<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, ivrigt påhejad så hamnar Bimsan även på detta forum. Denna något bedagade, vita skönhet började sitt liv som firmabil på Rank Xerox i Stockholm (ett något udda val redan 1973?!) och hamnade åtta ägare senare hos mig i höstas när jag behövde en pendlingsbil till jobbet på Bim Kemi (därav namnet, samt att familjens bilars namn alltid ska börja på B).
Och vilken dag vore lämpligare att lägga upp henne än idag, när hon just klarat efterkontrollen av några "tvåor" och därmed är klar för ytterligare två år på de västsvenska vägarna!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->härligt Janne.. de gammla saabarna är ju verkligen roliga bilar..har en del kul minnen med v4 orna..riktigt synd att min saab 95 var för mycket jobb på annars hade jag ju haft den kvar.. men ligger jämt på spaning efter en sådan som är i hyggligt skick.. <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ÄLSKAR V4 Har haft 5st varav en rallybil som jag körde i tre år, och en 95:a .
På 80talet byggde vi en 1700 V4 med Garret T3 och special2 lådan..Hej å hå vad det spann fint på 4:an <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tycker V4:an är ett bra val som ersättare till tvåtaktaren. Men det märks att motorn inte är byggd för Saaben: Om det är trångt och svårmekat någonstans på bilen så är det just runt motorn. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bakrutefläkt. Hittade på en marknad en tysktillverkad tillbehörsfläkt som jag gissar är NOS från 80-talet. Passade utmärkt i Bimsan som inte har elbakruta. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag vet inte om det är allergi eller vad. men när jag sätter mig bakom ratten i en V4 så växer det ut 2 horn i pannan på mig.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns ett gäng Ford V6 som passar rakt på växellådan i dom saabarna, förvisso blir det väl runt 150hk som bäst men det är ju i alla fall betydligt roligare än fyrans 65hk. Men ska det vara roligt utan att sprida växellådsbitar över vägen behöver man en av dom mindre vanliga stabilare växellådorna... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har samma sjukdom. Horn som växer ut och särskilt om det är krokig grusväg. Har en 68 V4 med Gt ratt Saab orginal. Dessutom dom fina aluminiumfälgarna, inte fotbollsfälgarna. <!-- </EdIndex> --></div>
G-son skrev:Det finns ett gäng Ford V6 som passar rakt på växellådan i dom saabarna, förvisso blir det väl runt 150hk som bäst men det är ju i alla fall betydligt roligare än fyrans 65hk. Men ska det vara roligt utan att sprida växellådsbitar över vägen behöver man en av dom mindre vanliga stabilare växellådorna...
Det är 2,3 sexan som passar (tror det finns 2,0 också) men en sån är det väl inga 150 kusar i <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En snabb googling säger att tysktillverkade (Cologne-familjen) Ford V6 ska passa, och såna finns med volym uppåt tre liter i alla fall. <!-- </EdIndex> --></div>