X+förtändning.
Backa ned kolven till det nya måttet(avstånd mellan tändstiftshålet och kolvtopp), rita ett streck på svänghjulet - "M".

Justera enligt detta. <!-- </EdIndex> --></div>
RoRRe
Inlägg: 486
Blev medlem: 26 aug 2008, 23:00
Ort: Timrå

Inlägg av RoRRe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar tackar.

Ska prova med de då. <!-- </EdIndex> --></div>
Pierre
Inlägg: 397
Blev medlem: 08 apr 2008, 23:00
Ort: Nästan i mitten

Inlägg av Pierre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:? smart ska göra det jag med kanse den går bättre då :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar