Sprängt svänghjul...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
det är kanse där för dom är så dyr fyrväxlade låder Conrad förbrukar domConrad Engström skrev:Förmodligen har en spole låssnat någon gång i tiden och tryckt ut en magnet lite, det kan ju gå en tid innan hjulet sprängs. Om det varit mitt hjul skulle jag skratta åt det och placera det bland lite annan kuriåsa jag har, trasiga vevstakar skrotade fyrväxlade lådor mm.
Kanske inte roligt för dig.

-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jasså de kan va så pass.
Men ja hittade inget märke på svänghjulet när ja skulle ställa tändningen. På den gamla motorn så finns de ett inristat streck som ska stämma med piggen på motorn.
Finns de olika varianter på de oxå eller har de bytts ut svänghjul helt enkelt?
Den va lite tjurig från början men sen öppnade ja munstycket lite till, då tände den till å gick normalt några sekunder.... sen kling... <!-- </EdIndex> --></div>
Men ja hittade inget märke på svänghjulet när ja skulle ställa tändningen. På den gamla motorn så finns de ett inristat streck som ska stämma med piggen på motorn.
Finns de olika varianter på de oxå eller har de bytts ut svänghjul helt enkelt?
Den va lite tjurig från början men sen öppnade ja munstycket lite till, då tände den till å gick normalt några sekunder.... sen kling... <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hoppas inte det här inläget hamnar i fel tråd...
Ja måste bara höra hur ni ställer in tändningen när det inte finns nån markering på svänghjulet. Kör man på känsla när brytarn e som mest öppen?
Har nämligen fått mitt nya (bättre beg) men det har ingen markering alls. För enligt dom instruktioner som finns här så verkar de ska finnas bokstäver och allt möjligt. <!-- </EdIndex> --></div>
Ja måste bara höra hur ni ställer in tändningen när det inte finns nån markering på svänghjulet. Kör man på känsla när brytarn e som mest öppen?
Har nämligen fått mitt nya (bättre beg) men det har ingen markering alls. För enligt dom instruktioner som finns här så verkar de ska finnas bokstäver och allt möjligt. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Om du menar bokstäverna "M" och "O" som visas här så beskrivs ju det i texten vad de betyder.
O - passar mot streckmarkering på vevhuset när kolven står i övre dödläge.
M - anger tändinställningen vid kolvens motsvarande läge under (före) övre dödpunkt. (förtändning enligt tabell)
Ställ kolven i topp(penna/skjutmått i tändstiftshålet), rita streck på block och svänghjul - "O".
Mät avståndet mellan tändstiftshålet och kolvtopp = Xmm.
Lägg till förtändningen enligt tabell, X+förtändning.
Backa ned kolven till det nya måttet(avstånd mellan tändstiftshålet och kolvtopp), rita ett streck på svänghjulet - "M".
Justera enligt detta. <!-- </EdIndex> --></div>
Gör egna streckRoRRe skrev:Hoppas inte det här inläget hamnar i fel tråd...
Har nämligen fått mitt nya (bättre beg) men det har ingen markering alls. För enligt dom instruktioner som finns här så verkar de ska finnas bokstäver och allt möjligt.

Om du menar bokstäverna "M" och "O" som visas här så beskrivs ju det i texten vad de betyder.
O - passar mot streckmarkering på vevhuset när kolven står i övre dödläge.
M - anger tändinställningen vid kolvens motsvarande läge under (före) övre dödpunkt. (förtändning enligt tabell)
Ställ kolven i topp(penna/skjutmått i tändstiftshålet), rita streck på block och svänghjul - "O".
Mät avståndet mellan tändstiftshålet och kolvtopp = Xmm.
Lägg till förtändningen enligt tabell, X+förtändning.
Backa ned kolven till det nya måttet(avstånd mellan tändstiftshålet och kolvtopp), rita ett streck på svänghjulet - "M".
Justera enligt detta. <!-- </EdIndex> --></div>