fläktkyld till luftkyld, sachs 3pet hand
fläktkyld till luftkyld, sachs 3pet hand
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"Råkade" som vanligt ringa på en annons för att kolla läget på en motor, slutade med att jag köpte den såklart..!
Tanken är att jag ska ha en lite roligare motor till min Cr2000 58.a än original motorn 2vxl hand, vill heller inte trimma den motorn då jag har kvitto med matchnings numbers.
Så iallafall jag köpte en Sachs 3vxl hand fläktkyld som suttit på en flaka, 1200kr komplett med förgasare,cylinder,topplock samt vxl och gasreglage, någon kåpa saknades till fläktkylningen annars var den komplett.
Så nu till min fråga, Vad behöver jag för att bygga om den till en vanlig fartvindskyld? Större cylinder? Några kåpor?
...den kommer väl att passa i min 2000 ram? =/ <!-- </EdIndex> --></div>
Tanken är att jag ska ha en lite roligare motor till min Cr2000 58.a än original motorn 2vxl hand, vill heller inte trimma den motorn då jag har kvitto med matchnings numbers.
Så iallafall jag köpte en Sachs 3vxl hand fläktkyld som suttit på en flaka, 1200kr komplett med förgasare,cylinder,topplock samt vxl och gasreglage, någon kåpa saknades till fläktkylningen annars var den komplett.
Så nu till min fråga, Vad behöver jag för att bygga om den till en vanlig fartvindskyld? Större cylinder? Några kåpor?
...den kommer väl att passa i min 2000 ram? =/ <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja, den passar.
tror det är samma cylinder.
du lär byta kåpan på tändningssidan. bort med mellankåpan och fläktkåpan. sen dit med en som passar på vindkyld.
hastighetsmätardrivningen sitter ju som en lös enhet på fläktkylda, men på vindskylda sitter den i kåpan. <!-- </EdIndex> --></div>
tror det är samma cylinder.
du lär byta kåpan på tändningssidan. bort med mellankåpan och fläktkåpan. sen dit med en som passar på vindkyld.
hastighetsmätardrivningen sitter ju som en lös enhet på fläktkylda, men på vindskylda sitter den i kåpan. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Den kommer att utrustas med 3,5hk cylinder och en 12mm förgasare <!-- </EdIndex> --></div>
tycker det ser så tråkigt ut med fläktkylda, blir nog att börja leta efter en vänsterkåpa. Du har ingen liggandes?Conrad Engström skrev:Flakamotorn har (om det fins) mätardrivningen på höger sida ner i motorn.
Cylinder och topp är mindre. Vänster kåpa måste bytas, växer inte på trän
Jag skulle köra med fläktkylning och en 3,5 cylinder.

Den kommer att utrustas med 3,5hk cylinder och en 12mm förgasare <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 471
- Blev medlem: 08 jan 2010, 00:00
- Ort: Lödöse
- knilsknilsson
- Forumsponsor
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ja P-plats.se här på forumet gör det på en av sina raketer. Han påstår att det går bra, men på sommrarna får han köra utan porthålskåporna <!-- </EdIndex> --></div>Amstaff_Loco skrev:Om jag får kapa tråden litehur funkar de att köra en fläktkyld cylinder på en luftkyld motor?
Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
- knilsknilsson
- Forumsponsor
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Här är tråden: http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=4865&highlight=g%E4ngade+h%E5let+++cylindern&mforum=raketsport <!-- </EdIndex> --></div>
knilsknilsson skrev:Ja P-plats.se här på forumet gör det på en av sina raketer. Han påstår att det går bra, men på sommrarna får han köra utan porthålskåpornaAmstaff_Loco skrev:Om jag får kapa tråden litehur funkar de att köra en fläktkyld cylinder på en luftkyld motor?
Här är tråden: http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=4865&highlight=g%E4ngade+h%E5let+++cylindern&mforum=raketsport <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
-
- Inlägg: 471
- Blev medlem: 08 jan 2010, 00:00
- Ort: Lödöse
-
- Inlägg: 178
- Blev medlem: 25 okt 2010, 23:00
- Ort: Bjursås, Dalarna <33
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Satan! vad lack man kan blir! ringde säljaren idag kl 12.00 som vi hade bestämt och skulle höra om det passade att jag hämtade motorn vid 15.00,
Då säger han att allt är sålt!!!! inkl motorn han sålde till mig igår!
Fan vad trött man blir på dessa oseriösa säljare som finns..
Neifelheim kanske var/är en polare till dig då han även hade dina flakor att sälja? ..isåfall kan du hälla en spann vatten/urin över han ifrån
<!-- </EdIndex> --></div>
Då säger han att allt är sålt!!!! inkl motorn han sålde till mig igår!
Fan vad trött man blir på dessa oseriösa säljare som finns..
Neifelheim kanske var/är en polare till dig då han även hade dina flakor att sälja? ..isåfall kan du hälla en spann vatten/urin över han ifrån

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->dom där motorerna kan man fynda på tyska ebay. men se upp så du inte köper en sån som bjursingen har. 50/3D. dom sitter för det mesta på en mofa som heter hercules G3. Dom har samma kedjelinje som fotväxlade motorerna. och växelkåporna passar inte heller till dom smalare treväxlade motorerna som vi brukar kalla packmoppemotorn.
Lättast ser du skillnad på hur långt det är mellan kick/tramp-startmekanismens hus på blocket och fästplanet för växelkåpan. eller placeringen av främre skruven som håller fast växelkåpan. på tidigare årgångar av den smala motorn saknas den t.o.m.
Även motorer med 3,2 och 3,8 hk cylindrar dyker upp då och då.
Päromformade membrancylindrar är heller inte direkt ovanliga där.
Var rädd om motorkuddarna till din tvåväxlade. dom blev längre i slutet på 60-talet, så dom får du inte in i din ram. aluminiumet i blocken är lätt att justera, men kuddarna jobbigare.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Lättast ser du skillnad på hur långt det är mellan kick/tramp-startmekanismens hus på blocket och fästplanet för växelkåpan. eller placeringen av främre skruven som håller fast växelkåpan. på tidigare årgångar av den smala motorn saknas den t.o.m.
Även motorer med 3,2 och 3,8 hk cylindrar dyker upp då och då.
Päromformade membrancylindrar är heller inte direkt ovanliga där.
Var rädd om motorkuddarna till din tvåväxlade. dom blev längre i slutet på 60-talet, så dom får du inte in i din ram. aluminiumet i blocken är lätt att justera, men kuddarna jobbigare.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>