Raketsports receptbank!!

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Amstaff_Loco

Raketsports receptbank!!

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då de finns alla möjliga åldrar på forumet å där folk bor i hela vårt avlånga land så finns det säkert massa goa mat recept som folk har snappat upp genom åren, Jag startar denna tråden för att få lite ny "krydda" på vardagen, så va inte rädda för att dela med er av era "hemliga" recept :wink: :D

Här följer ett recept som vi i familjen tycker väldigt mycket om:

4 Kycklingfiléer
1 pkt Bacon
1 Purjolök
2 Vitlöksklyftor
1 litet pkt Philadelphiaost
2 msk chillisås
3 dl grädde
Riven ost
1½ dl vitt vin

Linda bacon runt kycklingfiléerna, Salta och peppra och bryn.
Klipp resten av baconet, stek även ner purjolöken och pressa ner vitlök.
Slå på grädden, vin och chilisås och låt koka upp.
Lägg i Philadelphiaosten och rör om tills den smält.
Häll i en ungssäker form och lägg även i de baconlindade filéerna.
Strö över riven ost och grädda ca 30 min i 225 grader.

Servera gärna med nykokt ris.
Smaklig måltid!

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det där både lät och såg smaskigt ut. Ska testas! <!-- </EdIndex> --></div>
tture

Inlägg av tture »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->mm ser grymt gott ut .ska prova jag med .Tack <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bidrar själv med en mustig korvstroganoff vars recept jag förädlat under många år, ungarna älskar den.

Alla mängder är ungefärliga, på en höft.

Till 4 pers;

Finhacka en gul lök, stek den lite mjuk någon minut. Strimla el tärna en halv falukorv, bryn den med löken. När korven fått lite färg tillsätter man en halv tärning grönsaksbuljong, svartpeppar efter smak och ca en halv dl vatten. Låt koka ihop lite.

Tillsätt 2-3 dl creme fraiche, en msk tomatpure eller chilisås. Är man ambitiös så skickar man i någon matsked messmör. Låt koka en stund, tillsätt sedan en halv dl (eller mer) hackad smörgåsgurka. Låt puttra så att gurkan blir varm.

Servera på momangen. Själv föredrar jag ris, sallad och knäckebröd till. <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Pälle de skall jag prova! skoj med nya maträtter.. så jäkla lätt att man hamnar i samma gamla bana, å då blir det tillslut tråkigt att laga mat! <!-- </EdIndex> --></div>
Gulakatten

Inlägg av Gulakatten »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Enkelt lyxigt smakrikt recept på Kyckling(går kanske med fläskfile också, har inte provat)

Skär 2 kycklingfileer i lagom stora bitar(jag brukar skiva dom) och stek dessa i en rymlig stekpanna.
Samtidigt blandas 3dl vispgrädde , 1 burk creme fraische 0,6 dl kinesisk soya och 1 matsked sambal oelek i en kastrull under uppvärmning.

När kycklingbitarna fått färg så hälls soyablandningen ner i stekpannan och låt sedan detta puttra ihop ca 15 min. Jag brukar röra lite i pannan då och då. Det är nu magin sker.

Servera med vanligt vitt ris.

Detta blir som ungdomarna säger "sjukt" gott, men som sagt smakrikt. Kanske inte passar alla.

Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lät som en god rätt, då vi älskar sambal oelek här hemma! <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->blev sugen på mat när jag såg det där!
så fick bli lite tårta 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Gulakatten skrev:Enkelt lyxigt smakrikt recept på Kyckling(går kanske med fläskfile också, har inte provat)

Skär 2 kycklingfileer i lagom stora bitar(jag brukar skiva dom) och stek dessa i en rymlig stekpanna.
Samtidigt blandas 3dl vispgrädde , 1 burk creme fraische 0,6 dl kinesisk soya och 1 matsked sambal oelek i en kastrull under uppvärmning.

När kycklingbitarna fått färg så hälls soyablandningen ner i stekpannan och låt sedan detta puttra ihop ca 15 min. Jag brukar röra lite i pannan då och då. Det är nu magin sker.

Servera med vanligt vitt ris.

Detta blir som ungdomarna säger "sjukt" gott, men som sagt smakrikt. Kanske inte passar alla.
Najs! Det finns en ugnsvariant på denna har jag för mig. Den här verkar ju snabb o enkel. Ska testas! <!-- </EdIndex> --></div>
Gulakatten

Inlägg av Gulakatten »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Japp, det är den jag har utgått ifrån, men när jag är hungrig så är jag otålig så jag försökte trimma ner tillagninstiden :wink:

Tror att jag justerade soyamängd och sås/köttförhållandet också. <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En maträtt jag brukar göra när man ska göra mycket och det ska gå fort, typ till middag och lunch dagen efter, klart på tiden det tar att koka pasta vilket är ca 7min tror jag.
Koka Vit fiber pasta av någon sort, jag föredrar Gemelli i detta fall.
Bryna lite lök, så mycket man vill ha ungefär :wink:
Stek sedan lagom mycket köttfärs och krydda mycket, Paprika, salt peppar, chili ect.
Sen i med kanske lite vatten, mjölk eller grädde, vad som finns i kylen kanske lite soja också :wink: bara de blir kladdigt :D (undantag finns på vätskor) sen låta det puttra tills pastan är klar

När Pastan är klar är det bara ta bort vattnet och tillbaka med pastan i kastrullen och hälla ner köttfärsröran och röra om sen äta med grönsaker som inte smakar, Dvs gurka å isbergssallad ungefär

Mycket snabbt och väldigt gott, ett glas mjölk är drycken man ska ha till :D

Som ni märkte är det inte något recept med exakta mått, lagom är bäst staff_36-1 <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
bjursingen

Inlägg av bjursingen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller mig till pannkaka jag :)
Lite mjöl
En skvätt salt
Lagomt med mjölk
Ett par ägg
En liten klutt smör
Sen en varm stekpanna
Serveras med sylt o grädde :) <!-- </EdIndex> --></div>
flora

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En annan snabb maträtt en vardag kväll.
Lägg bladspenat i botten på en ugnsäkerform, skiva kassler och lägg över, vispa ihop hollandaise sås och häll över sedan på med riven västerbotten ost och in i ugnen till det fått färg och servera med ris och sallad, kanongott med mycket smak..... <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Levve

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ta en Billys pan-pizza (helst den gula) släng in i micron på full
ribba i 3 min. Klart! -Så gott,så enkelt :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
ponras
Kontakt:

Inlägg av ponras »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det drar ju ihop sig till kantarelltider. Iallafall brukar vi hitta de första här i krokarna redan vid midsommar.

Bryn kantareller i smör och salt tills de har fått färg och bra konsistens. Finhacka rödlök (mängd beroende på hur mycket svamp man hittat) häll i en burk vanlig creme fraiche i svampen. Blanda. Dra av från plattan och häll i rödlöken. Blanda igen. smaka av med mer salt och vitpeppar. Låt svalna några minuter.

Tokgott på en rostad macka... <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1209 - 1978
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
http://www.mopedkultur.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar