En ovanlig äggmotor ... eller?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
nogrow

En ovanlig äggmotor ... eller?

Inlägg av nogrow »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har köpt en Roulett -58 med en annorlunda motor på. Det är en äggmotor på 1,5 hk. Någon som känner till något om den här motorn?
Behöver en fungerande förgasare till den. Insuget sitter på cylindern och det är 34-35 mm mellan centrum på monteringshålen.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
PipaZ

Inlägg av PipaZ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låter mer som en flitnamotor i mina öron?
Jag har en fögge som passar på cylindern.
Saknar dock trottel o nå't mer. <!-- </EdIndex> --></div>
florry dorry

Inlägg av florry dorry »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->men äggmotorn fanns i 1,5 och 2,5 hästars utförande också... har jag för mig :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
bjo
Kontakt:

Inlägg av bjo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Shit va tufft!
Likheterna mellan en en äggmotor mot en flintamotor är rätt stora om du frågar mig.

Det är iaf den förgasaren som går in i cylindern va? Har själv några äggmotorer som hör till HVA Corona, där går förgasaren ner i blocket.

Men vi har ju en äggexpert på forumet, så bara att vänta tills han svarar då :) <!-- </EdIndex> --></div>
nogrow

Inlägg av nogrow »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Njae .... någon flinta är det inte :)

Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nog är väl den där motorn nyare än 58, 58 var dom ju slidmatade, sen kom väl den där kåpan runt 1960? (tidigare var det skrivstil på namnet).

Men jag är för dålig på Husqvarna för att vara säker, har bara haft några stycken. <!-- </EdIndex> --></div>
PipaZ

Inlägg av PipaZ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Nog är väl den där motorn nyare än 58, 58 var dom ju slidmatade, sen kom väl den där kåpan runt 1960? (tidigare var det skrivstil på namnet).

Men jag är för dålig på Husqvarna för att vara säker, har bara haft några stycken.
Min motor som sitter på rouletten -1958 har förgasaren i vevhuset samt den "gamla" typen av kåpan. <!-- </EdIndex> --></div>
nogrow

Inlägg av nogrow »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej, det är inte motorn som satt i från början. Den fick jag med i delar i en hink.
Motorn som sitter i är förmodligen nyare eftersom den inte är slidmatad. Det hade varit roligt att få fram lite fakta om motorn eftersom den är på 1,5 hk. Vad har den suttit i från början? Är den ett steg på vägen mot Flintan? Passar en flintförgasare?
Vad gäller texten på kåpan så är det den modernare varianten på högersidan och "skrivstil" på vänstersidan.

fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om den är på 1,5hk är den troligen såld som ny i Finland. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
nogrow skrev:Njae .... någon flinta är det inte :)

Bild
Sätt för bövelen kopplingsvajern rätt, den ska träs bakifrån, inte trängas med cylindern. :wink:

Du ska ha en Bing 1/12/126 om förgasaren sitter på cylindern (nyare utförande), Bing 1/10/46 om förgasaren sitter på blocket (äldre utförande).

Sannolikt har du fått tag på ett finskt motorblock, jag TROR skillnaden sitter i cylindern effektmässigt. Om du tittar under de mittre blocken så är dom numrerade, där kan du se om blockhalvorna är parade. Jag tror spontant att du har ett hopplock från olika motorer.

Förgasarhus har jag till salu, inte kompletta men det går nog att plocka ihop från andra Bing typ till sachs (trottel, nål, lock mm). <!-- </EdIndex> --></div>
nogrow

Inlägg av nogrow »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bryggaren: Tack för tipset om kopplingsvajern. Jag vet att den sitter fel men jag har inte kommit så långt :). Tack för informationen om förgasartyperna. Det gör det hela mycket enklare. Försökte kolla under motorn men hittade bara nummer på ena halvan ... hmmm. På den äldre motorn står det på båda halvorna och det är samma nummer.
Planen är nu att först få på en förgasare på den nyare motorn så att jag kan köra lite och att sedan fixa till originalmotorn.
Jag återkommer privat om erbjudandet på förgasarhus.

Tack alla för hjälpen! <!-- </EdIndex> --></div>
nogrow

Inlägg av nogrow »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har fått tag på sprängskisser med reservdelsnummer för förgasarna 1/12/126 och 1/10/46 från Bing i Tyskland ifall det är någon som behöver dem. Skicka ett PM bara. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar