Kick utan motstånd?Sachs 2-vxl

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Peppes Bodega

Kick utan motstånd?Sachs 2-vxl

Inlägg av Peppes Bodega »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Köpte igår en Crescent 1209 med lite defekter.
När man ska kicka igång den är det lite motstånd men det känns att den går ner utan att dra runt motorn.Däremot fjädrar den tillbaka som den ska.

Är det något drev eller fjäder som gått sönder?

Har fått tips om att släppa kopplingen lite men utan resultat.Även att byta olja men det har jag ännu inte provat.

Men jag vill ha tips och råd så jag kan fortsätta med renoveringen.

Tack! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Wiklund

Inlägg av Wiklund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->prova att springa igång den och händer det då samma sak är det kopplingen.

Är kickaxeln felshimsad eller dreven slitna så kommer den heller inte att fungera som tänkt och då behöver man klyva motorn.
Men det är som sagt högst troligast är det att det är kopplingen som slirar.

mvh. <!-- </EdIndex> --></div>
Peppes Bodega

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej, när jag springer igång den fungerar det perfekt!Startar direkt.
Även när jag kör med den fungerar kopplingen bra och slirar inte.

Vad kan det vara då?Enligt tidigare ägare fungerade kicken förut och sedan bara slutade den att fungera. <!-- </EdIndex> --></div>
Wiklund

Inlägg av Wiklund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Peppes Bodega skrev:Nej, när jag springer igång den fungerar det perfekt!Startar direkt.
Även när jag kör med den fungerar kopplingen bra och slirar inte.

Vad kan det vara då?Enligt tidigare ägare fungerade kicken förut och sedan bara slutade den att fungera.
Skrev ett tillägg i mitt inlägg! :wink: du var lite för snabb bara.. :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Peppes Bodega

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns det såna delar nya eller ska man jaga beg?Svårt att hitta? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För att råda bot mot det. Nya lameller samt RÄTT olja. Då ska den inte slira vid kickning. <!-- </EdIndex> --></div>
Peppes Bodega

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok,då tror du inte det är något drev eller liknande i motorn som är skadat?Vore bra i så fall. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Går motorn runt om du drar ner kicken sakta? <!-- </EdIndex> --></div>
Peppes Bodega

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej,den går bara med lite motstånd.OBS lite motstånd! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då låter det som att det är kicken som inte kuggar in. Motståndet du känner är förmodligen enbart kickfjädern. Vad felet är har jag aldrig förstått. Men för mig har det funkat att klyva motorn och byta hål som kickfjädern sitter i. Finns 3 hål, original sitter den i mitten. <!-- </EdIndex> --></div>
Peppes Bodega

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok,ska ta bort motorn i helgen förhoppningsvis.Ska lämnas till en polare som är bättre på motorer än jag är :oops: .
Är lika bra att den får sig en översyn och nya delar där det behövs.
Menar du den här?
http://shop.ettansmopeder.se/kickfjader-sachs/293-0

Tror också att det är kickfjädern jag känner motståndet av.Den fjädrar tillbaka rätt bra dessutom.

Samtidigt som motorn är borta ska ramen mm slipas och lackas tänkte jag.

Hoppas bli färdig om ett par veckor.
Tack! <!-- </EdIndex> --></div>
Peppes Bodega

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skulle tömma motorn på olja ikväll.Men det behövdes inte.Fanns inte en droppe i motorn.
Nu återstår hur man ska göra.
*Ta isär motorn och kolla om/vad som behöver bytas.
*Fylla på ny olja (och ev. byta lameller) och börja köra med den lite varsamt igen. <!-- </EdIndex> --></div>
ponras
Kontakt:

Inlägg av ponras »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ta bort Transkåpan (den högra) och kika hur det ser ut där. Är det rent och fint så tycker jag du ska slå i 2 dl olja å se hur det går.

Edit: såg den andra tråden nu... När du ändå plockar ner allt så skadar det ju inte att riva motorn när du ändå är i farten... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1209 - 1978
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
http://www.mopedkultur.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Peppes Bodega

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok,vi får se hur jag gör.
Du har PM! <!-- </EdIndex> --></div>
Peppes Bodega

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är motorn isärtagen och felet var att 2 av kickaxelns 4 "klor" var av så nu behöver jag akut en kickaxel som passar min 2-vxl Sachs.
Annons finns under köpes! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar