fläktkyld till luftkyld, sachs 3pet hand

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Oldie
Inlägg: 750
Blev medlem: 06 dec 2010, 00:00
Ort: Växjö

fläktkyld till luftkyld, sachs 3pet hand

Inlägg av Oldie »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"Råkade" som vanligt ringa på en annons för att kolla läget på en motor, slutade med att jag köpte den såklart..!

Tanken är att jag ska ha en lite roligare motor till min Cr2000 58.a än original motorn 2vxl hand, vill heller inte trimma den motorn då jag har kvitto med matchnings numbers.

Så iallafall jag köpte en Sachs 3vxl hand fläktkyld som suttit på en flaka, 1200kr komplett med förgasare,cylinder,topplock samt vxl och gasreglage, någon kåpa saknades till fläktkylningen annars var den komplett.

Så nu till min fråga, Vad behöver jag för att bygga om den till en vanlig fartvindskyld? Större cylinder? Några kåpor?


...den kommer väl att passa i min 2000 ram? =/ <!-- </EdIndex> --></div>
sedated
Inlägg: 32
Blev medlem: 01 sep 2010, 23:00

Inlägg av sedated »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja, den passar.

tror det är samma cylinder.

du lär byta kåpan på tändningssidan. bort med mellankåpan och fläktkåpan. sen dit med en som passar på vindkyld.

hastighetsmätardrivningen sitter ju som en lös enhet på fläktkylda, men på vindskylda sitter den i kåpan. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Flakamotorn har (om det fins) mätardrivningen på höger sida ner i motorn.
Cylinder och topp är mindre. Vänster kåpa måste bytas, växer inte på trän
Jag skulle köra med fläktkylning och en 3,5 cylinder. <!-- </EdIndex> --></div>
Oldie
Inlägg: 750
Blev medlem: 06 dec 2010, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av Oldie »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Flakamotorn har (om det fins) mätardrivningen på höger sida ner i motorn.
Cylinder och topp är mindre. Vänster kåpa måste bytas, växer inte på trän
Jag skulle köra med fläktkylning och en 3,5 cylinder.
tycker det ser så tråkigt ut med fläktkylda, blir nog att börja leta efter en vänsterkåpa. Du har ingen liggandes? :)
Den kommer att utrustas med 3,5hk cylinder och en 12mm förgasare <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vänsterkåpOR <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco
Inlägg: 471
Blev medlem: 08 jan 2010, 00:00
Ort: Lödöse

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om jag får kapa tråden lite :oops: hur funkar de att köra en fläktkyld cylinder på en luftkyld motor? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Inlägg: 1361
Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amstaff_Loco skrev:Om jag får kapa tråden lite :oops: hur funkar de att köra en fläktkyld cylinder på en luftkyld motor?
Ja P-plats.se här på forumet gör det på en av sina raketer. Han påstår att det går bra, men på sommrarna får han köra utan porthålskåporna <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Inlägg: 1361
Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
knilsknilsson skrev:
Amstaff_Loco skrev:Om jag får kapa tråden lite :oops: hur funkar de att köra en fläktkyld cylinder på en luftkyld motor?
Ja P-plats.se här på forumet gör det på en av sina raketer. Han påstår att det går bra, men på sommrarna får han köra utan porthålskåporna

Här är tråden: http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=4865&highlight=g%E4ngade+h%E5let+++cylindern&mforum=raketsport <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Amstaff_Loco
Inlägg: 471
Blev medlem: 08 jan 2010, 00:00
Ort: Lödöse

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja jag läste den precis :D men på en compact så borde de funka då? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mattias-M
Inlägg: 885
Blev medlem: 22 okt 2010, 23:00
Ort: Finspång

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amstaff_Loco skrev:Ja jag läste den precis :D men på en compact så borde de funka då?
de funkar, en kompis till mig har gjort de bra många år nu. Men de blir lite varmare. <!-- </EdIndex> --></div>
bjursingen
Inlägg: 178
Blev medlem: 25 okt 2010, 23:00
Ort: Bjursås, Dalarna <33

Inlägg av bjursingen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har vad du behöver men de ska jag själv ha :mutt: <!-- </EdIndex> --></div>
Oldie
Inlägg: 750
Blev medlem: 06 dec 2010, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av Oldie »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Satan! vad lack man kan blir! ringde säljaren idag kl 12.00 som vi hade bestämt och skulle höra om det passade att jag hämtade motorn vid 15.00,
Då säger han att allt är sålt!!!! inkl motorn han sålde till mig igår!

Fan vad trött man blir på dessa oseriösa säljare som finns..


Neifelheim kanske var/är en polare till dig då han även hade dina flakor att sälja? ..isåfall kan du hälla en spann vatten/urin över han ifrån :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->dom där motorerna kan man fynda på tyska ebay. men se upp så du inte köper en sån som bjursingen har. 50/3D. dom sitter för det mesta på en mofa som heter hercules G3. Dom har samma kedjelinje som fotväxlade motorerna. och växelkåporna passar inte heller till dom smalare treväxlade motorerna som vi brukar kalla packmoppemotorn.
Lättast ser du skillnad på hur långt det är mellan kick/tramp-startmekanismens hus på blocket och fästplanet för växelkåpan. eller placeringen av främre skruven som håller fast växelkåpan. på tidigare årgångar av den smala motorn saknas den t.o.m.
Även motorer med 3,2 och 3,8 hk cylindrar dyker upp då och då.
Päromformade membrancylindrar är heller inte direkt ovanliga där.

Var rädd om motorkuddarna till din tvåväxlade. dom blev längre i slutet på 60-talet, så dom får du inte in i din ram. aluminiumet i blocken är lätt att justera, men kuddarna jobbigare.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar