Målilla motormuseum & marknad

Här kan du lägga upp bilder från mopedturer, museum, rally eller skapa en bildtråd om något speciellt
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Kontakt:

Målilla motormuseum & marknad

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var på målilla veteran och samlarmarknad idag. Besökte även motormuseet.
Här kommer lite bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, det var fina bilder...

...men hur var det på marknaden då, fanns där nå't att ha? Dyrt eller billigt? Köpte du nå't? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Jo, det var fina bilder...

...men hur var det på marknaden då, fanns där nå't att ha? Dyrt eller billigt? Köpte du nå't?
Det var mer marknadsstånd än jag trodde det skulle vara. det fanns både cyklar, mopeder, delar, andra motorer, litteratur, båtmotorer, krimskrams, godis mm. Vissa hade riktigt bra priser t.ex på kompletta moppar låg priset på ca 3500-4500 kr. vissa hade hutlösa priser på delar (speciellt på renoverade motorer) och andra verkade som de ville ge bort sakerna. Det enda jag köpte var en Nymans skruvmejsel till verktygssatsen. Men jag fick fina körerfarenheter då jag övningskörde både dit och hem, jag har aldrig kört så långt eller så fort någon gång innan :D <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för informationen Nils :)

Jag ville mest veta så det inte var endast mest bildelar som det kan vara på andra veteranmarknader.

Jag brukar besöka Motorns Dag där i Målilla och det är väldigt kul tycker jag. Även då finns en veteranmarknad med allt möjligt och även mopeddelar. Tyvärr lätt hänt dra hem en hög billiga grejer till kanske ingen nytta än satsa samma slant på något riktigt. Sist kollade jag in en gammal Monark tvåhjulig transportcykel för 1000 kronor. Den var faktiskt riktigt bra och så gott som helt original men jag köpte den inte. Istället blev det en massa annat småkrafs för bortåt 600 kronor. Vart det är nu vet jag inte. Hade jag köpt cykeln istället så hade jag vetat precis. :P <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
knilsknilsson skrev:Det var mer marknadsstånd än jag trodde det skulle vara. det fanns både cyklar, mopeder, delar, andra motorer, litteratur, båtmotorer, krimskrams, godis mm. Vissa hade riktigt bra priser t.ex på kompletta moppar låg priset på ca 3500-4500 kr. vissa hade hutlösa priser på delar (speciellt på renoverade motorer) och andra verkade som de ville ge bort sakerna....
Var där idag söndag :lol: Det sas att det var flera stånd och knallar på lördagen... Annars är jag beredd att hålla med i det du skriver... utom möjligen det sista eller var det där jag köpte lådan... :roll:

En Crescent "bruksmoped" med Flinta motor kostade 4500 kronor och en Novolette 5500 när jag frågade...

På sista bilden ovan är det en röd moped bakom den blå Rex 98:an. Den mopeden är ny för mej. Har aldrig sett någon sådan tidigare men däremot har jag läst namnet någonstans och förmodligen i någon gammal Hööks katalog. Det är i alla fall en Rex Vicoped med Victoria FM38L motor. Det är Sven-Erik, en av funktionärerna som äger den. Han ville sälja den till mig men jag kunde tyvärr inte... Nu vet jag i alla fall vad "Vicoped" syftar till och det är motorn. Det är ju en Victoria motor :lol: Den var i alla fall gammal. 1953 års modell enligt Sven-Eric. Han påstod också att det fanns olika versioner av den motorn med olika effekter. Jag är beredd att hålla med för jag minns jag körde en sådan någon gång när jag var 13-14 som var riktigt snabb för sina 38cc.

I en låda låg en "fiskstjärtljuddämpare" till en sådan Rex Vicoped men jag gick aldrig tillbaka och köpte den... Antingen glömde jag, eller var jag trött, tankspridd, mätt på grejer eller vad det nu var.... :?

Hur är det egentligen med veteranmarknader, ångrar man mest det man köpt eller det man inte köpte? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar