hackar o misständer
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
hackar o misständer
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Har precis införskaffat en monark mcb 1237 med sachcs 2 vxl hand och trampstart.
Har sökt lite här på forumet och börjar misstänka att min konding e på bommen.
Moppen starta mycket lätt skramlar inte alls och växlar löper fint. Ny flottör införskaffad då den gamla läckte ny nål då den gamla var repig o dan. rengjord förgasare ny slang o filter. Perfekt färg på stiftet så blandningen är rätt.
Men den misständer o har sig. Kan få dena att gå på fullgas med ett o annat bludder dock inget fyrtaktande utan mer som om man tryckte på dödaren emellanåt. på tom gång går den bra men kan kinka när man ska gasa lite i friläge.
Har läst här på forumet att man ska kunna koppla in en lös konding på kabeln som går till dödaren? Hur stannar man moppen sen? <!-- </EdIndex> --></div>
Har sökt lite här på forumet och börjar misstänka att min konding e på bommen.
Moppen starta mycket lätt skramlar inte alls och växlar löper fint. Ny flottör införskaffad då den gamla läckte ny nål då den gamla var repig o dan. rengjord förgasare ny slang o filter. Perfekt färg på stiftet så blandningen är rätt.
Men den misständer o har sig. Kan få dena att gå på fullgas med ett o annat bludder dock inget fyrtaktande utan mer som om man tryckte på dödaren emellanåt. på tom gång går den bra men kan kinka när man ska gasa lite i friläge.
Har läst här på forumet att man ska kunna koppla in en lös konding på kabeln som går till dödaren? Hur stannar man moppen sen? <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar igen.!
Men nu blir man förvirrad i den klistrade tråden om olja står det att sae 8/90 mäts enligt engelsk standard och motsvarar sae20 närmast tillhands skulle vara en 30 olja, nu är det väl så att ju högre tal ju tjockare olja eller?
Olje inblandning ska det vara så högt som 4%? Är det inte så att ju mer olja du har desto varmare går motorn men smörjer mer dessutom ska man gå ner i munstycksstorlek eftersom bränsleinblandningen blir magrare och vice versa? Dessutom är det väl betydligt bättre smörjegenskaper i moderna 2t oljor än de som fanns när det begav sig? <!-- </EdIndex> --></div>
Men nu blir man förvirrad i den klistrade tråden om olja står det att sae 8/90 mäts enligt engelsk standard och motsvarar sae20 närmast tillhands skulle vara en 30 olja, nu är det väl så att ju högre tal ju tjockare olja eller?
Olje inblandning ska det vara så högt som 4%? Är det inte så att ju mer olja du har desto varmare går motorn men smörjer mer dessutom ska man gå ner i munstycksstorlek eftersom bränsleinblandningen blir magrare och vice versa? Dessutom är det väl betydligt bättre smörjegenskaper i moderna 2t oljor än de som fanns när det begav sig? <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
En fundering här, kan man låta den gamla defekta kondingen sitta kvar? <!-- </EdIndex> --></div>Rexxy skrev:Kondensatorns hölje ska jordas, helst direkt på motorn för bästa kontakt.
2, 3 eller 4% 2-taktsolja fungerar bra.
Sachs ska ha SAE80 rak olja. 50 är nog lite för tunt.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Motoroljor har låga siffror, upp till 50-60, medan transmissionsoljorna ligger runtomkring 80. Man valde visst att ge transmissionsoljorna betydligt högre siffror för att undvika att motorolja och transmissionsolja förväxlas, så dom är inte graderade efter samma skala. En rak 50 motorolja bör vara betydligt tjockare än rak 80 transmissionsolja. <!-- </EdIndex> --></div>volvomannen skrev:Men nu blir man förvirrad i den klistrade tråden om olja står det att sae 8/90 mäts enligt engelsk standard och motsvarar sae20 närmast tillhands skulle vara en 30 olja, nu är det väl så att ju högre tal ju tjockare olja eller?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det är ju bättre smörjning i dagens oljor ja, men det går att köra på 4% utan problem om man vill. <!-- </EdIndex> --></div>
Motorolja SAE30 har samma viskositet som växellådsolja SAE80. Så tex SAE50 motorolja är tjockare än SAE50 växellådsolja. Gräsklipparolja (SAE30 motorolja) fungerar också bra. Ju högre siffra dessto tjockare ja.volvomannen skrev:Tackar igen.!
Men nu blir man förvirrad i den klistrade tråden om olja står det att sae 8/90 mäts enligt engelsk standard och motsvarar sae20 närmast tillhands skulle vara en 30 olja, nu är det väl så att ju högre tal ju tjockare olja eller?
Olje inblandning ska det vara så högt som 4%? Är det inte så att ju mer olja du har desto varmare går motorn men smörjer mer dessutom ska man gå ner i munstycksstorlek eftersom bränsleinblandningen blir magrare och vice versa? Dessutom är det väl betydligt bättre smörjegenskaper i moderna 2t oljor än de som fanns när det begav sig?
Det är ju bättre smörjning i dagens oljor ja, men det går att köra på 4% utan problem om man vill. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det ska fungera bra. <!-- </EdIndex> --></div>Pälle skrev:En fundering här, kan man låta den gamla defekta kondingen sitta kvar?Rexxy skrev:Kondensatorns hölje ska jordas, helst direkt på motorn för bästa kontakt.
2, 3 eller 4% 2-taktsolja fungerar bra.
Sachs ska ha SAE80 rak olja. 50 är nog lite för tunt.
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar för all hjälp.
Ett tips bara, jorda inte kondingen, det gjorde jag enligt instruktion från tidigare i tråden, gick lika dåligt. Isolerade den gick perfekt, dessutom kopplade jag in den längst upp på sladden närmast ljuskontakten gick hur bra som helst.
Och ja den gamla kondingen är kvar.
Oljan igen då, kunde man ha en rak 50 olja i eller ska man skaffa en 30 olja?
<!-- </EdIndex> --></div>
Ett tips bara, jorda inte kondingen, det gjorde jag enligt instruktion från tidigare i tråden, gick lika dåligt. Isolerade den gick perfekt, dessutom kopplade jag in den längst upp på sladden närmast ljuskontakten gick hur bra som helst.
Och ja den gamla kondingen är kvar.
Oljan igen då, kunde man ha en rak 50 olja i eller ska man skaffa en 30 olja?

Monark 1237 -74, 44 kmh
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ang kondingen. Om den inte är jordad fins det ingen vits med den. Sladden mellan spolen och brytaren skall vara kortast möjliga gäller samma för kondingen. Och bäst om den går i fria luften (ej genomförbart)
Spänningen på kortissladden är ca 200 volt. Det kan man bli varse om man har fel i omkopplaren.
Krav på bra isolering innanför sävnghjulet mellan spole, konding och brytare. luften kan bli joniserad och leder ström, spänning. När spänningen börjat "läcka" bildas det kol i isoleringen och större spänningsläckor uppstår. Gäller även tändspolen.
För att minska joniseringen av luft, har ex Sachs hål frammför tändplattan, som leder ut mellan den dubbla delen av vevhuset, till friska luften.
Erfarenheterna av detta visar att motorn missar lite på tändningen, då har en spänningsläcka börjat (kan vara andra fel, som vi kan läsa om här, att folk byter massa delar) Sedan går moppen bra när den är kall, Då är inte luften joniserad än och leder inte ström. Sedan blir sänningsläckan större och större och motorn startar inte till slut.
En vanlig orsak är att man petar av tändhatten när motorn är igång. Tändspänningen som ligger på ca 30 000 volt söker sig fortfarande till jord och hoppar över där isoleringen är som svagast. Genast har vi ett hål i isoleringen som har blivit förkolnat och leder spänning.
