<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en Tomos TS50 72:a
Jag har efter lamellbyte kört på SAE30 olja men tycker att växlarna är â€svåra†att få i när oljan blivit varm = det känns som om den inte kopplar ur tillräckligt. Har ej detta problem vid kall motor.
Kör jag på fel olja tro?
Någom oljekunnig som har ngn rekommendation? <!-- </EdIndex> --></div>
Olja?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fick svar från annat håll. Rekommendationen var SAE 40/50. Testade SAE50 vilket inte gick så bra. Klibbade ihop totalt 
Sen har jag från ett Serbiskt Tomos-forum fått rekommendationen att köra på 15w-40. Tydligen är det den oljan Tomos själva rekommenderar.
Testade med 5W-40 igårkväll och det funkade men skall ikväll byta olja för 5:e gången på lika många dagar till 15w-40. <!-- </EdIndex> --></div>

Sen har jag från ett Serbiskt Tomos-forum fått rekommendationen att köra på 15w-40. Tydligen är det den oljan Tomos själva rekommenderar.
Testade med 5W-40 igårkväll och det funkade men skall ikväll byta olja för 5:e gången på lika många dagar till 15w-40. <!-- </EdIndex> --></div>
Tomos TS50 -72, Puch Florida -64
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låter skumt att du skall ha motorolja i en växellåda
<!-- </EdIndex> --></div>

Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->SAE 80 är en ganska tjock växellådsolja och det jag föredrar att ha i mina motorer, tycker det går lite tystare med den oljan, vad jag vet skall dock SAE 30 motoroljan vara ganska likvärdig en SAE 80, men jag är av uppfattningen(och detta är vad jag tycker inget som jag prackar på andra
) att det skall vara en växellådsolja i en gammal moppe motor och inte en motorolja och jag eftersom jag har motorer som gått sen 60 talet med SAE 80 olja och det var den oljan som skulle vara i så ser jag ingen anledning att ha något annat. <!-- </EdIndex> --></div>

Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Tror jag skiter i vännerna på Balkan å testar med SAE80Johan Lat skrev:SAE 80 är en ganska tjock växellådsolja och det jag föredrar att ha i mina motorer, tycker det går lite tystare med den oljan, vad jag vet skall dock SAE 30 motoroljan vara ganska likvärdig en SAE 80, men jag är av uppfattningen(och detta är vad jag tycker inget som jag prackar på andra) att det skall vara en växellådsolja i en gammal moppe motor och inte en motorolja och jag eftersom jag har motorer som gått sen 60 talet med SAE 80 olja och det var den oljan som skulle vara i så ser jag ingen anledning att ha något annat.

Tomos TS50 -72, Puch Florida -64