Trilsk Sachs 50 på Saxoped 1130 transport

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
pehje

Trilsk Sachs 50 på Saxoped 1130 transport

Inlägg av pehje »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har även skrivit en del här: http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=3863&mforum=raketsport men väljer nu att starta ett eget ämne.

Har en Sachs 50/2 KS med Bing förgasare. Otrimmad. Har haft ekipaget i 5-6 år och lär mig sakta, mest om motorn. Har på senare tid haft hjälp av en kunnig kompis. De första åren var allting inställt av tidigare ägare, mopeden startade alltid på första kicken, året runt. Men jag körde inte mycket.

Förra sommaren var jag klar med el (lyse, tuta etc), bromsar etc, tändningsinställning, tomgångsinställning, inställning av ställbart munstycke etc och körde ett par veckor, som längst en tremilstur. Härligt. Den startade på första och gick helt problemfritt. Men ovant för mopeden och motorn att gå så mycket. Plötsligt strax efter detta började problemen.

Efter en normal start gick den i kanske 10 sekunder, sedan dog den. Svårstartad. Startade igen, och dog likadant. Misstänkte att något skräp skakat loss efter allt körande och gick igenom bränsleflödet, gjorde rent inuti förgasaren, kollade att bensin kom fram vilket det gjorde. Tanklocket släpper in luft tex som det ska. Men utan framgång.

Har nu även gått igenom tändningen - bytt till ny konding, bytt till ny tändkabel och ny tändhatt och nytt tändstift, ställt in brytaravstånd och tändpunkt, och gnistavstånd på tändstiftet. Ingen skillnad.

Vi hittade till slut hål i flottören och bytte den till en Bing av plast. Den täppte till helt, men efter att ha rensat bort mycket avlagringar (mest rost) i botten av flottörhuset kunde nya flottören sjunka ned i sitt styrhål och det kommer soppa fram igen.

Har även skaffat tryckluft och spray för motorrengöring och blåst rent överallt i förgasaren, samt rengjort i övrigt på motorn.

Nu går den bra när den går, körde ca 15 minuter utan problem i går, men den stannar fortfarande plötsligt ibland och är dessutom svårstartad. Ibland hackar den som om det kommer fram stötvis med bensin.

Misstänker fortfarande flottören.

Vad kan man göra för att justera flottörfunktionen?
Den verkar täppa till bra när den flyter upp.
Det går att trycka ner den med flödarknappen och det rinner då soppa.
Men kan den fastna i botten ibland och täppa till inflödet till trottel och munstycke etc?
Kan man byta ut styrhålet i botten av flottörhuset? Eller är det bättre att borra upp lite till och putsa rent etc? Eller fila ner tjockleken på flottörens undre pinne så att den inte fastnar i botten?
Andra flottörtips?

Har Googlat lite och en del verkar tycka att plastflottörer generellt är dåliga, andra säger att det inte spelar någon roll.

Eller kan det vara något annat problem som vi inte tänkt på? Min kunnige kompis är rätt säker på att det är bensinflödet som trilskas och den enda rörliga delen är ju fottören...Otäta packningar tex ger andra symptom säger han (åtminstone insugspackningen ser fin ut), och tändningen är ju som ny nu. De gånger den går går den jämnt och fint och svarar på gas etc.

Tacksam för alla tips och funderingar. <!-- </EdIndex> --></div>
flora

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej, det kan inte vara så enkelt att du har fel flottörlock, om du vänder uppochner på locket ska sachs ha en kort hals däremot har puch en längre hals annars ser locken identiska ut, är det för lång hals stänger den av bränsle tillförseln..bara en tanke.. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
pehje

Inlägg av pehje »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mycket intressant tanke. Jag har ju kört med den gamla buckliga och rostiga och sneda mässingsflottören förut, och med all rost i bottenhålet - om det nu har varit fel lock hela tiden kanske det gått bra ändå pga flottörens skavanker...men nu med ny fräsch flottör med rätta måtten blir det problem...rimligt.

Detta ska undersökas snarast. Tack för tipset! <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rengjöring av förgasare, då bör man använda en ultraljudstvätt för att få bort alla avlagringar i kanaler å sånt, kjell & co har en billig som presis räcker för en sachs/bing <!-- </EdIndex> --></div>
pehje

Inlägg av pehje »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->fast å andra sidan - med fel flottörhus med för lång hals borde väl flottören bli helt fastlåst och alltid stoppa besinflödet? Min flottör kan röra sig - med förgasaren lossmonterad kan man skaka den och höra hur flottören hoppar upp och ner i sina ändlägen...

hur långa är halsarna på de respektive flottörhuslocken? <!-- </EdIndex> --></div>
flora

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det skiljer nog en halv centimeter på halslängden på dom minst...men som sagt det var endast en tanke. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
pehje

Inlägg av pehje »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska kolla när jag kommer åt ikväll kanske.

Gamla och nya flottörerna är i alla fall exakt lika långa från bottenpinne till toppspets, det är jag säker på. <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om det vore halsen på locket skulle du kunna prova utan flottör det gjorde jag när min läckte innan jag köpte ny häll så det är fullt i koppen utan flottör på med locket starta puttra runt på parkeringen hemma och fyll på lite då och då. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
pehje

Inlägg av pehje »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bra idé. Även för andra flottörproblem som att den kanske kärvar fast i botten etc...går den bra utan flottör har vi ju isolerat problemet och kan försöka lösa det. <!-- </EdIndex> --></div>
pehje

Inlägg av pehje »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har undersökt flottörlocket - det har en hals på ca 1 cm.
Har undersökt flottörens funktion noggrannt och den löper fritt både upp i locket och ner i styrhålet i botten på huset - även med locket på fungerar den som den ska. Verkar som rätt lock tycker jag.

Har även kört motorn med flottör och lock bortplockat - men den beter sig likadant - dvs svårstartad, går en stund, dör etc.

Kan med detta utesluta flottören som källa till problemet.

När motorn går bra, och det gör den sporadiskt, varm, som kall, ja, då går den bra med kraft etc. Det känns inte som läckage i packningar etc. Ett mönster är möjligen att när den går så går den bra på fullgas/höga varv, men dör om jag drar av på gasen i tex nedförsbacke...den dör sällan eller aldrig medan den går för fullt. Vad betyder det i min felsökning?

Kan det vara något skräp i insuget eller lösa grejer inne i cylindern... själv har jag ingen koll på vad det skulle kunna vara. Kolvringar, del av packning som hamnat därinne som ibland hamnar i vägen för soppan eller dylikt?

Eller så är det tex glapp i tändspolen...men då borde den kunna dö även vid fullgas. Näe, det lutar mer åt något mekaniskt eller bensinrelaterat just nu.

Nästa steg får bli att plocka isär cylindern och börja undersöka där...ändå dax - dessutom verkar det vara fel cylinder - den är mycket större i sina yttermått än topplocket...kanske läge att försöka byta till en korrekt cylinder.

Om det inte hjälper får jag byta tändplattan - jag har ju en renoverad med bra spolar etc. <!-- </EdIndex> --></div>
NV

Inlägg av NV »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja jag tänker ju direkt på tändspolen. Motorn kan gå bra 10-15 minuter för att börja hacka innan den helt lägger av. Efter att ha kallnat brukar den starta bra igen om tändningen är rätt inställd för att återigen stanna när tändspolen blir för varm.
Har du tändningen felaktigt inställd kan den ju vara vrång att få igång även kall.
Även om du köpt ny tändspole så kan du fått någon skitspole som lägger av efter några minuter.
Det bästa vore om du kunde prova med att byta hela tändsystemet och ta hjälp av någon kunnig person som justerar in brytare och abriss till rätta värden.

Kolla även svänghjulets nock som lyfter brytarspetsen. Nocken brukar ibland ha gravrost och nöta ned klacken till brytarspetsen och då får du fel avstånd på brytaren.
Har du rost så putsa bara upp nocken igen så den blir slät.

Kondensatorn ska ju inte vara så svår att kontrollera med ett batteri till hjälp. Om du googlar upp P-O:s pyttipanna och vidare till recept så får du tips hur du gör för att kolla den. <!-- </EdIndex> --></div>
pehje

Inlägg av pehje »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tog loss cylinder och topp men det såg fint ut därinne.

Bytte till nya tändplattan och den här gången blev det rejäl skillnad - nu går den bra igen.

Tack för alla tips. Väntar med spänning på nästa problem att ta itu med :) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar