<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej,
Min fråga är huruvida svänghjulet skall snurra kontinuerligt när man trampar eller ej. Mitt svänghjul gör ej detta och det känns väldigt konstigt, kan det vara så att jag har haft i fel olja och att det på så sätt blir för trögt? den startade efter att fixat tändningen och rengjort förgasaren men efter en premiärtur på några minuter samt en längre på kanske 20min så vill den inte starta igen.
Det som händer med svänghjulet är att det snurrar något varv sen är det som att det tvekar eller att det blir för trögt och det stannar upp en liten liten stund för att sedan snurra något varv igen.
Hoppas någon har någon ide eller iaf kan svara på hur svänghjulet skall bete sig <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan du se om vevaxeln snurrar? Om axeln snurrar men inte svänghjulet är det ju infästningen på konan som är felaktig, kanske krysskilen (men denna skall primärt inte hålla svänghjulet, utan bara styra det till rätt position). Om det är hela vevpartiet som "tvekar" när du trampar är det kopplingen som slirar, det behöver inte vara nåt större problem bara du får tillräckligt med snurr för att starta motorn. När motorn sen får upp varvet kastas oljan mellan lamellerna ut och det slirar mindre, eller förhoppningsvis inte alls. Om sliret kvarstår när du kör bör du ju göra en felsökning på kopplingen. Det kan vara; inställning via centrumskruven, för mycket olja, dåliga lameller, skev eller på annat sätt defekt kopplingkorg eller dåliga fjädrar tex. <!-- </EdIndex> --></div>
ogge skrev:Hej,
Det som händer med svänghjulet är att det snurrar något varv sen är det som att det tvekar eller att det blir för trögt och det stannar upp en liten liten stund för att sedan snurra något varv igen.
Hoppas någon har någon ide eller iaf kan svara på hur svänghjulet skall bete sig
På din beskrivning så verkar det som ett helt normalt beteende på en mopedmotor, vid kompressionstakten går det lite trögt innan kolven vänder, det kan upplevas som den hackar. Går den bara lätt runt när du kickar så har du nog ingen kompression, då blir den väldigt svårstartad.
Du får nog söka vidare på någon annan felkälla om mopeden inte startar. <!-- </EdIndex> --></div>