Alltså petra inte av tändhatten för att stanna. Kasta alla tändhattar med störningsskydd. Ett stift med för stort avstånd kan också vara orsaken. Ett skitit och igengrott stift leder ju spänning bra till jord, det förstör ingen spole, men ger en dålig eller ingen gnista. <!-- </EdIndex> --></div>
Spänningen på kortissladden är ca 200 volt. Det kan man bli varse om man har fel i omkopplaren.
Krav på bra isolering innanför sävnghjulet mellan spole, konding och brytare. luften kan bli joniserad och leder ström, spänning. När spänningen börjat "läcka" bildas det kol i isoleringen och större spänningsläckor uppstår. Gäller även tändspolen.
För att minska joniseringen av luft, har ex Sachs hål frammför tändplattan, som leder ut mellan den dubbla delen av vevhuset, till friska luften.
Erfarenheterna av detta visar att motorn missar lite på tändningen, då har en spänningsläcka börjat (kan vara andra fel, som vi kan läsa om här, att folk byter massa delar) Sedan går moppen bra när den är kall, Då är inte luften joniserad än och leder inte ström. Sedan blir sänningsläckan större och större och motorn startar inte till slut.
En vanlig orsak är att man petar av tändhatten när motorn är igång. Tändspänningen som ligger på ca 30 000 volt söker sig fortfarande till jord och hoppar över där isoleringen är som svagast. Genast har vi ett hål i isoleringen som har blivit förkolnat och leder spänning.
Alltså petra inte av tändhatten för att stanna. Kasta alla tändhattar med störningsskydd. Ett stift med för stort avstånd kan också vara orsaken. Ett skitit och igengrott stift leder ju spänning bra till jord, det förstör ingen spole, men ger en dålig eller ingen gnista. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Joniseringen av luften bildas där det fins gnista, alltså vid brytaren.
Den som lekt med en liten elmotor till leksak kan känna att det bildas en konstig lukt när man kör motorn.
I högspänningslabb hoppar en gnista mellan två kulor, den skulle inte hoppa om det inte fans joniserad luft, eller vakum. <!-- </EdIndex> --></div>
Den som lekt med en liten elmotor till leksak kan känna att det bildas en konstig lukt när man kör motorn.
I högspänningslabb hoppar en gnista mellan två kulor, den skulle inte hoppa om det inte fans joniserad luft, eller vakum. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok
Back to the drawingboard! Som gråben skulle sagt.
Låter ju logiskt det ni säger om kondingen... tänkte inte på att den jordar i plattan.
Hur somhelst Den sitter nu längst uppe vid omkopplaren är jordad, och moppen går bra. Får nöja mig ett tag med det vill ju köra lite oxå!
Men någon form av överslag är där för när jag tvätta av den gick den dåligt igen men när den torka så gick det fint igen.
Tacka för all hjälp.
På återseende. <!-- </EdIndex> --></div>
Back to the drawingboard! Som gråben skulle sagt.
Låter ju logiskt det ni säger om kondingen... tänkte inte på att den jordar i plattan.
Hur somhelst Den sitter nu längst uppe vid omkopplaren är jordad, och moppen går bra. Får nöja mig ett tag med det vill ju köra lite oxå!
Men någon form av överslag är där för när jag tvätta av den gick den dåligt igen men när den torka så gick det fint igen.
Tacka för all hjälp.
På återseende. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha så var det dags igen för fler dumma fågor. 
Moppen går bra nu sånär som på ett infernaliskt taktande. Skruvar på munstycket gradvis under färd så slutar det till slut, men då är där inget låg och mellanregister överuvudtaget.
Några ideer tips? <!-- </EdIndex> --></div>

Moppen går bra nu sånär som på ett infernaliskt taktande. Skruvar på munstycket gradvis under färd så slutar det till slut, men då är där inget låg och mellanregister överuvudtaget.
Några ideer tips? <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh