Bröööl-dämpning
Bröööl-dämpning
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej.
Har någon tips på hur man kan minska insugningsbrölet från en kyrkportare med luftburk med sidoanslutning för filtret.
Blir en jäkla massa mil på moppen för mig och nu börjat jag tröttna på ljudet.
att jaga "gråburk" känns inte aktuellt pga prisbilden.
mvh Ricky <!-- </EdIndex> --></div>
Har någon tips på hur man kan minska insugningsbrölet från en kyrkportare med luftburk med sidoanslutning för filtret.
mvh Ricky <!-- </EdIndex> --></div>
- pangerva
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ta en öppnad ölburk och gör hål i sidan. Klipp försiktigt ut efter att ha ritat kryss likt en stjärna, vik ut och anslut med slangklämma och täta med silikon efter behov.
Som farbror Frej sa "vips så har du en luftburk"
<!-- </EdIndex> --></div>
Som farbror Frej sa "vips så har du en luftburk"

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En enkel och effektiv (insugnings)ljuddämpare får man med en behållare med pip. På gamla bilar är "pipen" utåt (luftrenaren) och på mopeder är pipen som regel inåt i behållaren (luftburken). Det kan vara en eller flera pipar men det är den totala genomströmningsarean som räknas. T.ex. hade Zündapp en pip medan HVA Flintan hade tre och JLO Piano en pip fastän förberedd för två pipar.
Avgasljuddämparna på gamla Monarkmopeder är ett tydligt exempel på det här systemet. Sedan finns det andra system, t.ex. genomströmning i ett perforerat rör genom en behållare där insugningsluft eller avgaser passerar. Jämför kromade avgaspipan på gamla VW bubblan.
Nu ska jag sluta pipa och gå ut en stund innan det blir mörkt...
Avgasljuddämparna på gamla Monarkmopeder är ett tydligt exempel på det här systemet. Sedan finns det andra system, t.ex. genomströmning i ett perforerat rör genom en behållare där insugningsluft eller avgaser passerar. Jämför kromade avgaspipan på gamla VW bubblan.
Nu ska jag sluta pipa och gå ut en stund innan det blir mörkt...

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->56:an menar nog det lilla "röret" som sitter i insugningsljuddämparna på vissa Pallasförgasare och F-50 eller Golden-Champ.. <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ljudet kommer från den luftpuff som bildas när kolven (eller redventil)öppnar för undrtrycket i vevhuset.
En metod är att öppna för undertrycket tidigare (min metod
)
Ja det blir en ljudbang där och den går vilse om man har rör i luftburken som beskrivits. <!-- </EdIndex> --></div>
En metod är att öppna för undertrycket tidigare (min metod

Ja det blir en ljudbang där och den går vilse om man har rör i luftburken som beskrivits. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hemma igen efter en kvällstur per militärcykel....
En "insugningsljuddämpare" av genomströmningstyp kan ni se på den här Roots-kompressorn:
http://www.alfredssonsmaskin.com/bilder/blasmaskin.jpg
Inte helt omöjligt jag gör något experiment med en liknande fastän betydligt mindre för moped framledes. Tompa har en Frej jag är sugen på och dom tidiga mopederna saknade oftast insugningsljuddämpning och förorsakar ett irriterande ljud jag aldrig gillat.
På mopeden nedan gjorde jag en insugningsljuddämpare av ett lock till en sprejburk. Det var en amerikansk sprejburk med andra standardmått och locket passade precis på Bingfuggen. Mopeden köptes ny från Sigfrid Carlssons Cykelaffär Timmermansgatan i Kalmar 1970 och bilden är tagen 1976. Jag själv tog över mopeden billigt som skrot i en låda. Framgaffel, avgasrör m.m. köptes nytt för reservdelar fanns då fortfarande. Styre och styrfästen är rejäla grejer från HVA Silverpil. Bilden är tagen på vägen till gokartbanan i Kläckeberga strax utanför Kalmar. Kameran är en Kodak Instamatic Pocket.
Efter ett par år sålde jag mopeden till en av syrrans ungdomskompisar och han behöll den faktiskt väldigt länge men sålde den i sin tur för så där ett femtontal år sedan. Var mopeden är idag vet jag inte. Den här mopeden är den första och hittills enda jag gjort tändinställning på med stroboskoplampa...
Likaså mätte jag belysningsspolens spänning vid olika belastningar och varvtal för jag hade börjat bli el-intresserad då. 
En "insugningsljuddämpare" av genomströmningstyp kan ni se på den här Roots-kompressorn:
http://www.alfredssonsmaskin.com/bilder/blasmaskin.jpg
Inte helt omöjligt jag gör något experiment med en liknande fastän betydligt mindre för moped framledes. Tompa har en Frej jag är sugen på och dom tidiga mopederna saknade oftast insugningsljuddämpning och förorsakar ett irriterande ljud jag aldrig gillat.
På mopeden nedan gjorde jag en insugningsljuddämpare av ett lock till en sprejburk. Det var en amerikansk sprejburk med andra standardmått och locket passade precis på Bingfuggen. Mopeden köptes ny från Sigfrid Carlssons Cykelaffär Timmermansgatan i Kalmar 1970 och bilden är tagen 1976. Jag själv tog över mopeden billigt som skrot i en låda. Framgaffel, avgasrör m.m. köptes nytt för reservdelar fanns då fortfarande. Styre och styrfästen är rejäla grejer från HVA Silverpil. Bilden är tagen på vägen till gokartbanan i Kläckeberga strax utanför Kalmar. Kameran är en Kodak Instamatic Pocket.
Efter ett par år sålde jag mopeden till en av syrrans ungdomskompisar och han behöll den faktiskt väldigt länge men sålde den i sin tur för så där ett femtontal år sedan. Var mopeden är idag vet jag inte. Den här mopeden är den första och hittills enda jag gjort tändinställning på med stroboskoplampa...

-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fram Speed och den behövde man stoboskåplapa till.
Förr när jag åkte enpetad Mustang, fans en slang som gick in i ramen, mellan lyftfilter och ramen. Där fungerade ramen som ljuddämpare. Luften kom in genom ramröret under sadeln. Fans på flera märken.
Men den slangen blev snart trasig och byttes mot en rund ketchupflaska med urskuren botten. botten av flaskan sattes med slangklämma mot förgasaren. Gängade korken och "plastpluppen" därunder tog man bort och satte i ett vp rör, ett gult plaströr som elkablar går i. Röret var ca 10 cm. En mycket efektiv insugningsdämpare. <!-- </EdIndex> --></div>
Förr när jag åkte enpetad Mustang, fans en slang som gick in i ramen, mellan lyftfilter och ramen. Där fungerade ramen som ljuddämpare. Luften kom in genom ramröret under sadeln. Fans på flera märken.
Men den slangen blev snart trasig och byttes mot en rund ketchupflaska med urskuren botten. botten av flaskan sattes med slangklämma mot förgasaren. Gängade korken och "plastpluppen" därunder tog man bort och satte i ett vp rör, ett gult plaströr som elkablar går i. Röret var ca 10 cm. En mycket efektiv insugningsdämpare. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hade Ketchupflaska på min Golden Champ när jag var 15
Men den satt riktad framåt som en tratt
Jag trodde det skulle bli "turboeffekt" av fartvinden
Men jag märkte ingen skillnad men man fick sätta i större munstycke så det blev någon skillnad iallafall <!-- </EdIndex> --></div>
Men jag märkte ingen skillnad men man fick sätta i större munstycke så det blev någon skillnad iallafall <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers 

Re: Bröööl-dämpning
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Håller med , jag kör med modellen utan sidohålRicky skrev:Hej.
mvh Ricky
Tar ett tag , sen blir det rena ketchupeffektenBraxmatte skrev:Jag hade Ketchupflaska på min Golden Champ när jag var 15
Men jag märkte ingen skillnad men man fick sätta i större munstycke så det blev någon skillnad iallafall