saxoped 1125 eller nv 125

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
jerry666

saxoped 1125 eller nv 125

Inlägg av jerry666 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag har börjat små mickla med marknads fyndet som jag fick för 20:- på vikstamarknaden :wink: .
det ska då vara en saxoped och om jag förstått saken rätt om nymans mopederna så ska de två sifrorna efter n:et på ramnumret innebära årsmodell alltså: 1957?

planerna är i första hand att få tag på alla nödvändiga delar och originalrenovera. sen kanske en ny lack kan vara plats och då har jag lite ideér: org julröd och vad heter den andra färgen? den gulvita randen som går runt i hjulen, tank etc? Eller en candyfärg typ Apple red eller Diablo red som ska vara lite mörkare + den gulvita randen såklart.

sen har jag kollat lite efter hur man själv kan typ kroma eller förnikla, vad jag har förstått så får man en lite gulare yta änn krom och då får man ju känslan av att den är...skitgammal :P detta ska jag försöka åstakomma med tanksidorna hade jag tänkt
http://www.classicmotor.se/jimsmekarhorna/article174885.ece

såg en framgaffel på tradera som jag ska försöka lägga vantarna på!
sen undrar jag lite om hjulen, det verkar som om axlarna är lite smalare änn normalt och då kanske det blir svårt att hitta nya hjul? min första tanke då var att fila ner en för stor axel eftersom jag har ett hjul som ser ut som ett saxoped fast med för stor axel! skulle bli lite kraftigare så oxå! och då for tankarna till...

Motorn: den ska vara 2vxl och pedalstart, pys topp, och kanske lite "mystrimm" :lol: och sedan har man värsta sleeperna alá original :D

men nu ska jag va tyst och låta lite bilder tala för sig :wink:
Bild
Bild

Bild

Bild

Bild
hittade lite nya muttrar & bult, det ska blänka 8)
Bild

här kommer en bild på hantaget som satt på min cr2000 som hittades i skogen! nu får den komma till användning här istället:) har nån en bild på hur nippeln ska se ut? den fattas så klart så jag tänkte bygga en ny.
Bild

ball lampa som jag tänkte använda! hittade på viksta fär 50:- :wink: (dyrare änn hela moppen ju :lol: )
Bild

övriga delar som jag rotat fram till saxopedprojektet!
Bild

jag kastar upp en bild på denna oxå! ytterligare ett fynd från vikstamarknaden, verktygsväska! (jag tycker den var snygg iallafall.)
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
jerry666

Inlägg av jerry666 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->var inte rädda för att komentera :wink:

den här har jag kommigt fram till att det måste vara, pga nymansmärket på tanken och att den har galler på bakskärmen av vilka det fanns hål i ramen för..

alltså den första modellen av nv 125 :D !!!
Bild

framgaffel på g på tradera oxå så den ger ni fan i :P säljaren bor tydligen i stockholm och gav mig tillåtelse att hämta på plats, och då slapp man frakt kostnaden på 150:-! (bara jag vinner den!) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och sedan på med en 80cc EKF motor :UH: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->sitter och funderar på om det kan vara sådana bakskärmsgaller som hänger på väggen i mitt garage :wink: svårt att se på bilden .. <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
jerry666

Inlägg av jerry666 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketaren skrev:sitter och funderar på om det kan vara sådana bakskärmsgaller som hänger på väggen i mitt garage :wink: svårt att se på bilden ..
låter intressant, vill du bli av med dom? :wink:
jag har iochförsig inga skärmar änn men det kommer väll! <!-- </EdIndex> --></div>
jerry666

Inlägg av jerry666 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tanken lagad!

nånting eller någon har av nån anledning bänt på tanken så att den har spruckit och bänts isär medans den var fastskruvad. men nu tror jag att jag har fått till det ganska bra. värmde upp den tröck ihop och hårdlödde sprickorna som blivigt. tryck testat och det verkar inte läcka :) då återstår mitt framtida förniklings experiment och lack

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Intressant objekt! Hur går det, gjort några framsteg. Verkar ju "bara" saknas lite delar :D Skön modell hursomhelst... <!-- </EdIndex> --></div>
jerry666

Inlägg av jerry666 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:Intressant objekt! Hur går det, gjort några framsteg. Verkar ju "bara" saknas lite delar :D Skön modell hursomhelst...
inga framsteg, snarare bakslag då jag förlorade framgaffeln på tradera :cry:

men som man säger: jag samlar på den :wink: hoppas på bättre tur framöver.. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar