<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om jag förstått saken rätt, ska brytarna börja öppna strax innan kolven är i topp.
Och att detta justerar man med tändplattan.
Men hur jag än vrider på tändplattan och provar, får jag inte brytarna att öppna där de ska. Brytarna ser nästan ut som nya.
Vad gör jag för fel? <!-- </EdIndex> --></div>
Tändningsproblem - zündapp
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tycker du skall backa 20mm på svänghjulet från din markering av kovlens öd och då skall brytarna precis börja öppna om du har max brytaröppning på 0,4mm.
Lycka till!
Fick detta tips av en god vän som hastigt gick bort: många känner nog till roland lindbert och alla hans fina zundappar.
Roland ställde alltid tändning på detta vis! <!-- </EdIndex> --></div>
Lycka till!
Fick detta tips av en god vän som hastigt gick bort: många känner nog till roland lindbert och alla hans fina zundappar.
Roland ställde alltid tändning på detta vis! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du behöver en tändningsinställnings micrometer, säljs av bl a Kent J.
Ett bilbatteri eller starthälp + stroboskoplampa.
1.Montera den i t-stiftshålet
2.ställ in övre dödpunkt
3. vrid tillbaka kolven (svänghjulet medurs) några milimeter
4.skruva ner tappen 1,8 mm.
5.vrid kolven mot tappen (svänghjulet moturs)
6.märk block o svänghjul med körnslag mitt för varandra på lämpligt ställe (ung. kl 2 på kanten runt svänghjulet) när du håller kolven mot tappen med hjälp av svänghjulet
7.Koppla ström på stroblampan + givaren på tändkabeln.
8.starta motorn o kolla att punkterna matchar varandra, om inte...justera t-plattan.
Är punkten på svänghjulet före dvs till hö om den på blocket är tändningen för hög...efter dvs till vänster om den på blocket är den för låg. <!-- </EdIndex> --></div>
Ett bilbatteri eller starthälp + stroboskoplampa.
1.Montera den i t-stiftshålet
2.ställ in övre dödpunkt
3. vrid tillbaka kolven (svänghjulet medurs) några milimeter
4.skruva ner tappen 1,8 mm.
5.vrid kolven mot tappen (svänghjulet moturs)
6.märk block o svänghjul med körnslag mitt för varandra på lämpligt ställe (ung. kl 2 på kanten runt svänghjulet) när du håller kolven mot tappen med hjälp av svänghjulet
7.Koppla ström på stroblampan + givaren på tändkabeln.
8.starta motorn o kolla att punkterna matchar varandra, om inte...justera t-plattan.
Är punkten på svänghjulet före dvs till hö om den på blocket är tändningen för hög...efter dvs till vänster om den på blocket är den för låg. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Personligen tycker jag det är lite dumt att göra permanenta markeringar för en tändningsinställning som kanske inte alls är optimal. Spritpenna kanske kan vara lämpligare åtminstone tills man provat några olika inställningar så man vet vad moppen går bäst med. <!-- </EdIndex> --></div>lekeberg skrev: ...
4.skruva ner tappen 1,8 mm.
...
6.märk block o svänghjul med körnslag mitt för varandra