Allmän hjälp med Compakt
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ny fråga, ska man se in under kolven i insugsporten?? känns inte helt korrekt tycker jag. upptäckte att både cylindern och förgasaren är uppborrade till 12mm så den borde gå bättre tycker jag men vart ju lite fundersam på om det sitter fel kolv eller vevstake... <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jajamen, när kolven är i toppläge suger den in soppa i vevhuset under kolven, när kolven är längst ner trycker den upp samma bränsle/luftblandning genom kanalerna till ovansidan av kolven för att förbränna. Det är ju i underkant av kolven som man tar upp en liten lucka för att förlänga insugsfasen= mer effekt. Du har nog rätt grejer.
Mvh/ Lorden <!-- </EdIndex> --></div>
Mvh/ Lorden <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo ok, snackade lite med en kompis så nu är jag med på banan, men är det inte lite konstigt att den inte gör mer än 37 km/h då, kanske skulle jacka kolven lite också. Men den borde ju gå fortare än så ändå, eller?
Hur stor inverkan kan det ha att den läker rätt mycke avgaser mellan avgasröret och ljuddämparen?
Kanske ska nämnas att den går 37 enligt gps så det är ju ingen glädje mätare
<!-- </EdIndex> --></div>
Hur stor inverkan kan det ha att den läker rätt mycke avgaser mellan avgasröret och ljuddämparen?
Kanske ska nämnas att den går 37 enligt gps så det är ju ingen glädje mätare

-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vissa Sachskolvar har en liten lucka som std(2-3mm), andra (Meteor) har kortare kolvskört på hela insugssidan, det finns även "skräpkolvar" som har lika lång fram och baksida(Step Two), dessutom är de så tunga att moppen går helkonstigt jämfört med en originalkolv. Jag skulle börja med att sota ur mopeden och täta avgasläckan med en gummimuff. Ev byta till en oborrad förgasare, dom brukar inte funka nåt vidare när det varit nåt trimproffs i farten. En helt original Compakt brukar gå 35-40 med ställbart munstycke, om det är joxat på fel sätt med cylinder och förgasare går den inte ett dugg fortare snarare tvärt om. 37 knyck enligt GPS är ju som du säger inga fantasisiffror utan normalbra för modellen.

-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ingen som vet vilken kompretion det ska va? kan inte få den att gå bättre och jag tycker det är konstigt, även om borrningen skulle va halvdåligt gjord så brukar dom ju ändå gå bättre, bara kanske inte lika bra som dom kunde gått om det var bra gjort.... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag vet inte vad det ska va för komp men det brukar man känna ganska bra när man kickar om det är bra eller dåligt menar jag prova o plocka dän dämparen o se om den går bättre då så ä dämparen igensatt o så har du ju packboxarna som brukar gå om den har stått du kan ju prova
med permatex mellan topp o cylle om den läcker där brukar räcka
annars får du plana toppen så den blir plan, kolla så inte tidigare ägare har "planat" toppen mot garagegolvet = mindre plant
med permatex mellan topp o cylle om den läcker där brukar räcka
annars får du plana toppen så den blir plan, kolla så inte tidigare ägare har "planat" toppen mot garagegolvet = mindre plant