<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hade jag varit dig så hade jag gjort en fotobok med bilder ifrån renoveringen och kanske lite text från denna tråden.. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja du Oldie, då är du nog som jag. Funderar på om jag ska donera inloggningen här till honom...kan man göra så? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var ut och hämtade farsans nya profilbild på facebook
Verkar som att barnbarnen är nöjda också. Dom har frågat varför vi har haft en gammal skruttmoppe...nu vet dom!
Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En fint utförd renovering . Mycket imponerande jobb
Rocketeer skrev:En liten strunt sak bara. Jag blir jäkligt störd på skruvspår som inte ligger "rätt". Kolla skruvarna på styrkåpan, det SKA gå att få dom rakt fram.
När jag renoverade min compact så hade jag samma "problem" som du med att ex spåren i skruvskallar inte linjerade, detta löste jag med att svarva massor av aluminiumbrickor med en tiondels mm skillnad i tjocklek. Sedan fick man prova sig fram inviduellt med olika bricktjocklekar för att det skulle gå att dra dom i linje. Även alla sexkant bultar drogs med plansida upp i linje <!-- </EdIndex> --></div>
mallgroda skrev:
När jag renoverade min compact så hade jag samma "problem" som du med att ex spåren i skruvskallar inte linjerade, detta löste jag med att svarva massor av aluminiumbrickor med en tiondels mm skillnad i tjocklek. Sedan fick man prova sig fram inviduellt med olika bricktjocklekar för att det skulle gå att dra dom i linje. Även alla sexkant bultar drogs med plansida upp i linje
Går att räkna ut
Kåpskruvarna har M14X1.25 gänga dvs 1.25mm på ett varv enl. Conrad samma som tändstift
Den vänstra skruven behöver ju backas nästan ett halvt varv
Om man tänker som klockan att man delar upp det på 12 delar
då ska den backas ungefär 5/12 X 1.25 det blir ungefär 0.52
Bara att lägga en 0.52 mm bricka mellan skruven och kåpan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Viktigt med mejselspåren, Skall vara i färdriktningen.Det bromsar ju luften som det är nu. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter ett raderat inlägg där jag kände mig lite som en gammal grinig gubbe...sorry alla som hann läsa det, så kommer här ett skrivet på mätt mage. Med ett lite bättre verktyg så gick det att dra skruvarna rätt. Nu är det aerodynamiskt så det förslår, fast störst skillnad blev det när jag lärde mig att starta på 1:an istället för 2:an . Men förutom växellägena var den förvånansvärt lik min gamla fireblade i körupplevelse.
Bilderna som jag lovade kommer, men nu ska jag fredagsmysa med barnen i soffan, mitt tips till er är att göra samma sak. (Helst i era egna soffor, våran är full!) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Angående styrkåpsskruvarna så kommer jag aldrig att bry mig om de linjerar eller inte. Det är för mig lika viktigt som att linjera alla skruvspår på hela mopeden, för vad är skillnaden?
Det spelade ingen roll från fabriken så det spelar ingen roll för mig heller. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tyvärr är det så att jag "måste" linjera alla skruvar på samma detalj. Jag sa inte att det vart ett friskt beteende, har nog snarare med fiberriktningen i min skalle att göra....så där kom kopplingen till träbåtarna! <!-- </EdIndex> --></div>
Raketsport skrev:Angående styrkåpsskruvarna så kommer jag aldrig att bry mig om de linjerar eller inte. Det är för mig lika viktigt som att linjera alla skruvspår på hela mopeden, för vad är skillnaden?
Det spelade ingen roll från fabriken så det spelar ingen roll för mig heller.
håller med dig josefine sånt bryr inte ja mig om heller <!-- </EdIndex> --></div>